۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۷۳۷۸

مهلت رو به پایان ارائه اظهارنامه مالیاتی و سردرگمی مودیان

آیا الکترونیکی شدن تسلیم اظهارنامه های مالیاتی امکاناتی در اختیار مودیان قرار داده است یا اینکه بر مشکلات ارائه اظهارنامه افزوده است؟
مهلت رو به پایان ارائه اظهارنامه مالیاتی و سردرگمی مودیان
از اوایل تیر ماه از درون هر شهری که می گذری تبلیغات فراوانی برای تسلیم اظهارنامه های مالیاتی سال گذشته شرکتها،خودروها و ... را می بینی و گاه در آنها درج شده است که تسلیم اظهارنامه را به روزهای آخر موکول نکنید .

از دلایل و فواید تسلیم اظهارنامه می گذریم و می پردازیم به مشکلات الکترونیکی شدن ثبت اظهارنامه ها و دردسرهایی که برای مودیان داشته است.

سالهای گذشته تسلیم اظهارنامه ها به صورت دستی انجام می گرفت و مودی مالیاتی با مراجعه به ادارات امور مالیاتی دفترچه خام را دریافت می کرد و آن را پر می کرد و بعد از مهر و امضا تحویل اداره امور مالیاتی می نمود .

مشکلی که در این روش گریبان مودیان مالیاتی را می گرفت برخورد با اصطلاحات مالیاتی در میان جدول های این دفترچه ها بود که برای کمتر کسی قابل فهم بود بنابراین مودیان را دست به دامان کسانی می کرد که از این اصطلاحات خاص مالیاتی سردر می آوردند در حالی که اظهارنامه باید توسط خود مودی و علم او به اصطلاحات پر شود .مشکل دیگری که وجود داشت لزوم مراجعه و دریافت و تحویل دفترچه اظهارنامه بود .

اما از سال 91 که تسلیم اظهارنامه سال 90 بصورت الکترونیکی شد،اصلا نمی توان گفت الکترونیکی شدن آن کمکی به مودیان کرده باشد!اساسا وقتی حرف از ثبت نام الکترونیکی میشود عدم مراجعه و سهولت انجام کار هم در ذهن تداعی می شود اما این بار مودیان نه برای دریافت دفترچه و نه یک بار بلکه بارها باید مراجعه می کردند که سیستم ثبت اظهارنامه تاریخ را نمی خواند،کد رهگیری را نمی گیردو... و البته این مشکلات شامل حال آنهایی بود که از قضا وقت شناس بودند و در روزهای ابتدایی اقدام به تسلیم اظهار نامه می کردند.

به روزهای پایانی که نزدیک می شدی با مراجعات مکرر مودیان کم کم مشکلات کوچک این سامانه

حل می شد اما امروز که دیگر مهلت تسلیم نفس های آخر را می کشد، در پورتال http://tax.gov.ir /Pages/action/show/4 آمده است :

شايان ذکر است شرط ارسال اظهارنامه الکترونيکي براي موديان حقيقي و حقوقي درج کد رهگيري پيش ثبت نام شماره اقتصادي مي باشد. لذا در صورتيکه تاکنون در اين خصوص اقدامي ننموده ايد در اسرع وقت نسبت به دريافت مورد ذکر شده (شماره رهگيري سامانه ثبت نام) از سامانه صدور شماره اقتصادي اقدام نماييد.

 

و وقتی وارد مراحل پیش ثبت نام می شوی و کد رهگیری دریافت می کنی سیستم اعلام می کند که نام کاربری و کلمه عبور از طریق پست برای شما ارسال می گردد که با دریافت آن می توانید مراحل ثبت نام را انجام دهید.

این روزها برخی از مودیانی که چند روزی است منتظر هستند نام کاربری یا کلمه عبور از اداره پست دریافت کنند،با مراجعه به ادارات پست و ناامید شدن از دریافت آن تا پایان مهلت تسلیم اظهارنامه ،دست به دامان دفاتری می شوند که با دریافت مبالغی که در برخی موارد بسیار بالا هم هست ، اقدام به ثبت اظهارنامه می کنند غافل از این که نسخه نرم افزار ثبت اظهارنامه همان روزهای اول مهلت ثبت عوض شده و نسخه جدید اصلا نیازی به نام کاربری و کلمه عبور ندارد!

و کافی بود تنها با یک خط اطلاعیه در پورتال امور مالیاتی این اطلاع به مودیان داده شود .جالبتر این که حتی در مواردی کارکنان ادارات امور مالیاتی هم از این تغییر و عدم نیاز به نام کاربری بی اطلاع اند !

تسلیم کاغذی اظهار نامه به صورت حضوری هم که به قوت خود باقی است!پس این به اصطلاح الکترونیکی شدن ثبت اظهارنامه ها تنها برای مودیان دردسر بیشتری به همراه داشته است نه امکانات.

و آیا این تناقضی با الکترنیکی شدن امور در جامعه ما ندارد؟؟!!!
س.مرادی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۳۰:۰۹

2 Jan 2020