۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۱۳۴۱
معرفی استان چهارمحال و بختیاری؛

سرزمین آب و آفتاب اينك تو را به ميهماني مي خواند...

استان چهارمحال و بختياري پنجره‌اي به سوي تو مي‌گشايد تا در تقارن طبيعت، تاريخ، فرهنگ و هنر، گوشه‌اي از ميراث ملي اين سرزمين كهن را به دستان پر مهر تو بسپارد.
سرزمین آب و آفتاب اينك تو را به ميهماني مي خواند...
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز بزرگداشت نوروز و گرامی داشتن سنت‌های آن با احساس و اندیشه ایرانی، پیوند ناگسستنی یافته است و با آداب و رسوم مختلف در جای جای سرزمین کهن ایران متجلی می‌شود، در این میان استان چهارمحال و بختیاری به واسطه تنوع در مناطق گردشگری و آداب و رسوم ویژه همواره به میهمان‌نوازی شهره خاص و عام بوده است.

استان چهارمحال و بختياري اينك تو را به ميهماني مي خواند تا از جوشش زلال آب چشمه سارانش شاداب و از گواراترين آب ايران در چشمه ديمه سيراب گردي ،‌تو را به جشنواره آب ها در آبشار لردگان ميهمان مي سازد ،‌تا با سخت كوشي و بردباري مردمانش در كوچ راه هاي دزپارت ،‌تاراز ،‌تنگ فاله ،‌پل خدا آفرين و سفيد كوه آشنا شوي،‌پنجره اي به سوي تو مي گشايد تا از رهگذر معماري كاروانسراهاي خان اوي و شليل ،‌هنرمندي حجاران و نقاشان در قلعه چالشتر و دزك ، تاريخ نهفته در قلعه سردار اسعد و گردشگاه پيرغار و صدها جاي و نكته ديگر و در تقارن طبيعت ،‌تاريخ ،‌فرهنگ و هنر ،‌گوشه اي از ميراث ملي اين سرزمين كهن را به دستان پر مهر تو بسپارد .

معرفی و پیشینه تاریخی

براساس مطالعات وپژوهشهاي باستان شناسي قديمي ترين آثار شناسايي شده در استان چهارمحال وبختياري به دوره فراپارينه سنگي و به حدود ۱۱ هزارسال قبل تعلق دارد. كشف تپه ها ومحوطه هاي بسياري از دوران پيش از تاريخ بويژه دوران مس و سنگ نشانگر حضور فعال انسانها در محدوده زماني هزاره هفتم قبل از ميلاد به بعد در استان چهارمحال وبختياري است. در طول دوران هخامنشي واشكاني اين استان تحت سيطره حكام محلي اليمايي اداره مي شد. از آثار شاخص اين دوره دراستان مي توان به نقش برجسته هاي« شيرين او» و «يه شووه الگي » اشاره كرد با انقراض حكومت اليمائي بدست ساسانيان نقش مردم اين استان در تاريخ اين استان در تاريخ ايران كم رنگ مي شود.

تا پيش از تسلط اتابكان بر اين سرزمين ساكنين آن بصورت گروههاي نيمه يكجانشين وكوچرو زندگي مي كردند.ازحدود قرن ششم هجري تا قرن نهم اتابكان لربزرگ بواسطه حضور چشمگير در تحولات سياسي ايلخانان مغول براي خود نام وآوازه اي دست وپا كردند.از اتابكان لربزرگ آثار بسياري در اين استان همچون كاروانسراهاي قلعه مدرسه ، طاق سنگيهاي جونقان و مسجداتابكان برجاي مانده است. در دوره صفويه شخصی به نامميرجهانگيرخان به حكومت بختياری ها منصوب شد. در زمان همين شخص تونل معروف به« كاركنان » يا « شاه عباس » در نزديكی محل تونل فعلی كوهرنگ حفر شد كه به دليل ضعف فناوري وعدم تسلط بر طبيعت كوهستاني منطقه عمليات حفاری آن ناتمام ماند.

