۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۳۹۷۲۱
ضرورت پيوند جوانان و نوجوانان با مساجد:

لزوم ايجاد جاذبه هاي فرهنگي براي رونق مساجد/ رفتارهاي سنتي، مانع ارتباط نسل جوان با مسجد!

براي رونق مساجد بايد بتوان جاذبه هاي فرهنگي را ايجاد کرد .
لزوم ايجاد جاذبه هاي فرهنگي براي رونق مساجد/ رفتارهاي سنتي، مانع ارتباط نسل جوان با مسجد!
به گزارش جهانبین نیوز ؛ جايگاه والاي مسجد و اهميت حضور در آن و شرکت در جماعات بر اساس آموزه‌هاي ديني و منابع و مستندات قرآني و روايي بر کسي پوشيده نيست.عليرغم اهميت مسأله ، در ارتباط با حضور در مساجد و جماعات در گروه هاي سنّي مختلف از جمله جوانان و نوجوانان با دو گروه مواجه هستيم ، گروهي که اهل مسجد و جماعات هستند و در هر شرايطي حضور در جماعات و مساجد را بر خود وظيفه مي‌دانند و گروهي که متاسفانه در مساجد و جماعات به علل مختلف حضور نمي‌يابند.

با توجه به اينکه کليه آموزه هاي ديني در ارتباط با حضور در مساجد و جماعات که بر گرفته از کتاب الهي و روايات و سيره معصومين (ع)است ؛ با فطرت انسان ها همسو بوده و مطابقت دارد. بنابر اين شکّي نيست که مي توان با به کار گيري روش ها و راه هاي متناسب ، بخش اعظمي از جوانان و نوجوانان مسلمان جامعه اسلامي را به اين امر مهم جذب مي کرد اهميت حضور درمسجد و نماز هاي جماعت براساس احاديث وروايات « حضور درمساجد وعبادت درخانه خدا افزون برآن که خود توفيقي بزرگ وکمالي ارزشمند نيز است ، کمالات روحي ديگري را نيز درپي دارد.رحمت خاص خداوند، آمرزش الهي ،بهشت برين، همنشيني و همدمي بافرشتگان الهي ارآن جمله است

دوره نوجواني و جواني يکي از حساس ترين دوره زندگاني انسان است و انسان در اين دوره ويژگي هاي خاصي را دارا است از جمله عاطفي بودن ، زود رنجي و به دليل ناپختگي و کم تجربگي و احساسات شديد به طور طبيعي خطا پذيري بيشتر و از طرفي روحيه استقلال طلبي و ستيزه جويي زمينه چالش ها و تضاد ها را در ميان اين قشر و بزرگ تر ها به وجود مي آورد.

عليرغم اين ويژگي ها اگر با جوانان با صداقت و احترام برخورد شود به سهولت مي توان در اين دوره از حيات در عمق دل و صفاي قلب او نفوذ کرد.در همين راستا است که «پيامبر اسلام (ص) فرمودند: بر شما باد جوانان که قلب آنان رقيق تر و آماده پذيرش خير است ، وقتي خداوند مرا براي بشارت و انذار مردم مبعوث کرد سالخورده ها با من مخالفت کردند اما جوانان با من پيمان بستند» (محجه البيضاء، جلد ۳) .« اين فرمايش رسول اکرم (ص) نشان دهنده تربيت پذيري و الگو پذيري جوانان و فطري بودن پيام آن پيامبر گرامي است» (ابطحي، ۱۳۷۶،ص۱۰۰).همچنين است که «حضرت علي (ع) به فرزندش امام حسن (ع) مي فرمايد: فرزندم حسن جانم، قلب نوجوانان چون زميني خالي از بذر است ( که آماده و مستعد پذيرش هر بذري است) آنچه در آن بريزي مي پذيرد. حسن جانم من به ادب و تربيت تو پيش از سخت شدن قلبت و مشغول گشتن عقلت به چيزي مبادرت ورزيدم و به تربيت تو پرداختم » (موسوي راد ، ۱۳۸۰، ص ۱۹۷)

شهيد بهشتي نيز با تبيين ويژگي هاي جوانان و نوجوانان از قبيل حق گرايي، حق دوستي، حق پرستي، خير دوستي، عدل دوستي، اين وي‍‍زگي ها را در اغلب جوانان بيشتر از ساير اقشار دانسته است و آن را زمينه مساعد خدادادي براي بهره برداري شايسته مي داند و بي توجهي به آن را تيره بختي مي نامد»(به نقل از دلبري، ۱۳۸۷،ص ۱۶).ملاحظه مي شود که فرمايشات حضرات معصومين (ع) و بزرگان و صاحب نظران ضمن اينکه براي ما بسيار راهگشا و نويد بخش است از طرفي وظيفه و مسؤليت ما را دو چندان مي کند و ما را به اين باور مي رساند که حقيقتاً مي توان در جذب جوانان به مسجد و جماعات بهتر از وضع موجود عمل کرد

