۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۴۴۷۴

اصلح‌ترین فرد برای حضور در شورای شهر کیست؟

فردی که در انتخابات شورای شهر با شعارهای جذاب و تخصص جذاب‌تر نظر مردم را بسوی خود جلب می‌کند و رای می‌آورد باید به گفته‌ها و شعارهای خود عمل کند و آن تخصص را بکار گیرد و به رای و نظر اعضای شورا احترام گذاشته و دارای سعه صدر باشد و به هیچ‌وجه با منافع شهروندان معامله نکند و آنجا که پای حقوق شهروندی در میان است قاطع و جسور و با شهامت باشد.
اصلح‌ترین فرد برای حضور در شورای شهر کیست؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ بهبود مدیریت شهری بسته به توان و کارآمدی شوراهای شهر دارد. شوراها به لحاظ حقوقی و شرح وظایف‌شان ارکان مهم تصمیم‌گیری هستند و لزوما باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده برنامه‌ریزی کنند و قطعا در دوره‌های چهارساله این اقدامات را انجام دادند و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخیل بوده‌ و هر کدام از شوراها در ادوار و شهرهای مختلف منشاء اثرات مثبتی بوده‌اند.

اما یک واقعیت مهم این است که میزان اثربخشی آنان متفاوت و گاها اختلاف فاحش دارند و نکته کلیدی و علامت سوال این است که چرا بعضی از شوراها کارآمدی کمتری داشته و کارآمدی برخی شوراها بسیار خوب و چشمگیر بوده است. بررسی چرایی این مسأله و پاسخ به این سوال محور اصلی بحث است.

با نگاه اجمالی به نقشی که شوراها در قانون اساسی و قوانین عادی دارند متوجه می‌شویم که شوراها جایگاه مهمی دارند و لازم و ضروری است که افراد نخبه، کارآمد، توانمند، با انگیزه، متخصص و با تجربه ورود کنند و بار این مسولیت را بعهده گیرند چراکه شوراهایی که از این خصوصیات برخوردار بودند بسیار خوش درخشیدند و کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشتند.

یکی از امور پیچیده و سخت و طاقت‌فرسا مدیریت شهری است و کسانی می‌توانند از عهده آن برآیند و در بهبود مدیریت شهری مـؤثر باشند که تجربه و تخصص لازم را داشته باشند. چنانچه مجموعه اعضای شورای شهر دارای تخصص‌های لازم ازجمله مدیریت، شهرسازی، عمران، جغرافیای شهری، اقتصاد، جامعه شناسی و فرهنگی باشند می‌توانند در توسعه و مدیریت شهری نقش ارزنده‌ای داشته باشند. مدیریت شهری پیچیده و چندوجهی است لذا داشتن تجارب و تخصص در موضوعات مختلف شهری و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.

اگر نگاه اعضای شورای شهر توسعه‌ای و همه‌جانبه‌نگر و مدیریتی باشد حتی اگر در بعضی از رشته‌ها و تخصص‌ها کمبود داشته باشند می‌توانند با استفاده از افراد توانمند و متخصص بعنوان مشاور این خلاء را پر کنند. زمانی که اعضای شورا دارای ویژگی‌های لازمه باشند قطعا شهرداری را انتخاب می‌کنند که ویژگی‌های لازم برای اداره شهر باشد. اینجاست که علاوه‌بر آن تخصص‌های ذکر شده که شرط لازم می‌باشد، تک تک اعضای شوراهای اسلامی شهر باید متصف به یک سری صفات و ویژگی‌های دیگری باشند.

داشتن تقوای کاری و ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی، وقت گذاشتن و بکارگیری تخصص و تجربه خود در بهبود امور شهری، داشتن روحیه همکاری و تعامل و تعاون و مشارکت و سعه صدر و بردباری و در عین حال، داشتن روحیه جسارت و شهامت و قاطعیت در حفظ بیت‌المال و رعایت حقوق شهروندی ازجمله خصوصیاتی است که می‌تواند در کارآمدی نقش شورا تاثیرگذار باشد. به قول شاعر به عمل کار برآید به سخندانی نیست. دانستن و عمل نکردن فرقی با ناآگاهی ندارد.

فردی که با شعارهای جذاب و تخصص جذاب‌تر نظر مردم را بسوی خود جلب می‌کند و رای می‌آورد باید به گفته‌ها و شعارهای خود عمل کند و آن تخصص را بکار گیرد و به رای و نظر اعضای شورا احترام گذاشته و دارای سعه صدر باشد و به هیچ‌وجه با منافع شهروندان معامله نکند و آنجا که پای حقوق شهروندی در میان است قاطع و جسور و با شهامت باشد.

بودند کسانی که تخصصی نداشتند و نتوانستند به آن وظایف قانونی عمل کنند و بودند کسانی که تخصص و تجاربی داشتند اما بهر دلیل در عمل از آن استفاده بهینه نکرده و از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی در راستای منافع شهروندان بهره نبردند و حال توصیه دلسوزانه این است که متخصصین و کسانی که حرفی برای گفتن دارند وارد این عرصه شوند و پس از ورود به شوراها از لحظه لحظه فرصت‌ها استفاده و توان و تخصص خود را بکارگیرند ودر این صورت بهبود مدیریت شهری میسر است و نقش ممتاز شوراها در مدیریت شهری هویدا و شهروندان نیز طعم شیرین آن را خواهند چشید.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۷:۱۵

1 Jan 2020