پس از فوت مير جهانگيرخان برادر وی « ميرخليل خان » از رياست طايفه آستريك خلع شد و طوايف بختياری و تعدادی از تيره ها درحيطه اقتدار محمد تقی خان چهار لنگ باقی ماندند. طوايف هفت لنگ نيز به رياست دودسته خوانين « دوركی » و « بختياروند » از طوايف عمده هفت لنگ، گردن نهادند.

از اواسط پادشاهی قاجار، حسينقلی خان ( رئيس طايفه دوركی ) با شكست قطعی خوانينبختياروند ( بهداروند )، همه طوايف هفت لنگ را متحد ساخته و خود را « ايلخان » وبرادرانش را « ايل بيگی » ناميد و رياست ايل هفت لنگ و اداره امور كل منطقه بختياریرا به عهده گرفت. حكام وخوانين محلي در تحولات واتفاقات دوران معاصر بوِيژه نقش پررنگ ساكنان اين استان در پيروزي انقلاب مشروطه از ديگر وقايع مهم و تاريخي در استان چهارمحال وبختياري محسوب مي شود.

پس از فوت مير جهانگيرخان برادر وی « ميرخليل خان » از رياست طايفه آستريك خلع شد و طوايف بختياری و تعدادی از تيره ها درحيطه اقتدار محمد تقی خان چهار لنگ باقی ماندند. طوايف هفت لنگ نيز به رياست دودسته خوانين « دوركی » و « بختياروند » از طوايف عمده هفت لنگ، گردن نهادند.

از اواسط پادشاهی قاجار، حسينقلی خان ( رئيس طايفه دوركی ) با شكست قطعی خوانينبختياروند ( بهداروند )، همه طوايف هفت لنگ را متحد ساخته و خود را « ايلخان » وبرادرانش را « ايل بيگی » ناميد و رياست ايل هفت لنگ و اداره امور كل منطقه بختياریرا به عهده گرفت. حكام وخوانين محلي در تحولات واتفاقات دوران معاصر بوِيژه نقش پررنگ ساكنان اين استان در پيروزي انقلاب مشروطه از ديگر وقايع مهم و تاريخي در استان چهارمحال وبختياري محسوب مي شود.

جغرافياي استان

استان چهارمحال‌وبختياري در بخش مركزي رشته كوههاي زاگرس بين پيش كوههاي داخلي واستان اصفهان واقع شده استو از شمال و مشرق به استان اصفهان و جنوب به استان كهكيلويه وبويراحمد و از مغرب استان خوزستان و از شمال غربي به استان لرستان محدود است. وسعت اين استان در حدود ۱۶۵۳۳كيلومتر مربع مي‌باشد. اين استان ناحيه‌اي است كوهستاني در سلسه جبال زاگرس كه درباختر آن كوههاي مرتفعي قرار گرفته است و اين ارتفاعات سرچشمه سرشاخه‌هاي دورودخانه دائمي زاينده رود و كارون مي‌باشد.

از مهمترين ارتفاعات غرب استان زردكوه است كه با ارتفاع ۴۵۴۸ متر در شمال غربي استان قرار دارد و درتمام سال پوشيده از برف است . بخش عمده اي از كوههاي ديگر منطقه كه بيش از ۳۰۰۰متر ارتفاع دارند دنباله زردكوه بوده و از كانونهاي آبگير دائمي ايران به حساب مي‌آيد.

جغرافياي سياسي :
 بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور، استانچهارمحال بختیاری دارای ۷شهرستان ۲۷شهر و ۱۹بخش و ۴۱دهستان می‌باشد.

این منطقه دارای یك درصد از كل وسعت ایران می‌باشد كه در بستر سلسله جبال زاگرس واقع شده است. با وجود مساحت كم، ده درصد از منابع آب كشور را در اختیار دارد. به علت ماهیت كوهستانی مرتفع و قرار داشتن در مسیر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای، این استان دارای بارش نسبتا مناسبی می باشد. ریزشهای جوی، برف و باران منشا سرشاخه‌های رودخانه كارون و زاینده رود هستند. منطقه چهار محال و بختیاری با در اختیار داشتن طبیعت زیبا و بكر، در فصول بهار، زمستان و تابستان، پذیرای مسافران و توریست های داخلی و خارجی است و اكوتوریسم این استان از جاذبه‌های بارز آن محسوب می‌شود.در حال حاضر این استان دارای هفت شهرستان: شهركرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل ، كوهرنگ وكيار به همراه ۲۷ شهر، ۱۹ بخش، و۴۲ دهستان، می باشد.

