۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۷۱۶۸

عصارخانه ملی و تاریخی چهار محال و بختیاری صنعتی شد

عصارخانه ملی و تاریخی چهار محال و بختیاری صنعتی شد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال وبختیاری گفت: برای صنعتی کردن این واحدها سه میلیارد ریال از اعتبارات بخش تعاون هزینه شد.
عصارخانه ملی و تاریخی چهار محال و بختیاری صنعتی شد
داوود شیوندی با بیان اینکه تاکنون این عصارخانه ها به صورت سنتی فعالیت می کردند افزود با صنعتی کردن این اماکن تاریخی زمینه اشتغال ۱۰ نفر در بخش صنعتی روغن کشی فراهم شد.

وی ظرفیت تولید سالانه این واحدهای صنعتی روغن کشی را هزار و۵۰۰ تن اعلام کرد که برای مصارف خوراک دام و ابزیان تامین می شود .

شیوندی خاطر نشان کرد: با تجهیز این واحدها می توان روغن خام خوراکی را نیز تهیه و برای تصفیه به کارخانه ها ارسال کرد.

واحد روغن گیری سنتی در عصارخانه ای با۴۰۰ سال قدمت درشهر فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد فعال است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت: در این عصارخانه روغن گیری از دانه های گیاهی مانند برزک و افتابگردان به صورت سنتی انجام می شد. مژگان ریاحی افزود: هم اکنون تمام ادوات تاریخی دراین بنا همچنان حفظ شده است .
وی با اشاره به اینکه این عصارخانه به شماره ۲۲۹۰ ثبت ملی شده است افزود: قدمت این عصارخانه به عهد قاجار بر می گیرد و در دوره پهلوی سامانه ان از دستی به برقی تبدیل شد .
به گفته وی ادوات تاریخی این عصارخانه هم اکنون به صورت دکور در این محل قرار گرفته است.
ریاحی به وجود سنگ تاریخی عصاری در این عصارخانه اشاره کرد وگفت : سنگ تاریخی عظیمی که در این عصارخانه وجود دارد دارای حجاری‌های هندسی ترنج و اشعار حکاکی شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۴:۰۳

6 Jan 2020