۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۴۰۲۳
تحلیل وضعیت ایران پس از کودتای 28 مرداد؛

افزایش دخالت ها و زیاده خواهی های آمریکا، آیا تاریخ تکرار می شود؟

تجربه تاریخی نشان داده است سیاست آمریکا به عنوان یک کشور استعمارگر در تقابل آشکار با منافع کشورهای دیگر است این تقابل در موقعیتهای خاص نظیر کودتا و معاهدات، برجستگی خاصی پیدا می کند، کودتای 28 مرداد نشان داد که آمریکا به عنوان طراح کودتا نه اعتنایی به مصالح ملت ایران دارد و نه توجهی به خواست دولتمردان ایران.
افزایش دخالت ها و زیاده خواهی های آمریکا، آیا تاریخ تکرار می شود؟
به گزارش جهانبین نیوز کودتای ۲۸ مرداد یکی از وقایعی بود که باعث تداوم حکومت پهلوی تا ربع قرن دیگر شد در این روز آمریکا با همه تلاش ملت ایران و دولت را غافلگیر کرده و دوباره شاه پهلوی را با قدرت نظامی روی صحنه آورد.

بعد از برداشتن رضاشاه از سوی رفقای غربی‌اش و روی کار آمدن پسرش، مصدق با کسب بیشترین رای در تهران روی کار آمد.

برنامه اصلی مصدق بعد از روی کارآمدن ملی شدن صنعت نفت بود

دغدغه و برنامه اصلی دولت مصدق به اجرا درآوردن قانون ملی شدن صنعت نفت بود و از آن پس مذاکرات پی در پی بریتانیایی‌ها و میانجی‌گری امریکایی‌ها بی‌نتیجه ماند و حتی شکایت انگلیس به دیوان لاهه و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تأثیری بر روند ملی شدن نفت ایران نگذاشت مصدق در لاهه و نیویورک به دفاع از حق مالکیت مردم بر منابع سرزمین خود پرداخت.

با پیگیری‌های مداوم مصدق بالاخره دولت مصدق به پیروزی رسید و قانون ملی شدن نفت به تصویب رسید و در این دوران مصدق به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و بعد از مذاکرات شرکت نفت ایران و انگلیس زمینه صورت گرفت و زمینه‌های لازم برای این امر فراهم شد.

مصدق به دنبال امتیازات بیشتر از شاه

اما مصدق به این امر اکتفا نکرد و به دنبال امتیازات بیشتر از سوی شاه ایران و کاهش اختیارات شاه بود و یکی از این امتیازات اختیار تعیین وزیر شاه بود که مصدق مصمم به دریافت این اختیار شده بود.

شکست مصدق بعد از دو کودتا در ایران

با همه این وقایع در ۲۵ مرداد کودتایی از سوی نیروهای نظامی شاه صورت گرفت اما این کودتا شکست خورد و با ناکامی مواجه شد و به این ترتیب شاه از کشور فرار کرد و مصدق و اطرافیانش احساس آرامش کردند چون به تصور آن‌ها خطر رفع شده بود.

یک روز قبل از وقوع کودتای دوم یعنی در ۲۷ مرداد ۱۳۳۲ آیت‌الله کاشانی ‌در نامه‌ای به مصدق از قطعی بودن کودتایی دیگر خبر داد اما به آن توجهی نشد و کودتای دوم بدون مقاومت مردمی و دخالت احزابی چون حزب توده که از قدرت نظامی سازمان افسرانش بهره می‌برد، در عرض چند ساعت به پیروزی رسید و سرلشکر زاهدی نخست‌وزیر شد.

از جمله بازوهای اجرای کودتا و کانون‌های مهم مخالفت و توطئه علیه دولت مصدق، نظامیان بودند که در کانون افسران بازنشسته به رهبری فضل‌الله زاهدی هدایت می‌شدند.

کودتای ۲۸ مرداد سال‌ها انقلاب ایران را به تاخیر انداخت

قدرت‌الله حمزه کارشناس ارشد مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: کودتای ۲۸ مرداد کودتای آمریکایی علیه مردم ایران بود و آمریکا با همدستی انگلیس مصدق را از کار برکنار کرده و شاه را دوباره بر تخت سلطنت نشاند.