ويژگي‌هاي ایل بختیاری

مجموعه ايل بختياري همراه با سنن و شيوه‌هاي خاص زندگي، به تنهايي يكي ازجاذبه‌هاي بي‌نظير و چشم گير اين منطقه است. زندگي ايلي با الگوي سكونت و آداب ورسوم ويژه، مورد علاقه سياحان و ديدار كنندگان داخلي و خارجي است. اين جاذبه علاوهبر آن‌كه ديدار كنندگان عادي را به سوي خود جلب مي‌كند، مي‌تواند مورد توجهدانشجويان و دانش پژوهان علوم اجتماعي و انساني قرار گيرد.

يكي از ديدني‌هاي جالب توجه استان چهارمحال و بختياري كوچ ايل بختياري است. اگرچه در دهه‌هاي آغازين قرن حاضر گروههاي كثير ايل بختياري نيز همانند ساير ايلات وعشاير ايران تخته قاپو (يكجانشين) شدند، اما هنوز هم بخشي از ايل، كوچ رو و متحركاست. كوچ روهاي بختياري، زمستان را دشت‌هاي شرق خوزستان و تابستان را در بخشهايغربي منطقه چهارمحال و بختياري به سر مي‌برند.

آنها هر ساله از اواخر ارديبهشت‌ماه از پنج مسير مختلف همراه با مبارزه‌اي خستگيناپذير با سختي‌هاي طبيعت، ضمن عبور از رودخانه‌ها، دره‌ها و پشت سر گذاشتنبلندي‌هاي زرد كوه در مناطق معيني از دامنه‌هاي زاگرس پراكنده مي‌شوند و قريب سهماه در اين منطقه مي‌مانند و با چراي دام‌ها در مراتع سرسبز به رمه‌داري مشغولمي‌شوند. نحوه معيشت و زيست، الگوي سكونت و باورها، سنت‌ها و آداب و رسوم از جملهجاذبه‌هاي ديدني اين شيوه زندگي است.

جغرافياي اقتصادي :
صنايع و معادن:
صنايع استان چهارمحال و بختياري به دو دستهماشيني و دستي تقسيم مي شوند. صنايع ماشيني استان چهارمحال و بختياري بيش تردرشهرهای شهركرد، بروجن و فارسان استقرار يافته‎اند.از مهم ترين كارخانه های صنعتیاستان چهارمحال و بختياري می توان به كارخانه قند شهركرد، كارخانه ريسنده گی بروجنو صنايع شيرو لبنی شهركرد اشاره نمود.

در استان چهارمحال و بختياری توليد صنايعدستی بسيار رايج بوده و در ميان عشاير بختياری رونق به سزايی دارد. از صنايع دستیمهم استان می توان به قالی بافی، قفل سازی و انواع بافته های خانگي نظير كلاه نمدی،عبا، نمد، گهواره (ته ده) و كوبه دراشاره كرد كه توليد آن ها به طور عمده برایمصارف خانوار عشايری و روستايی صورت می گيرد.

کشاورزی و دامداری:
با توجه به ميزان نزولات جوی و جاری شدن رودخانههای پرآب، كشاورزی يكی از مهم ترين اركان اقتصادی به ويژه در شرق استان چهارمحال وبختياری محسوب می شود. از ميان محصولات سالانه اين استان غلات از اهميت قابل توجهیبرخوردار است، به طوری كه بيش ترين درصد از كل سطح زير كشت محصولات سالانه به غلاتاختصاص داده شده است. بعد از غلات، نباتات علوفه‎ای درصد بيش ترين ميزان سطح زيركشت محصولات سالانه را به خود اختصاص داده اند.

قشلاق ايل بختياری در شمال شرقی استان خوزستان و در منطقه كوهستانی شهرستان های دزفول، شوشتر، مسجدسليمان، هفتگل، بهبهان و ايذه قراردارد. محدوده قشلاق ايل بختياری از طرف غرب بهرودخانه دز، از طرف شرق به حد فاصل بين شهرستان های بهبهان و ايذه و از طرف جنوب بهمنطقه كوهستانی و دشت خوزستان محدود می شود.منطقه ييلاقی عشاير بختياری محدودههای شهرستان های كوهرنگ ،فارسان،اردل، بروجن ولردگان است.

