۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸
کد مطلب : ۸۳۲۳
معاون اول قوه قضائیه در جمع دانشجویان شهرکرد:

سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی توحیدی است که ما را از یک زندگی سالم برخوردار می کند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی توحیدی است که ما را از یک زندگی سالم برخوردار می کند و زیبنده ی یک جامعه ی اسلامی نیست که میزان جرم ، جنایت و پرونده قضائی در آن تا این میزان بالا وناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد.
سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی توحیدی است که ما را از یک زندگی سالم برخوردار می کند
به گزارش خیرنگار جهانبین نیوز از شهرکرد، دیروز چهارشنبه30 مرداد ماه، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در دهمین روز از طرح تقویت همزمان با هشتمین روز از برگزاری طرح مبانی اعتقادی در دانشگاه شهرکرد گفت: امام خمینی (ره) در کتاب اربعین، حدیثی از پیامبر (ص) را آورده است که علم سه دسته است که یا علم به عقایدو باورهای الهی است، یا علم به اخلاق و یا علم احکام و بایدها و نبایدها است

وی افزود: اگر علمی جزء یکی از این سه دسته بود علم و دانش و اگر جزء اینها نبود فضل است و فقیه به کسی می گوییند که علم به احکام داشته باشد و بایدها و نبایدهای دین را میداند و کارشناس احکام دین است.

معاون اول قوه ی قضائیه ضمن دسته بندی فقه گفت: ما یک فقه اکبر داریم که باورهای دینی و عقاید، یک فقه اوسط که همان علم به اخلاق فاضله و کریمه و یک فقه اصغر داریم که علم به احکام و باید ها و نباید های دین است.

حجت الاسلام رئیسی یادآور شد: فقیه کسی است که کارشناس برجسته ی دین نسبت به هرآنچه در دین وجود دارد باشد و ولایت فقیه ولایت یک دین شناس است که از تقوای عالی برخوردار است و با برخورداری از این تقوا ی عالی می خواهد تمام جامعه دینی را از دین برخوردار کند؛ ولایت فقیه کسی است که هم جامعه را از اخلاق کریمه و هم احکام دین را در جامعه ی خود پیاده می کند.

وی تصریح کرد: برخی از دانشها نه اخلاق، نه عقاید و نه احکام هستند مانند علوم طبیعی شیمی، زیست شناسی و هریک از دیگر علوم ؛ که طبق سخن بزرگان به علمی می توان علم و دانش گفت که انسان و زندگی او را توحیدی و موحد کند.

معاون اول قوه ی قضائیه تأکید کرد: گاهی علم توحیدی زمانی است که مانند یک طلبه قول پروردگار را می خواهد و گاهی مانند یک پزشک فعل پروردگار می بیند؛ که اگر قول یا فعل، توحید را افزایش داد و او را موحد ساخت، همه ی این علوم را می توان توحیدی خواند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: هر علمی که انسان را به توحید و ذات حق تعالی نرساند، آن علم نیست بلکه یک فضل و کمال است و چنین فردی تنها یک دزد کمالات است.

وی بیان داشت: رمز وحدت حوزه و دانشگاه این است که هر دو را به یک نقطه برسانند و انسانهای فرهیخته ی اهل علم را به یک نقطه ی انسانی برساند و درآن انسان بتواند ربانی و موحد بشود.

معاون اول قوه ی قضائیه یاداور شد: طبق حدیث عنوان بصری علم بذری است که خداوند در دل هرکس بخواهد وارد کرده و حقیقت علم در عبودیت و بندگی است و هرکس که عبدتر است، عالم تر و هرکس حقیقت توحید را بیشتر بشناسد از همه عالم تر می باشد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: امام صادق (ع) در حدیث عنوان بصری می فرماید: عالم همه مِلک خداوند است، عالم همه مُلک خداوند است و در همه ی ذرات وجود هستی اراده ی ذات پروردگار حضور دارد و اگر تو عبد باشی، همه ی ذرات در اختیار تو هستند.

وی ضمن توضیح ادامه ی حدیث عنوان بصری خاطرنشان کرد: سبک زندگی عبارت است از یک کسر و انکسارات بیرونی و مقدمه ی این کسر و انکسارات بیرونی، یک سری فعل و انفعالات درونی است؛ به گونه ای که اعمال جوانح ما، بر اعمال جوارح ما رقم می خورد.

معاون اول قوه ی قضائیه خاطرنشان کرد: اگر در نظام مدیریتی اسلام که مؤثرترین نظام مدیریتی خودکنترلی است، مسئول، دانشجو، استاد، تاجر، کاسب و ... همه هود را در خلوت در محضر خداوند بداند، چه اتفاقی می افتد؟

حجت الاسلام والمسلمین یادآور شد: سنگ بنای تفکر و اندیشه ی امام خمینی (ره) این موضوع بود که عالم محضر خداوند است و در محضر خداوند هیچ گناهی نباید صورت بگیرد و این نوع نگاه زندگی انسان را رقم می زند.

وی با برشمردن عوامل مؤثر در رقم زدن عقاید انسان گفت: باورهای دینی، اخلاق فاضله و احکام یا همان باید ها و نباید ها که مبتنی بر نگاه عالم هستی است، در عقاید انسان تأثیر زیادی دراد.

معاون اول قوه ی قضائیه تأکید کرد: ریشه ی بسیاری از جرم ها در جامعه ی ما دروغ است و به هر میزان که در جایگاه زندگی ما سبک زندگی اسلامی شکل بگیرد، بسیاری از ناهنجاری های زندگی مان کاهش و هنجار های زندگی مان افزایش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان داشت: جامعه ای که می خواهد الگو گیری کند باید به دنبال الگو شدن نیز باشد؛ به گونه ای که در وجود ما الگوگیری و الگو پذیری نهادینه شده و همه ی انسان ها به دنبال الگو هایی هستند که خودشان الگو شوند.

وی تأکید کرد: بهترین سبک زندگی را دین در سبک و سیاق زندگی اولیاء خداوند عرضه کرده است که این اولیاء برای متقین امام و پیشوا باشند.

معاون اول قوه ی قضائیه خاطرنشان کرد: زیبنده ی یک جامعه ی اسلامی نیست که میزان جرم ، جنایت و پرونده قضائی در آن تا این میزان بالا وناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان داشت: سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی توحیدی است که ما را از یک زندگی سالم برخوردار می کند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۹:۱۱

27 Dec 2019