وی با بیان اینکه برای راه انداختن کودتای ۲۸ مرداد مدت‌ها برنامه‌ریزی شده بود ادامه داد: آمریکا با این کودتا انقلاب ایران را سال‌ها به تاخیر انداخت و شاه را که حامی آمریکا در منطقه بود به کار بازگرداند.

این مسئول ریشه دشمنی آمریکا با ایران را دارای ریشه‌ای ۸۰ ساله دانست و افزود: آمریکا در این مدت اثبات کرده قابل اعتماد نیست و نباید به آن اعتماد کنیم.

حمزه با اشاره به اینکه آمریکا چه در بحث کودتا و چه در دوره‌های بعد از کودتا دشمنی خود را با ایران به اثبات رسانده است بیان کرد: آمریکا با کمک‌ها خود به شاه باعث سرکوب مردم ایران شده و می‌توان گفت اوج این حمایت‌ها در سال‌های ۵۶ و ۵۷ صورت گرفت تا انقلاب مردم را دست‌خوش ضعف کرده و مانند دوره‌های قبل به نابودی بکشاند.

مدیریت امام خمینی در انقلاب را از شکست در مقابل آمریکا نجات داد

این کارشناس مسائل سیاسی مدیریت امام خمینی (ره) و وحدت مردم در زمان انقلاب را ستودنی دانست و خاطر نشان کرد: در دوران انقلاب اگر هدایت‌های امام و حمایت‌ها مردم از انقلاب نبود توطئه‌های دشمن به ثمر نشسته و باعث شکست انقلاب مردم می‌شد.

حمزه با اشاره به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و امتداد توطئه‌ها و دشمنی‌های آمریکا با ایران گفت: نمود بسیار بزرگ از این توطئه‌ها و دشمنی‌ها تبدیل سفارت آمریکا به لانه جاسوسی بود و این یکی دیگر از شواهدی است که نشان می‌دهد توطئه‌های آمریکا ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.

ترور دانشمندان هسته‌ای نشان استمرار دشمنی آمریکا با ایران است

وی جنگ هشت ساله ، ترورهای و تحریم‌ها را از دیگر نشانه‌های این دشمنی‌های امروز عنوان و اضافه کرد: ترورهای اخیر دانشمندان هسته‌ای ایران که با بی‌رحمی صورت می‌گیرد نشان از عدم صداقت آمریکا دارد و مسئولین باید با هوشیاری با مسائل موجه شوند و بدانند دشمنی آمریکا تمام شدنی نیست.

وی جنگ میان ایران و آمریکا را نبرد کفر و ایمان معرفی و تصریح کرد: دشمنی آمریکا با ایران ریشه و اساس اعتقادی و مبنایی دارد و تمام شدنی نیست و از همین‌رو است که باید قدرت ایران با آمریکا برابر باشد تا بتواند با این کشور کنار بیاید وگرنه ایران با قدرت پایین‌تر نمی‌تواند با آمریکا کنار آید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران با وجود رهبری انقلابی که از شخصیتی هوشمند و سیاستمدار بهره مند است نباید از هیچ توطئه‌ای بترسد اما مردم باید با هوشیاری تابع رهبر خود بوده و ایمان خود را از دست ندهند و بدانند تنها راه خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن صبر و وحدت خواهد بود.

امروز مسئولین وظیفه دوچندان در مقابله با آمریکا دارند

حمزه به وظیفه دوچندان مسئولین در این زمان اشاره و تاکید کرد: سران سه قوه، نیروهای نظامی کشور و... باید تلاش کنند و بدانند دشمن از هر راهی برای ورود به کشور استفاده خواهد کرد و از این‌رو راه را بر دشمن ببندند.

وی با بیان اینکه انگلیس دشمنی ۲۰۰ ساله با ایران دارد افزود: کشورهای غربی هیچگاه دوست ملت ایران نبوده و نخواهند بود و یکی ورود خون‌های آلوده از فرانسه به ایران که با هدف ضربه زدن به کشور بود یکی از نشانه‌های دشمنی این کشورها با ایران است.

به گزارش جهانبین نیوز باید بدانیم آمریکا قابل اعتماد نیست و این موضوع را می‌توان با نگاهی به تاریخ کشور فهمید و هرگز به وعده و وعیدهای دشمن دلخوش نکنیم و بدانیم ایران برای رسیدن به اهداف خود همانطور که مقام معظم رهبری بارها و بارها گفتند به نیروی داخلی خود اتکا نماید.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۷:۰۰

6 Jan 2020