معرفی شهرستانهای استان

شهرستان شهركرد
شهرستان شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري ، با مساحت ۲۰۰۶ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر ۲۸۳۲۱۰ هزار نفر، شامل ۳ بخش ‌۸ شهر و ۴ دهستان ، وبا ارتفاع ۲۱۶۶ متر از سطح دريا بلند ترين مركز استاني در كشور ( معروف به بام ايران ) است.

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
چشمه زنه شهر هفشجان ، چشمه مايك شهر سورشجان ، چشمه وقت و ساعت روستاي شمس آباد، پارك سرچشمه فرخشهر،سد بيدكان ، ‌پارك ملت شهركرد ،‌منطقه حفاظت شده تنگ صياد و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
مجموعه فرهنگي تاريخي قلعه چالشتر ، خانه آزاده چالشتري، قلعه اسفنديار خان بختياري ( سردار اسعد اول ) ‌فرخشهر ، قلعه امير مجاهد روستاي شمس آباد ،‌ قلعه نصير خان بختياري(سردار جنگ) روستاي سورك ،موزه مردم شناسي فرخشهر ، موزه مردم شناسي شهر كيان ،‌موزه سنگ ومردم شناسي قلعه چالشتر، موزه باستان شناسي شهركرد(حمام تاريخي پرهيزگار)،موزه محيط زيست (جنب پليس راه فرخشهر)،موزه دفاع مقدس شهركرد،گنجينه آموزش وپرورش شهركرد،حمام تاريخي فرخشهر ،حمام تاريخي چالشتر ، حمام تاريخي سورشجان ،‌اتاق آئينه شهركرد ، امامزاده عزيز ا... شهر كيان ، امامزادگان حليمه و حكيمه خاتون شهركرد ،‌امامزاده عبدا..روستاي سورك ، امامزاده پيرخديجه روستاي وانان ،‌امامزاده سلطان سبزه پوش ، امامزاده سيد محمد علي اكبرروستاي دستگرد امامزاده، امامزاده شاه منظر هفشجان، امامزاده سيد علي اكبر روستاي نافچ ، مسجد جامع شهر چالشتر ،مسجد تاريخي روستاي هرچگان، مسجد جامع شهر كيان ،‌مسجد جامع ( خان) شهركرد ،سقاخانه ارباب ميرزا شهركرد، عصارخانه صالحي فرخشهر ،‌سنگ نبشته هاي گردنه رخ ، سنگ نگاره هفشجان و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: گلیم و البسه محلی،قالي، نمد، گیوه دوزی،حجاری سنتی، نگارگری، تذهیب و تشعیر،احجام فلزی،قفل سازی سنتی، سرمه دوزی و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لباس نمدي،انواع نبات وپولكي،عسل وگياهان دارويي اشاره كرد.


شهرستان اردل
شهرستان اردل با مركزيت شهر اردل (در فاصله ۷۷ كيلومتري مركز استان ) و با مساحت ۱۸۵۴ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر ۵۳۵۱۴ هزار نفر ، شامل ۲ بخش ‌۴ شهر و ۴ دهستان ، و با ارتفاع ۱۸۵۰ متري از سطح دريا قرار دارد .

