۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۴۸۴۵

راهکارهای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در فرهنگ اسلامی

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در شرایط تحریم ها و تهدیدها برای پیشبرد کشور به سوی اهداف توسعه اقتصادی اعمال می شود.
راهکارهای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در فرهنگ اسلامی
به گزاش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، امید نظری نیا کارشناس مسائل سیاسی امروز در یادداشی نوشت:تحقق اقتصاد مقاومتی، مسئله ای است که نیازمند حمایت های چند گانه از عناصر و عوامل عرصه اقتصادی است. برای این امر، می توان راهکار های متعددی را بیان کرد:
۱-از آنجا که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون و حامی سرمایه و کار ایرانی می باشد فرهنگ خرید کالا و خدمات بایستی حتی الامکان ناظر به خرید محصولات ایرانی باشد. مسلماً گرایش بیشتر خانوادهای ایرانی به محصولات ایرانی افزون بر ارتقاع سطح اشتغالزایی و تولید داخلی قوام اقتصاد ملی می انجامد.
۲-سوق دهی خانوادهای ایرانی به کاهش خرید کالاهای لوکس و گرایش بیشتر به خرید کالاهای اساسی و ضروری ، می تواند به مقاومت و خود اتکایی اقتصاد ملی و حفظ ذخایر ارزی کمک شایانی نماید. ترویج مخارج زندگی بر حسب هزینه کرد متناسب با درامدهای موجود نه بر اساس درامدهای آتی و انتظاری می تواند از جمله این راهکارها باشد.
۳- تحریم همگانی خرید کالاهای که به صورت غیر منطقی به یکباره با افزایش قیمت مواجه شده اند، می تواند به حذف دلالان که ارزش افزوده ای برای اقتصاد ایجاد نمی کنند بینجامد، متاسفانه در رفتار اقتصادی مردم به تدریج فرهنگ " هجوم برای خرید بیشتر همزمان با افزایش سطح قیمت ها " به وجود آمده است این امر جز رشد رشد قیمت ها نتیجه ای نداشت و راهکار جلوگیری از این امر آگاه سازی مردم از طریق رسانه و روزنامه ها،...
۴-اسراف در مصرف حامل های انرژی همچون گاز، بنزین، برق و مصادیق دیگر نشان از رفتار غیر بهینه و غیر اقتصادی خانوادهای ایرانی دارد. و راهکار آن هم آسیب شناسی عمیقتر لازم است تا بهتر دریابیم چرا با وجود معارف بسیار غنی اسلامی مبنی بر الگوی صحیح مصرف ولی فرهنگ اسراف و مصرف گرایی در جامعه ما به این حد افزایش یافته است .
۵_ترویج فرهنگ کار ،تولید ، تلاش و نیز احترام و ارج گذاری به فرهنگ کسب روزی پاک و حلال ،راهکار پیشبرد این هدف باید خانوادها و نهاد آموزش و پرورش در بحث تعلیم و آموزش این فرهنگ به فرزندان و آیند سازان این مرز و بوم برنامه ریزی دقیق و عملی داشته باشند .
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۰۰:۵۳

30 Dec 2019