بي ترديد براي جذب جوانان و حضور آنها در مسجد و جماعات هم موانع مختلف و هم راه کارهاي مختلفي متصور است که اين موانع و همچنين راه کار ها مي توانند جنبه هاي فردي ، خانوادگي و محيطي داشته باشند

علل عدم حضور در مسجد و جماعات و ضرورت تبيين فلسفه و اسرار نماز و جماعات، عامل بهداشت ونظافت مساجد،جاذبه براي حضور زنان در مساجد، نقش امام جماعت، روش و شيوه هاي تبليغ و دعوت، وظيفه و نقش نماز گزاران و اهالي مسجد، تعيين واحياي ديگرکارکرد هاي مسجد، ارئه الگو براي جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد، عدم انحصاري کردن امورات و فعاليت‌هاي مسجد و بيان ترجمه زبان دعا ها و اذکار از مهم ترين راه هاي جذب جوانان به مساجد است.



طرح پيوند نوجوانان و جوانان با مساجد در ۵۰ شهر به صورت آزمايشي در حال اجرا مي باشد

مسئول اجرايي پيوند نوجوان و جوانان با مساجد در چهارمحال و بختياري گفت: براي اجراي طرح پيوند نوجوانان و جوانان با مساجد با بخش هاي مختلف هماهنگ شده که مي توان گفت امام مساجد، مسئول کانون فرهنگي، هنري ، مسئول هيئت هاي مساجد ، نيرو هاي توانمند و قابل از يک سو بازوان اجرايي اين طرح هستند.

حجت السلام و المسلمين اسماعيل تاجي مسئول اجرايي پيوند نوجوان و جوانان با مساجد در چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: با مدارس و اموزش و پرورش رايزني هاي لازم انجام گرفته است که دانش آموزان در مساجد حضور پررنگ تري داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه مسجد مکاني امن ، سالم و مطمئن براي جوانان و نوجوانان است بيان داشت: با مدارس هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است که در غالب برنامه هاي صبحگاهي بچه ها را راهنمايي کنند که با مساجد ارتباط داشته و با آنجا مانوس شودند.

حجت السلام تاجي با بيان اينکه همه ما سعي بر اين داريم که مطالبات مقام معظم رهبري را به عنوان يک کار جدي مورد پيگيري قرار دهيم عنوان کرد: هم دردي و همگام بودن با مردم چه در شادي و چه در عذا مي تواند راهکار مناسبي براي جذب مردم به مساجد باشد.

وي با اذعان بر اينکه براي شناخت ائمه جماعات ، خادمان مساجد،مسئول کانون مساجد و ... جلسات توجيهي تشکيل شده است بيان داشت: با تشکيل جلسه براي اين عزيزان بايد آن ها را توجيه کنيم که چه رفتار و چه اقداماتي را بايد انجام دهند که جوانان و نوجوانان با مسجد پيوند برقرار کنند.

حجت السلام تاجي بيان داشت: آدم ها در هرجايي که حضور يابند از آن جمع يا مکان تاثيراتي را نيز مي گيرند و ما بايد با محبت کرن، ابراز وجود، دوست داشتن و دوست داشته شدن و بر اساس شيوه نامه هاي تعريف شده عمل کنيم تا در خروجي کار شاهد نتايج مثبتي نيز باشيم و تعداد زيادي از جوانان را بتوانيم جذب کنيم.

وي با تاکيد براينکه قطعا" خانواده ها مي توانند بر روي فرزندان خود تاثير زيادي داشته باشند عنوان کرد: در اجراي اين طرح خانواده ها مي توانند کمک بسيار خوبي را به ما کنند.

حجت السلام تاجي يادآور شد: از ارديبهشت سال گذشته طرح پيوند با مساجد شروع شده و به مروز زمان به ۷۰ مسجد در استان رسيده و بقيه شهر ها نيز براي اجراي اين طرح استقبال کرده اند.

وي با اشاره به اينکه طرح تابستاني براي غني سازي اوقات فراغت محدود به تابستان است اذعان داشت : برنامه پيوند نوجوانان و جوانان با مساجد در طول سال برگزار مي شود.



فضاي مساجد را در طول سال با حضور جوانان در هر روستا و شهري بايد پر کنيم

مسئول اجرايي پيوند نوجوان و جوانان با مساجد در چهارمحال و بختياري گفت: بايد همه ما متوليان اين امر بتوانيم متناسب با نياز جوانان آن ها را به اين سمت و سوي مساجد و برنامه هاي فرهنگي، هنري و مذهبي سوق دهيم .

حجت السلام تاجي اظهار کرد: امروزه فضاي مجازي به عنوان يک تکنولوژي و دانش است که جوانان و نوجوانان به اين سمت سوق داده مي شوند ما بايد بتوانيم اين فضاها را به فضاي سالم تبديل کنيم که جوانان حتي اگر وارد فضاي مجازي شدند به سمت برنامه هاي ما جذب شوند.