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
حاشیه رودخانه کارون از دشتک تا پل و درياچه سدکارون۴، چشمه سرداب روستاي رستم آباد ، چشمه مولا روستاي آلیکوه،چشمه سرخون ،چشمه دهنو ،‌چشمه روستاي عزیز آباد، چشمه شلیل و مرواريد ،چشمه زيبا و منطقه بكر بادره سمي ديناران ، چشمه آبسرده وچشمه هاي روستاي كري منطقه ديناران ، آبشار زردليمه ، طبيعت روستاي بهشت آباد،منطقه حفاظت شده جنگلی هلن میانکوه ، طبیعت جنگلی وزیبای هفت پیران روگر، پارک جنگلی گندمکار،پارک جنگلی شیاسی،طبیعت زیبای دشت قراب دیناران ،غار اردل ،پل مرواريد و ايلراه تاريخي ،عشايري دزپارت و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
پل تاريخي بهشت آباد ،كاروانسراي روستاي شليل ،امامزاده حليمه خاتون روستای سرپیر دشتک، امامزاده شاه البرز روستاي آليكوه، مجموعه تفريحي،زيارتي شاهزاده عبدالله شهر اردل،امامزاده اسماعيل روستاي دورك قنبري، تکیه بختیاری ها در شهر اردل، بقاياي قلعه ابوالقاسم خان بختياري اردل،‌پل و امامزاده روستاي دوازده امام ،‌سنگ نوشته ها و سنگ نگاره هاي پل مرواريد و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: گلیم، جاجیم ، خورجین ، البسه محلی و سرمه دوزی و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لبنيات ،قالي هاي محلي قيصري ودشتكي وصنايع دستي عشايري اشاره كرد.

شهرستان بروجن
شهرستان بروجن با مركزيت شهربروجن (در ۶۰ كيلومتري مركز استان ) و با مساحت ۲۲۵۷ كيلومتر مربع وجمعيتي بالغ بر ۱۱۸۶۸۱ هزار نفر ، شامل ۳ بخش ۶ شهر و ۵ دهستان، و با ارتفاع ۲۲۲۰ متر از سطح دريا قرار دارد .

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
چشمه وگردشگاه سياسرد بروجن ، چشمه زاغي روستاي دهنو، چشمه گلوگرد ،چشمه آب سفيد، چشمه علي روستاي امام قيس ،‌ چشمه مادر و دختر شهر گندمان ،هفت چشمه شهر بلداجي ، تالاب بين المللي چغاخور ،‌تالاب گندمان ، تالاب چال تر، ‌طبيعت روستاي گردبيشه ، ارتفاعات كوه كلار و سبز كوه، ‌تنگ وستگان ،‌باغات اطراف چغاخور و آورگان ، پارك بزيال بلداجي ،‌پارك قزل گريش شهر فرادنبه ،پارك ملت بروجن و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
پل مصلي بروجن، خانه حفيظي ها (موزه مردم شناسي)بروجن ،‌امامزاده حمزه علي بلداجي،امامزاده قيس و شيث روستاي امام قيس،‌بقاياي قلعه تاريخي ضرغام السلطنه بختياري درشهر فرادنبه ،بقاياي قلعه شهر سفيد دشت ،امامزاده سلطان ابراهيم روستاي سرپير،‌امامزادگان عسگر علي و مادر و دختر شهر گندمان ،‌امامزاده ميرحيدرشاه شهرنقنه، ‌مسجد جامع نقنه ، مسجد مدني و مسجد شيخ علي بروجن ،‌مسجد قلعه نو ( ابوذر ) و مسجد امام بلداجي ، حمام مكتب خانه بروجن ،‌حمام تاريخي گندمان ،‌حمام تاريخي بلداجي،حمام تاريخي سفيددشت، كليساي روستاي معموره و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: انواع بافته های داری نظیر گلیم و البسه محلی ، نمد، گیوه دوزی و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به گز بلداجي،انواع لبنيات،انواع گليم ،گبه وقالي و اشاره كرد.



شهرستان بن

شهرستان بن با مركزيت شهر بن (در ۳۵ كيلومتري مركز استان) و با مساحتي حدود ۷۹۸كيلومتر مربع وجمعيتي بالغ بر۲۷۳۶۷ شامل ۲بخش ۲شهر و ۴ دهستان ، وبا ارتفاع حدود ۲۰۰۰متري از سطح دريا قرار دارد.

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
گردشگاه گرداب بن ، منطقه حفاظت شده شيدا ، حاشيه درياچه سد زاينده رود ، پيست اسكي روستاهاي بارده وشيخ شبان و ...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
قلعه محمدحسن خان بختياري درروستاي بارده ، امامزاده سيد محمد بارده ،امامزاده بابا پيراحمد ، امامزاده سيد بهاءالدين روستاي شيخ شبان ، امامزاده حارث بن علي روستاي جمالو ، امامزاده بابا محمود بن ، پل هاي تاريخي شهر بن ، پل و حمام تاريخي روستاي بارده و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: مصنوعات خاتم کاری شده ، گلبندی خاتم و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لبنيات،عسل و...اشاره كرد.

