۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
کد مطلب : ۷۳۶۲

اهمیت دعا و نیایش در زندگی انسان

الدعا مخ العباده دعا جان عبادت است دعاست که انسان را به اوج می رساند و دعاست که به زندگی انسان معنا می دهد.
اهمیت دعا و نیایش در زندگی انسان
از بهترین عبادات نزد خدا دعا کردن است لذا سفارش شده است در حق همدیگر دعا بکنیم به خصوص در حق نزدیکان و فرزندان. روایت شده است حضرت زهرا(س) به دعا اهمیت خاصی می دادند و برای دیگران بسیار دعا می کردند تا آنجا که امام حسن(ع) فرمودند: وقتی به مادرم گفتم برای همه دعا کردید الا خودمان حضرت فرمودند: الجار ثم الدار اول همسایه بعد خودمان.

پیامبر اسلام(ص) فرمودند: اگر یک نفر دعا می کند برای همه دعا کند چرا که این دعا برای به اجابت نزدیک تر است و کسی که پیش از دعا برای خود برای 40 نفر از برادران خود دعا کند این دعا در حق آنان و در حق خود مستجاب می شود.

مکانها و اوقاتی برای دعا کردن سفارش شده است، مکانهایی از جمله خانه خدا، مساجد و مکانهای معنوی و حرم مطهر ائمه اطهار و زمانهایی خاص مثل نزدیک غروب آفتاب، زمانی که باران می بارد موقع افطار ماه مبارک رمضان.

طبق نقل پیامبر اسلام(ص) دعا کلید رحمت است، وضو گرفتن کلید نماز است و نماز کلید بهشت است، در حدیث قدسی خداوند می فرماید: اگر کسی وضو بگیرد و دو رکعت نماز نخواند به من جفا کرده است و اگر وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و دعا نکند به من جفا کرده است و اگر وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و دست به دعا برداشت و من اجابت نکردم من به او جفا کرده ام.

معصومین در روایات مختلفی بندگان خدا را به دعا در حق یکدیگر سفارش می کنند پیامبر فرمودند: دعای خیر مسلمان پشت سر برادر دینی اش پذیرفته می شود به طوری که بر سر او فرشته ای موکل است که هر وقت برای برادر خود دعا می کند می گوید پذیرفته باد و برای تو نیز نظیر آن باشد.

خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: با دهانی پاک که با آن گناه نکرده ای دعا کن و مرا بخوان حضرت موسی(ع) فرمود: چنین دهانی ندارم خداوند فرمود: تو به وسیله دهان دیگران گناه نکرده ای با دهان دیگران مرا بخوان یعنی به گونه ای رفتار کن در زندگی که دیگران در حق تو دعا کنند و این می شود دهانی که با آن گناه نکرده ای و یا به تعبیری دیگر دهان خود را از سخن چینی، دروغ و تهمت و غیبت و زخم زبان پاک کن تا روح و قلب تو نیز پاک شود و بعد دعا کن.

از پیامبر(ص) نقل شده است دعایی که پدر برای فرزند می کند مانند دعایی است که پیامبر در حق امتش می کند و این اهمیت و نقش پدر و مادر در زندگی و دعای خیر آنان در حق اولاد را می رساند و اینکه رضایت خداوند در رضایت پدر و مادر است.

مرجع : بام ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۹:۴۶

31 Dec 2019