۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۵۵۹۲۶
امام جمعه فارسان:

گشت ارشاد مسئولان برخی از وزرا را از قطار دولت پیاده کرد

امام جمعه فارسان گفت: خبر بازداشت مدیرعامل شرکت چای دبش و تعدادی از مسئولان و مدیران در ماجرای فساد ۳ میلیارد دلاری، مصداقی بر فعالیت گشت ارشاد مسئولان در دولت سیزدهم؛ رویکردی که پیش از این حتی برخی از وزرا را هم از قطار دولت پیاده کرده بود.
گشت ارشاد مسئولان برخی از وزرا را از قطار دولت پیاده کرد
به گزارش جهانبین نیوز ، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر فارسان گفت: امروز ایران اسلامی در موقعیتی قرار دارد که دوست و دشمن دستاوردهایش را در حوزه‌های مختلف شگفت‌آور و انکارناپذیر می‌دانند. رهبر معظم انقلاب فهرست شاخص و درخشانی از این حقیقت انکارناپذیر را در بیانیه گام دوم بیان کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.
 
امام‌جمعه فارسان به آسیب‌شناسی روند کُند پیشرفت کشور اشاره و بیان داشت: ضعف اعتقادی، بی‌انگیزگی و عدم خودباوری، ناکارآمدی و ناتوانی علمی و تجربی برخی از مسئولین و مدیران، عدم برخورداری برخی از متولیان از روحیه جهادی و انقلابی و در مجموع عدم توجه کافی به اصل شایسته‌سالاری، نقش‌آفرینی‌های مخرب افراد نفوذی و بعضاً مافیای پنهان و آشکار قدرت و ثروت، پرداختن به معلول‌ها به‌جای علت‌های اصلی و کشف ریشه‌ بروز مشکلات،
 
وی اظهار داشت: مثلاً بسیاری برای رفع ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه و یا حل مسئله حجاب و عفاف صرفاً بر راه‌کارهایی مانند امربه‌معروف و نهی از منکر و برگزاری جلسات ارشادی یا برخورد قهرآمیز که اتفاقاً در بسیاری از موارد اجتناب‌ناپذیر هم هستند اصرار دارند، اما به‌رغم تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب، چندان در پی اصلاح نظام تعلیم و تربیت به معنای واقعی آن و در جهت تربیت افراد متخصص و درعین‌حال مؤمن، متعهد و اخلاق‌مداری نیستیم و لذا از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تنها آن بخش از سند که بیشتر جنبه مادی دارد یعنی طرح رتبه‌بندی، پیگیری شده است.
 
حجت‌الاسلام محسن ملک پور به کشف فساد چای هم اشاره‌ای داشت و گفت: یک‌بار دیگر خبر فسادی بزرگ جامعه را تحت تأثیر خود قرارداد؛ مبلغ هنگفت ۳ میلیارد دلار هر ذهنی را معطوف به خود می‌کند که مگر نیاز کشور در حوزه چای چقدر است که تنها سهم یک شرکت این میزان تخصیص ارز باشد. البته در مذمت فساد در هرزمانی که رخ دهد شکی نیست اما شایسته است به چند نکته مهم درباره خبر فساد شرکت چای دبش توجه کرد.
 
وی افزود: فساد، کم یا زیاد، در شان نظام اسلامی نیست و تبعات منفی آن‌که کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام است، برای اصل نظام می‌ماند؛ بنابراین تشدید مباحثات جناحی و سیاسی نه‌تنها مشکل را نمی‌کاهد بلکه مردم را ناراحت‌تر خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: نحوه مواجهه با فساد باید موردتوجه قرار گیرد؛ اینکه حکومت و دستگاه اجرایی کشور چگونه با فساد برخورد می‌کند؟ آیا خود سعی دارد با چشم‌پوشی و عبور از کنار دست‌درازی به بیت‌المال عبور کند یا بیم انگ خوردن و شاید در مظان‌ اتهام قرار گرفتن را به جان می‌خرد و دست شیاد را از جیب مردم کوتاه می‌کند؟
دولت سیزدهم در این دو سال و چند ماه نشان داده که همواره راه دوم را انتخاب می‌کند و همت خود را صرف کشف و مقابله با فساد می‌کند.
 
وی اظهار داشت: در خصوص فساد چای دبش و پرونده تخصیص عجیب ارز به این کارخانه، دستور پیگیری ویژه از سوی معاون اول دولت صادرشده و دست بر قضا وزارت اطلاعات به‌عنوان ضابط وارد کارشده و فرایند مقابله با فساد را پیگیری کرده است. از آغاز به کار دولت فعلی و حتی در ایام انتخابات، سید ابراهیم رئیسی از گشت ارشاد مدیران سخن گفت و غلامحسین محسنی اژه‌ای در کسوت رئیس دستگاه قضا از سوت‌زنی و افشای فساد حمایت کرد.
 
امام‌جمعه فارسان گفت: خبر بازداشت مدیرعامل شرکت چای دبش و تعدادی از مسئولان و مدیران در ماجرای این فساد ۳ میلیارد دلاری، از همین جنس بود و مصداقی دیگر بر فعالیت گشت ارشاد مسئولان در دولت سیزدهم؛ رویکردی که پیش از این حتی برخی از وزرا را هم از قطار دولت پیاده کرده بود.
 
وی افزود: در این میان برخی افراد که پیش‌تر در برابر برخی فسادهایی که در زمان زمامداری دوستانشان برملا می‌شد سکوت می‌کردند، امروز در نقش دایه دلسوزتر از مادر سعی دارند خود را دلسوز خزانه بیت‌المال نشان دهند.

وی عنوان داشت: مسلماً حافظه مردم ایران برخلاف تصور آن‌ها این‌قدر محدود نیست که ماجرای واردات سنگ‌پا با ارز دولتی را فراموش کرده باشد. برخی افراد که سعی دارند اذهان عمومی را منحرف کنند تا کسی نسبت به زمان وقوع فساد چای دبش سؤال نکند و نگوید چرا در کنار تخصیص ارز چای موردنیاز کشور برای ۲ سال ونیم، ۷ ماه هم انحصار واردات به این شرکت واگذار شد، به این سؤال نماینده مجلس در سال ۹۷ پاسخ دهند که تخصیص ارز دولتی برای واردات ۱۳ هزار کیلو سنگ‌پا برای چه بوده است.
 
حجت‌الاسلام ملک پور بیان داشت: کشف فساد و قطع ید سارقان بیت‌المال قطعاً اتفاق مثبتی است اما جنجال‌سازی‌ و ایجاد حاشیه برای دولت شاید یک علت دیگر هم داشته باشد؛ اینکه برخی ممکن است در هراس باشند که مبادا فسادهای دیگری مربوط به دوره دوستانشان برملا و کار برایشان از این هم سخت‌تر شود.
 
وی افزود: می‌ماند یک سؤال و توقع؛ این‌که اگرچه دولت سیزدهم عملاً از شهریور ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد و تا استقرار دولت نیز شش ماه بعد نیز نمی‌توانست چندان بر همه اجزاء فعالیت‌های وزارتخانه‌ها اشراف پیدا کند اما سؤال اینجاست که چرا در سال ۱۴۰۱ این روند خلاف و تخلف سنگین ادامه یافته است؟ آیا این به معنای ضعف نظارت دولت و نهادهای ناظر نیست؟ آیا دولت، برای جلوگیری از فساد در منافذ دیگری شبیه کالای چای- مانند وارادت گوشت و گندم و ...- تمهیدات لازم را اندیشیده است؟‌
 

انتهای پیام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۱۴:۴۹:۰۴

8 Dec 2023