شهرستان سامان
شهرستان سامان با مركزيت شهرسامان (در ۲۵ كيلومتري مركز استان ) و با مساحت ۴۵۸ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر ۳۵۸۹۵ هزار نفر شامل ۲ بخش ۱شهر و ۴ دهستان ،وبا ارتفاع حدود ۲۰۰۰متري از سطح دريا قرار دارد.

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
گردشگاه پل تاريخي زمانخان سامان ، باغات و روستاهاي حاشيه رودخانه زاينده رود از سد زاينده رود تا سامان ،قايق راني در آبهاي آرام و خروشان(روستاي سوادجان) ، باغات بادام - گردو و هلو

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
‌مسجد جامع سامان ، بافت تاريخي روستاي ياسه چاي،پل تاريخي هوره، بقاياي قلعه هوره ، مقبره دهقان ساماني و...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: بافته های داری به ویژه گلیم ،قالي ، قاليچه و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به گردو ، بادام و ... اشاره كرد.

شهرستان فارسان
شهرستان فارسان با مركزيت شهر فارسان (در فاصله ۳۵ كيلومتري مركز استان ) و بامساحت حدود ۵۵۸ كيلومتر مربع و جمعيتي حدود ۱۰۰ هزار نفر، شامل ۳ بخش ‌۶ شهر و ۵ دهستان ،باارتفاع بيش از۲۱۰۰متر ازسطح دريا به مركز ييلاق نشين ايل بختياري معروف است .

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
چشمه و آبشار پيرغار روستاي ده چشمه ، چشمه و غار سراب روستاي اميدآباد،چشمه قلعه فارسان، چشمه و غارسيد عيسي روستاي بيدكل ،چشمه كفشينه ، گردشگاه آب مراد شهر چليچه،پارك ساحلي فارسان،گردشگاه منطقه اسعديه چليچه، گردشگاه روستاي چوبين ،گردشگاه پازن پير شهر گوجان،ارتفاعات كوه جهانبين وكلك و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
سنگ نوشته هاي مشروطيت و تونل پارتي پيرغار،قلعه سردار اسعد بختياري در شهر جونقان(موزه صنايع دستي)، مسجد جامع فارسان، كتيبه بكان جونقان ،طاق سنگي ها( كاروانسراي )خان اوي در تنگ دركش وركش ، امامزاده سيد مير احمد و امامزاده حيدر بن مالك شهر باباحيدر، امامزاده سيد سعيد چليچه، امامزاده سيد محمد فارسان، امامزاده روستاي گوشه و...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: انواع بافته های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم ، خورجین و البسه محلی و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لبنيات،داروهاي گياهي،عسل والبسه محلي اشاره كرد.



شهرستان كوهرنگ
شهرستان كوهرنگ بامركزيت شهر چلگرد (در فاصله ۸۸ كيلومتري مركز استان ) و با مساحت۳۶۸۴ كيلومتر مربع وجمعيتي بالغ بر ۳۵۹۱۵هزار نفر خواستگاه جامعه عشايري وقطب گردشگري استان شامل ۳ بخش ۲ شهر و ۷ دهستان ، و با ارتفاع ۲۴۸۰ متري از سطح دريا(بلندترين شهركشور) قرار دارد.

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
آبشار شيخ عليخان ، آبشار تونل اول کوهرنگ و سد كوهرنگ،چشمه كوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه دزداران صمصامی،چشمه پرك وسرداب غلام آباد، حاشیه رودخانه بازفت، چشمه مورز بازفت ، دشت لاله های واژگون، پیست اسکی کوهرنگ ، اسکی تابستانه ارتفاعات چال ميشان زردكوه ، ارتفاعات ويخچالهاي دائمي زردكوه بختياري، حاشیه رودخانه زاینده رود (تنگ گزی)، غار یخی چما، مناطق زيباي توف سفيد وبازفت ، روستاي پلكاني و شگفت سر آقا سید،زندگي عشايري ايل بختياري و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
ايلراه پلكاني پل خدا آفرین (بازفت)،نقوش برجسته الگی و شیرین او بازفت، امامزاده شاهزاده ابراهیم روستاي گردوعلیا،امامزاده شاه عبدالعظیم بیرگان،بقاياي قلعه دهناش وبقاياي قلعه تبرك بازفت ، امامزاده سيد سعيد چلگرد، امامزاده سيد عيسي روستاي سرآقاسيد،بردگوري هاي بازفت،شيرسنگي و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: انواع بافته های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم ، خورجین و البسه محلی و سرمه دوزی و ...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به گياهان وسبزيجات طبيعي،انواع لبنيات،عسل طبيعي،گياهان دارويي و...اشاره كرد.

