۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۲۰۹۸۳

بی‌بی‌سی: ردای ساده رهبر و مسئولان خوش‌پوش ایران

وب‎سایت بخش فارسی شبکه بی بی سی در یادداشت تحلیلی خود به موضوع سبک پوشش رؤسای جمهور روحانی و غیرروحانی ایران و تفاوت لباس آنان با پوشش ساده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای پرداخته است.
بی‌بی‌سی: ردای ساده رهبر و مسئولان خوش‌پوش ایران
به گزارش جهانبین نیوز، این گزارش با عنوان: «سنگ انگشتر، رنگ ردا؛ رهبران ایران چگونه لباس می‌پوشند» در بخش مونیتورینگ این رسانه انگلیسی منتشر شده است.

وب‎سایت شبکه دولتی انگلیس در ابتدای یادداشت خود ضمن اشاره به "پوشش ساده و بی‌آلایش رهبر معظم انقلاب" می‎نویسد: «آیت‎الله علی خامنه‎ای ممکن است بیشتر به فکر الهام‌بخشی به بسیجیان باشد... طرفداران آیت‎الله علی خامنه‎ای همیشه ساده‎زیستی او را تحسین می‎کنند.»

یادداشت‎نویس بی بی سی همچنین درباره استفاده رهبر انقلاب از چفیه نوشت: «به گفته خبرگزاری فارس، این چفیه می‌تواند نماد دفاع مقدس در جریان جنگ ایران و عراق، و یا حمایت او از فلسطینی‌ها، و یا وحدت امت اسلامی باشد... برخی از هواداران، چفیه آقای خامنه‎ای را خواستنی‎ترین یادگار می‎دانند.»

منبع یادشده سپس استفاده رهبر انقلاب از انگشترهایی چون عقیق و فیروزه را که برگرفته از سنت‎های اسلامی است مورد توجه قرار داد و افزود: «نقل است که در جریان ناآرامی‌های بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ [فتنه ۸۸] آقای خامنه‎ای انگشتری با [نگین] "یشم ختایی" [حدید] به دست می‌کرده که گفته می‎شود برای مواجهه با شیطان خوب است. گفته می‎شود که علی‎بن‎ابی‎طالب [علیه‎السلام] اولین امام شیعه هم در هنگام جنگ با دشمنان، انگشتری با همین سنگ به دست می‌کرده است.»

وب‎سایت بی بی سی در ادامه نوشت: «از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷، ایران تابه‎حال سه رئیس جمهور غیرروحانی و چهار رئیس‎جمهور روحانی داشته است. در سال‎های اول استقرار جمهوری اسلامی، سیاستمداران ایرانی به خوش‎پوشی شهره نبودند، اما از میانه دهه ۱۳۷۰ خوش پوشی آن‎ها برایشان تحسین به همراه آورد.»

رسانه وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس اضافه کرد: «رئیس دولت اصلاحات، بیشتر در پی ایجاد ارتباط با روشنفکران، جوانان و طبقه متوسط بود. بعضی‎ها او را خوش‎لباس‎ترین روحانی ایران در سال‌های پس از انقلاب می‎دانند. رئیس‎جمهور اسبق معمولا با ریشی مرتب در انظار عمومی ظاهر می‎شد و عباهای آراسته و گران‎قیمتی به تن می‌کرد. او شلوارهای سبک غربی‌اش را با عبایش هماهنگ می‌کند و رنگ‌هایی مثل شکلاتی، خاکستری روشن یا بژ به تن می‌کند که به عمامه سیاه کوچکش می‌آیند.»

رسانه دولتی انگلیس درباره پوشش دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور کنونی که وی را از روحانیان "مدرن" ایران خوانده، می‌نویسد: «حسن روحانی پوشیدن ردا [قبا] را رها کرده و بجای آن "لباده" بر تن می‌کند. البته آقای روحانی به رنگ‌های محافظه‎کارانه‌تری مثل سرمه‌ای و خاکستری گرایش دارد. او معمولا زیر عبایش پیراهنی سفید و یقه گرد می‎پوشد. طبق گزارشی که اخیرا در روزنامه اصلاح‎طلب "شرق" منتشر شده، روی پیراهن‎های او حروف اول نامش همراه تصویری از بنای تاریخی تخت جمشید با ظرافت دوخته شده‎اند. او هم به خوبی از رنگ‎های متضاد استفاده می‌کند و عمامه سفیدش را با عباهای تیره از ابریشم یا پشم خالص همراه می‌کند. رسانه‌های ایران می‌گویند که او اگر چروک کوچکی روی لباسش ببیند، آن را با لباس اتوکشیده تازه‎ای عوض می‌کند.»

اما بی بی سی در ادامه یادداشت خود درباره پوشش رؤسای جمهور غیرروحانی ایران، "ابوالحسن بنی صدر" و پس از وی شهید "محمدعلی رجایی" را بدون میراثی در زمینه لباس دانست و نوشت: «بنی‎صدر که تحصیلکرده فرانسه بود و به عنوان سیاستمداری سکولار شناخته می‎شود، کت و شلوار می‎پوشید، اما کراوات نمی زد.

محمدعلی رجایی رئیس جمهور "شهید" ایران که به مقابله با معیارهای حاکم برخاسته بود، پیراهن‌های آستین بلند و ارزان‎قیمتی می‌پوشید و دکمه یقه‌اش را هم می‌بست و پیراهنش را روی شلوارش می‌انداخت. او با معیارهای امروز شاید قدری ژنده‎پوش به‎نظر می‌آمد. از وی به عنوان الگوی ساده‌زیستی یاد می‎شود.»

منبع یادشده ادامه داد: «۲۶ سال بعد، یک رئیس‎جمهور غیرروحانی دیگر به‎نام "محمود احمدی نژاد" بر سر کار آمد که به‎نظر می‌آمد مصمم است در سادگی لباس از آقای رجایی هم سبقت بگیرد. او در انظار عمومی کاپشن‌های خاکستری ارزان‎قیمتی می‎پوشید و ریشش را آراسته نمی‌کرد.»

بی بی سی در انتها با "تندرو" خواندن احمدی نژاد، وی را در دوره نخست ریاستش اینگونه معرفی می‌کند: «محمود احمدی‎نژاد سعی کرد از شباهت‌های ظاهری با آقای رجایی نهایت استفاده را ببرد، اما خیلی زود راه و روش خلف انقلابی‌اش را کنار گذاشت و در جلسات مهم و سفرهای خارجی آراسته‌تر ظاهر شد. او کاپشنش را عمدتا برای سفرهای استانی نگاه داشت. آقای احمدی‎نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری‎اش بیشتر با کت و شلوارهای خوش‎دوخت و تیره‎رنگ دیده شد.»

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۲:۳۱

3 Jan 2020