۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۳۰۶۰
رویترز گزارش داد

آمریکا دنبال دسترسی به اماکن نظامی ایران و دائمی کردن محدودیت‌های برجام

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت دولت ترامپ دنبال تغییر برخی مفاد توافق هسته‌ای و تغییر رفتار آژانس با ایران است.
آمریکا دنبال دسترسی به اماکن نظامی ایران و دائمی کردن محدودیت‌های برجام
به گزارش جهانبین نیوز؛ خبرگزاری «رویترز» بامداد شنبه از طرح دولت جدید آمریکا برای اصلاح برخی مفاد توافق هسته‌ای یا سخت‌گیرانه‌تر کردن روند اجرایی آن خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، نوشته است: «گزینه‌هایی که دولت در حال بررسی آن‌هاست، شامل فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا سیاستی سخت‌گیرانه‌تر در قبال پایبندی ایران [به توافق] اتخاذ کند، از جمله اینکه درخواست دسترسی به اماکن نظامی را مطرح کند.»

با این وجود، یکی از این منابع گفته است که جلب رضایت تمام ۳۴ عضو دیگر شورای حکام برای چنین درخواستی از ایران، دشوار به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از موارد مورد نظر هم رفع بند «تاریخ انقضا» محدودیت‌های توافق است. در توافق هسته‌ای، بخش اعظم محدودیت‌ها ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال رفع می‌شوند و برخی نهایتا تا ۲۵ سال ادامه دارند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همواره منتقد اصل منقضی شدن محدودیت‌های مندرج در برجام بوده است.

یکی دیگر از منابع آگاه مورد استناد رویترز هم گفته است که دولت ترامپ همچنین تلاش خواهد کرد تا آژانس را به انتشار گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر وادار کند. منتقدان آژانس مدعی‌اند که در دوران پس از برجام، مدیر کل بخشی از اطلاعات از جمله جزئیات ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را منتشر نمی‌کند.

سخت‌گیرانه‌تر کردن قواعد و رفتار کانال خرید پیش‌بینی شده در برجام از دیگر موارد مد نظر ترامپ است. در توافق هسته‌ای، ایران برای خرید برخی اقلام با کاربری دوگانه، باید مجوز کمیته مشترک را دریافت کند. ترامپ به دنبال سخت‌تر کردن این روند است.

یک منبع آگاه از کشورهای ۱+۵ اهداف مد نظر ترامپ را «دور و دراز» و بسیار بعید ارزیابی کرده و گفته است که دولت آمریکا به دنبال ایجاد یک «برجام ۲» است.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۰۹:۴۲

28 Jan 2020