۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۲۱۵۸۹

ما به ازای چیزی که نقدا داده ایم وعده های نسیه ای گرفته ایم

مذاکرات لوزان پس از 9 روز به پایان رسید و علی رغم قرائت بیانیه ای تحت عنوان لوزان 2 که توسط آقای ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شب جمعه قرائت شد بعد از بیان این بیانیه تفاسیر متفاوتی از این بیانیه بر روی خروجی سایت ها و رسانه ها قرار گرفت.
ما به ازای چیزی که نقدا داده ایم وعده های نسیه ای گرفته ایم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پیرغار، علی رغم صحبت های آقای ظریف و بیان همین بیانیه از زبان مسئول دستگاه سیاست خارجه اتحادیه اروپا و همچنین اظهارات ضد و نقیض جان کری وزیرامور خارجه امریکا و بعد از آن کنفرانس خبری اوباما رئیس جمهور امریکا این نگاه را برای کارشناسان سیاسی متبادر می کند که این بیانیه همچون بیانیه ژنو با نقشه و خدعه امریکا دارای برداشت ها و تفاسیر متفاوتی است و لذا تفاسیر امریکا برای ما بسیار مهم است چون کسانی که باید تحریم ها را برای ما بردارند امریکایی ها هستند.

با توجه به اینکه متن بیانیه لوزان در سایت وزارت امور خارجه امریکا عینا منتشر شده است اما متن بیانیه لوزان در ایران بصورت غیر رسمی بیان می شود و در سایت وزارت امور خارجه ایران خلاصه ای از آن منتشر شده است.

صحبت های که وزیر امور خارجه ما کرد که بصورت فارسی متن بیانیه را قرائت کرد با متن بیانیه ای که امریکا دارد بیان می کند متفاوت است این موضوع هم هشدار دهنده است و هم خطرناک است برای جمهوری اسلامی ایران که باید به آن پرداخته شود و از امروز کارشناسان سیاسی، تحلیل گران مسائل سیاسی به صورت موشکافانه به تحلیل و تفسیر بیانیه لوزان خواهند پرداخت و فرصت ها و آسیب ها،خطراتی که از ناحیه این بیانیه برای ما متصور است بیان خواهد کرد.

اگر بخواهیم به بیانیه لوزان که دغدغه ما می باشد توجه داشته باشیم تا درک بکنیم که سطح این بیانیه چقدر می تواند ما را به اهداف هسته ای و برداشتن تحریم ها بردارد این ها مطالب مهمی است که باید به آنها توجه ویژه صورت گیرد.

۱- بحث غنی سازی که در متن بیانیه بیان شد قرار شد تنها مرکز غنی سازی ایران فقط نطنز باشد با ۵۰۶۰ ماشین سانتریفیوژ و کل ماشین های ما برچیده شوند تا ده سال آینده.

۲- فردو که یک تاسیسات غنی سازی بود تبدیل می شود به یک موسسه تحقیقاتی فیزیک هسته ای و کار غنی سازی دیگر در فردو انجام نخواهد گرفت.

فردو و آب سنگین اراک دو دست آورد اصلی ما هستند که قرار شده است که در فردو ۱۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ نصب باشد و فقط کار تحقیقاتی انجام گیرد و کار غنی سازی و تزریق گاز در این سانتریفیوژ انجام نشود.

۳- تحقیق و توسعه که بسیار برای ما مهم بود که در متن منتشر شده از سوی امریکا برنامه تحقیق و توسعه در ایران بر قید محدودیت تصریح شده است علی رغم اینکه این قید محدودیت را در بیانیه بیان شده از سوی وزیر امور خارجه ایران مشاهده نمی کنیم.

در بیانیه مشترک هم گفته شده است که سطح و زمانبندی تحقیق و توسعه به صورت دو طرفه توافق می شود که این هم جای سوال دارد.

۴- در تاسیسات آب سنگین اراک قرار شدپلوتونیوم تولید نشود و سیستم تاسیسات باز طراحی گردد.

۵- در نیروگاه نطنز و تاسیسات اتمی از سانتریفیوژ IR۱ به مدت ۱۰ سال استفاده می شود و از سانتریفیوژ نسل های IR۴ ، IR۵ ، IR۶ ، IR۸ در دوره ده ساله استفاده نخواهد شد.

۶- بحث بازرسی ها و دسترسی آژانس می باشد که بسیار دست آژانس باز شده که بازرسی ها و دسترسی های متفاوتی نسبت به تاسیسات هسته ای داشتبه باشد که البته گذشته به ما ثابت کرده است که آژانس انرژی اتمی که در اختیار سران و نظام سلطه است که در اصل سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی غربی هستند که بسیاری از دانشمندان ما به واسطه بازرسی ها سر زده آژانس بود که نیروهای اطلاعاتی به شناسایی دانشمندان ما پرداختند و منجر به شهادت آنها شد. و بسیار برای ما خطرناک می باشد که آنها از همه تاسیسات ما سرکشی انجام دهند.

۷- ما به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را مجددا پذیرفتیم علی رغم اینکه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ولی هیئت مذاکره کننده بدون تصویب مجلس آن را پذیرفته اند و توافق کرده اند
در بحث تحریم ها ، تحریم ها را هم در لفافه و پر از ابهام بیان کرده اند که این تحریم ها چه زمانی برداشته خواهند شد و بعد از توافق نامه تازه طبق صحبت های که امریکائی ها انجام می دهند در یک بازده ۴ ماهه تا یک ساله و بعد از آن این تحریم ها به صورت تسکینی و تعلیقی برداشته خواهند شد البته تحریم های مربوط به انرژی هسته ای می باشد.

نکته آخر: پس ما انرژی هسته ای را داده ایم و تحریم ها هنوز پا بر جا هستند و این بازی برد- برد برای امریکا می باشد و ما به ازای چیزی که نقدا داده ایم وعده های نسیه ای گرفته ایم که باید منتظر بمانیم که صداقت امریکا کجا خودش را نشان خواهد داد.

علی رغم اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری ما به امریکا خوش بین نیستیم،نبوده ایم و نخواهیم بود.


انتهای پیام1020ج / 590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۲۰:۴۸

27 Dec 2019