شهرستان كيار
شهرستان كيار با مركزيت شهر شلمزار ( در فاصله ۳۰ كيلومتري مركز استان) و با مساحت ۱۳۹۹ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر ۵۱۹۵۷ هزار نفر شامل ۲ بخش ‌۴ شهر و ۵ دهستان ،و با ارتفاع حدود ۲۰۰۰متراز سطح دريا به سرزمين قلاع تاريخي معروف است .

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
چشمه(درياچه) شلمزار، ‌آبشار سر آسياب شهر ناغان ،‌سرچشمه هاي شهر گهرو ، آبشار دره عشق و حاشیه رودخانه کارون ، آبشار تنگ زندان ، منطقه حفاظت شده سبز كوه و رودخانه سبزكوه، گردشگاه روستاي قلعه تك،باغات گهرو و ناغان، ‌قايق راني در آب هاي خروشان در رودخانه كارون ، تالاب سولقان و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
قلعه اميرمفخم بختياري درروستاي دزك(موزه پوشاك) ،بقاياي قلعه نجف قلي خان (صمصام السلطنه بختياري)درشهر شلمزار ،بقاياي قلعه روستاي دستنا ،‌ بقاياي پل قديمي روستاي دوپلان ،پل تاريخي روستاي خراجي ، امامزاده مريك ،‌امامزاده اسماغيل روستاي برنجگان و ...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: انواع بافته های داری نظیر گلیم، جاجیم و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لبنيات،پولكي ونبات و...اشاره كرد.

شهرستان لردگان
شهرستان لردگان با مركزيت شهر لردگان (در فاصله ۱۶۰ كيلومتري مركز استان ) وبا مساحت حدود ۳۳۹۷ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر ۱۹۴۸۷۳ هزار نفر شامل ۵ بخش ‌۴ شهر و ۱۱ دهستان ، و با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دريا در گذشته مركز ايالت فردن بوده كه به معني مركز ماواي اقوام لر زبان مي باشد . ناصر خسرو قبادياني در سفر نامه خود از لردگان(لردجان) نام به ميان آورده است .

از مهمترين جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي – مذهبي،صنايع دستي وسوغات محلي اين شهرستان ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.

الف) جاذبه هاي گردشگري
آبشار آتشگاه، چشمه سندگان، چشمه برم (لردگان و مالخلیفه)، چشمه خانی ،جنگلهای بلوط منطقه ، مناطق زيباي ارمند- و بارز و شوآر ،پارک جنگلی چارطاقي منچ، پارك جنگلي پروز، حاشيه سد کارون۴،حاشيه رودخانه خرسان و...

ب) اماكن تاريخي – مذهبي
بقاياي ‌قلعه دشت پاگرد ، برج سردشت ،‌ بقایای کاروانسرای قلعه مدرسه،بقاياي بنای چارطاقی منچ، مسجدتاريخي روستاي سونك ،امامزاده شاه عبدالرحمن روستاي بيدله، امامزاده ميل شاه روستاي بارز،امامزاده روستاي شهسوار ،امامزاده عباس علي روستاي برجويي ،امامزاده حسن و...

ج) صنايع دستي
صنايع دستي رايج در اين شهرستان عبارتند از: انواع بافته های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم ، خورجین و البسه محلی و...

د) سوغات محلي
ازمهمترين سوغات محلي اين شهرستان ميتوان به انواع لبنيات،گياهان دارويي،برنج محلي اشاره كرد.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۴۶:۴۹

28 Dec 2019