به گزارش
جهانبین نیوز به نقل از
بام ایران خبر، چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استانهای کوچک کشور با سهم یک درصدی از مساحت ایران، از نظر توسعه راهها وضعیت مطلوبی ندارد و به دلیل وضعیت کوهستانی، بخش اعظم جادههای این استان دوطرفه بوده و وجود نقاط حادثهخیز در محورهای ارتباطی استان، خطر حوادث ترافیکی را افزایش داده است.
چهارمحال و بختیاری به عنوان کریدور ارتباطی شمال به جنوب کشور مطرح است و بنابر اعلام مدیران راه و شهرسازی استان از سه هزار و ۷۰۰ کیلو متر راه آسفالته این استان 2 هزار و 366 کیلومتر را روستایی ۸۴۳ کیلومتر را اصلی ۲۹۰ کیلومتر را فرعی و کمتر از ۱۰ درصد آن بزرگراه است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان چندی قبل در نشست مطبوعاتی اعلام کرده بود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۹۳ حدود ۱۱۰ کیلومتر بزرگ راه در چهارمحال و بختیاری وجود داشته و در دو سال گذشته ۲۴۰ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده است. مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز سال گذشته مدعی آن شده بود که به ازای هر کیلو متر راه و بدلیل موقعیت توپوگرافی استان که ۸۰ درصد آن کوهستانی است، یک نقطه مستعد حادثه نیز در راههای استان وجود دارد که با حساب سرانگشتی 3 هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه در استان بنابر اعلام مدیران راه و شهرسازی 3 هزار و ۷۰۰ نقطه حادثهخیز و یا مستعد حوادث رانندگی نیز در استان وجود دارد.
بخش قابل توجهی از راههای استان در حدود ۶۴ درصد را راههای روستایی تشکیل میدهد که طبیعتا توسعه آنها فعلا در اولویت اصلی استان نیست و تنها در حد رفع خرابیهای موجود مورد مرمت قرا میگیرد، اما در ارتباط با راههای اصلی استان باتوجه به آمارهایی که راه و شهرسازی ارائه کرده، انتظار آن میرود که توسعه راهها در سالهای اخیر به کاهش تلفات انسانی و حوادث رانندگی منجر شود، این در حالی است که بنابر اعلام رییس پلیس راه استان در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی میزان تصادفات منجر به فوت ۲۵ درصد و همچنین تلفات انسانی تصادفات رانندگی نیز نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است، سوالی که در این میان باقی میماند این است که اقدامات و توسعه راههای استان چرا به کاهش حوادث منجر نشده، استان چهارمحال و بختیاری از استانهای هدف گردشگری در کشور نمیباشد و حجم تردد خودروها نیز در راههای استان قابل مقایسه با استانهای همجوار مانند اصفهان و خوزستان نسیت، اینگونه به نظر میرسد که اگر حجم مسافران استان از شرایط حاضر رشد جهشی پیدا کند و ترافیک در محورهای استان افزایش یابد با توجه به وضعیت راههای استان، آمار تلفات انسانی به شدت افزایش خواهد داشت و روند کنونی توسعه راههای استان که با شرایط معمول نیز همخوانی ندارد در شرایط افزایش تردد در محورها با حوادث و تلفات بیشتر مواجه خواهد بود.
هوشیار طهماسبی
انتهای پیام1026ج /530ب