۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۷۹۳۱
استاد طرح ولایت:

اعتماد به نفسی که انسان را از هر جهت به خودش متکی کند در دین اسلام مردود است

استاد طرح ولایت دانشجویی در شهرکرد بیان داشت: اعتماد به نفس از بعد ایجابی یعنی انسان از هر جهت به خودش متکی می شود که این موضوع اگرچه در فرهنگ روانشناسی قابل قبول است اما در فرهنگ توحیدی این موضوع مردود شمرده شده است.
اعتماد به نفسی که انسان را از هر جهت به خودش متکی کند در دین اسلام مردود است

به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، حجت الاسلام مظلومی در جمع دانشجویان طرح ولایت در خصوص توکل و اعتماد به نفس گفت: اوج توکل یعنی ما بتوانیم کارهای خود را واقعاً به خداوند واگذار کنیم.

وی با اشاره به حدیث معراج یادآور شد: هیچ چیز برای انسان ها افضل تر از توکل آنها بر خدا و رضایتمندی از نتیجه ای که خداوند برای آنها رقم می زند، نیست.

استاد اخلاق افزود: توکل از ماده ی وکالت و به معنای این است که وقتی در چیزی تخصص نداریم، شخص دیگری که تخصص دارد را وکیل قرار بدهیم و چون خداوند قدرت مطلق است، خداوند را وکیل برای همه ی کارهای خود قرار می دهیم.

حجت الاسلام مظلومی تأکید کرد: باید به این نکته فکر کنیم که چرا وقتی ما انسان های عادی قربانی می دهیم و نذر می کنیم، حاجاتمان معمولاً برآورده نمی شود؛ اما بزرگان دینی ما مانند اهل بیت علیهم السلام سریع الاجابة هستند؟

وی خاطرنشان کرد: انسان ها باید یقین کنند که سود، زیان، بخشش و رفع گرفتاری ها به دست مردم نیست و باید از سوی مردم کاملاً قطع امید کنند و امیدشان فقط به خداوند باشد.

استاد طرح ولایت بیان داشت: بنده ی خداوند باید به مرتبه ای از شناخت، معرفت و عبودیت برسد که جز برای خداوند کاری انجام ندهد، به کسی جز خداوند امیدوار نباشد، از کسی جز خداوند نترسد و غیر از خداوند چشم امید به کسی نداشته باشد؛ که این همان معنای واقعی توکل است.

حجت الاسلام مظلومی در ادامه ضمن توضیح نماز توکل گفت: این نماز مخصوص امام زمان (عج) در شب و روز جمعه می باشد که مداومت بر این نماز باعث دل بریدن از هرچه غیر از خدا می باشد.

وی یادآور شد: همه ی افرادی که به موفقیت می رسند به خاطر توکل واقعی به خداوند است؛ این افراد در ابتدا توحید را که راز اصلی توکل است به طور واقعی قبول دارند.

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: ما نباید بلندپروازی معنوی داشته باشیم و باید درجه ی معنویت خود را بدانیم؛ به طوری که اگر هر روز را با نام پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شروع کنیم در طول زمان به توکل واقعی می رسیم.

حجت الاسلام مظلومی با توضیح اعتماد به نفس گفت: این نیرویی است که باید به خویشتن اعتماد کنیم که از دو بعد سلبی و ایجابی قابل بررسی است.

وی بیان داشت: بعد ایجابی یعنی انسان باید از هر جهت به خودش متکی باشد که این موضوع اگرچه در فرهنگ روانشناسی قابل قبول است اما در فرهنگ توحیدی این موضوع مردود شمرده شده است.

استاد طرح ولایت افزود: جنبه ی سلبی اعتماد به نفس به این معنا است که نباید از هر جهت به دیگران اعتماد کامل و تکیه کرد و خود هیچ تلاشی نداشته باشیم که این در فرهنگ توحیدی و روانشناسی قابل قبول است.

حجت الاسلام مظلومی تصریح کرد: افسردگی های امروزی ناشی از تعارض میان خواسته های ما و واقعیت موجود ایجاد می شود که طبق آیات قرآن ایجاد وحدت در زندگی موجب دوری از افسردگی و فساد می شود.

وی خاطرنشان کرد: بلاهای موجود در زندگی مانند دو روی یک سکه است، یک روی آن بر اثر گناهان و تاوان گناهان ماست که هرچه گناه سنگین تر و بزرگتر باشد، شدت بلا نیز افزایش می یابد.

استاد اخلاق افزود: یک روی دیگر بلاهای موجود در زندگی انسان ها بعد تربیتی است که موجب رشد انسان ها می شود؛ به طوری که بلا برای مومن همانند چکش زدن به آهن برای خالص شدن و فرم گرفتن است.

حجت الاسلام مظلومی تأکید کرد: اگر گناهانی انجام داده ایم باید فضای استغفار را فراهم کنیم تا از بلاهای سنگین در امان باشیم و هر بلایی که به ما می رسد را با بعد تربیتی اش مقایسه کنیم و خود را به تربیت و رشد اسلامی نزدیک کنیم.

 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۲۵:۳۲

14 Jan 2020