بگذاريد جوانان و نوجواناني که براي اولين بار به مسجد قدم مي گذارند با خاطره اي شيرين آنجا را ترک کنند

حجت السلام و المسلمين سيد حسن جلالي امام جمعه هفشجان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز  ؛ با اشاره به اينکه ، بايد مسجد ها را بصورتي درآوريم که جوانان ميل و رغبت پيدا کنند اظهار کرد: راهکار جذب جوانان به مساجد بستگي به ذوق و سليقه متصديان مساجد دارد.

وي تصريح کرد: هيئت امنا مساجد، خادم مسجد، امام جماعات، خود مسجديان بايد روش ها و نگرش ها را طوري قرار دهند که جوانان با ذوق و سليقه به آنجا بيايند.

حجت السلام جلالي افزود: هديه دادن به مناسبت هاي مختلف به جوانان و نوجوانان يکي از راه کارهايي است که مي تواند آن ها را به سمت و سوي مساجد و اماکن مذهبي سوق داد .

وي با اذعان بر اينکه بايد فضا را طوري براي جوانان و نوجوانان فراهم کرد که وقتي آن ها براي اولين بار به مسجد پا مي گذارند خاطره اي شيرين از آنجا در ذهن خود باقي بگذارند بيان داشت: بايد به جوانان بها داد و اگر جواني براي اولين بار به مسجد مي آيد قديمي تر ها به گونه اي با آن ها برخورد نکنند که آن جوان را از مسجد دلزده کرده و ديگر به سراغ مسجد نيايد.

امام جمعه هفشجان با اشاره به اينکه يک فرد مومن بايد خوشرو و خوش اخلاق باشد عنوان کرد: اگر مسجدي ها و مذهبي هاي ما ادم هاي خوش اخلاق و خوش رويي باشند و اجازه دهند هرجوان با هر سليقه اي وقتي پا به مسجد مي گذارد با آن خوش برخورد باشند مطمئنا" آن جوان دوباره به سمت مسجد برمي گردد و کم کم جذب خواهد شد.

حجت السلام جلالي يادآور شد: مراسمات عذاداري و مراسمات جشن و سرور زيادي برگزار مي شود که اگر در اين مراسمات از بهترين نوجوانان و جوانان در هر قشري تشويق شود مي توان گفت راهکاري براي جذب آن ها به برنامه هاي مذهبي خواهد بود.

وي تصريح کرد: در خطبه هاي نماز جمعه بايد مدام از ورزشکاران ، هنرمندان، نخبگان و ديگر افتخار آفرين هاي شهر و روستا ياد شود که آن ها بدانند براي همه ما ارزشمند هستند تا کم کم جذب اين خوبي ها شوند.



به جوانان و نوجوانان بها بايد داده شود

امام جمعه هفشجان گفت: اگر با جوانان و نوجوانان بتوان رابطه صميمي و دوستانه اي ايجاد کرد آن ها ديگر به سمت اشتباهات و گناه هاي متعدد نيز پيش نمي روند و بيشتر ترجيح مي دهند سمت و سوي کسي روند که آن ها را درک کند.

حجت السلام جلالي با بيان اينکه ما متاسفانه هنوز اين روحيات را نداريم که آنقدر با يک جوان رابطه صميمي پيدا کنيم ادامه داد: چنانچه بتوان رابطه دوستي و صميميت با يک نفر پيدا کرد در عرض يک هفته مي توان آن را جذب خودمان کنيم.

وي بيان داشت: ما بايد از امام جماعت بخواهيم در مساجد شايستگي به خرج دهند و جوانان را جذب مساجد و حسينيه ها کنند .

نگذاريم جوانان با سليقه و زبده را دشمن به سمت خود سوق دهد

حجت السلام و المسلمين جلالي با اشاره به سخنان حجت السلام قرائتي بيان داشت: يک مسجدي امام جماعت پيري داشت اين مسجد مملوء از جوانان و نوجوانان بود از او علت را سوال کرديم ايشان بيان ترجمه زبان دعا ها و اذکارگفتند اين جماعات ساليان سال به هر مناسبتي در يکي از مدارس اطراف مي رفتند و يک هديه کوچک به دانش آموزان برتر به عنوان تشويقي مي دادندکه اين يک راهکار بسيار خوبي بود تا جوانان جذب مساجد شوند

وي خاطر نشان کرد: همه ما بايد ذهن ها را براي جذب جوانان به مساجد به کار بياندازيم چراکه جوانان با سليقه و نيروهاي زبده را دشمن از آن ها استفاده مي کند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ اهميت و ارزش حضور در مسجد و نمازهاي جماعت براساس آيات الهي وروايات وسيره معصومين(ع) برکسي پوشيده نيست.از طرفي جذب جوانان به اين امر مهم درکشور اسلامي مساله جدي واز دغدغه هاي متوليان امر مي باشد، که نياز است براي جذب آن ها از هيچ تلاشي دريغ نکنيم و در اينجا لازم ميدانم به آيه آخر سوره عنکبوت اشاره کنم که خداوند مي فرمايد آن هايي که در راه ما تلاش مي کنند ما راه ها را به آن ها نشان مي دهيم.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني
انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۶:۰۸

26 Dec 2019