۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۸۱۲۷
«جهانبین نیوز»؛ گزارش می‌دهد:

همه آماده برگزاری بزرگترین پیاده‌روی جهان می‌شوند

این روزها نیز شاهدیم که عاشقان اباعبدالله (ع) با عشقی که از سر شوق و دلدادگی است خود را محیای یک واقعه شکوهمند دیگری می‌کنند تا بار دیگر بتوانند مراتب ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان بنمایانند.
همه آماده برگزاری بزرگترین پیاده‌روی جهان می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، پیاده‌روی اربعین ازجمله گردهمایی‌های بزرگ مذهبی به شمار می‌رود که همه ساله در زمان اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران شهید ایشان توسط شیعیان برگزار می‌شود.

این پیاده‌روی که یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان محسوب می‌شود از مسیرهای منتهی به شهر کربلا به‌منظور زیارت و جمع شدن در چهلمین روز پس از کشته شدن حضرت حسین بن علی (ع) انجام می‌شود و به بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده‌ است.

پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر به یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان شیعیان تبدیل شده ‌است، جایی که شیعیان از کشورهای مختلف چون ایران، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی گرد هم جمع می‌شوند و در رسای اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری می‌کنند.
 

پیش‌بینی حضور 22 موکب از چهارمحال و بختیاری در پیاده‌روی اربعین
 
علی کیانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: تاکنون 24 موکب در سامانه ثبت شده‌اند، و با توجه به اینکه شرایط امسال کمی تغییر کرده است، پیش‌بینی می‌شود 22 موکب بتوانند مجوز دریافت کنند.

وی افزود: امسال برای اولین بار ثبت اسناد به صورت کشوری به موکب‌ها مجوز می‌دهد و برای هر موکبی شناسه حقوقی صادر می‌شود، این مسئله کار را سخت‌تر کرده است، تا الان یک‌سوم موکب‌های چهارمحال و بختیاری توانسته‌اند، مجوز بگیرند.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از شرایطی که برای صدور مجوز برای موکب اعلام شده است، این است که هر موکبی باید بتواند حداقل کار را انجام دهد مثلا هر موکبی که فقط توان ارائه یک هزار پرس وعده صبحانه، ناهار و شام را دارد مجوز دریافت نمی‌کند.

کیانی عنوان کرد: موکب‌های کوچکی که توان ارائه حداقل خدمات را ندارند باید با موکب‌های دیگر ادغام شوند و به صورت تجمیعی کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به موکب‌ها مجوز داده شود، به لحاظ حقوقی کار قانون‌مندتر می‌شود و آن‌ها برای جمع‌آوری نذورات منظم‌تر عمل می‌کنند.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: موکب‌هایی که داخل ایران هستند هیچ ارتباطی به ستاد عتبات عالیات ندارند و اینکه مجوز دارند نیز مشخص نیست.

کیانی بیان کرد: تنها موکب‌هایی که قرار است در قالب اربعین به کشور عراق اعزام شوند احتیاج به مجوز دارند، این موکب‌ها در طول سال به فراخور نیاز اقداماتی را نیز در داخل کشور انجام می‌دهند، از 23 موکبی که سال پیش مجوز گرفتند، سه موکب بهداشتی و درمانی است که سال قبل نیز به ارائه خدمات می‌پرداختند و روزانه 3 هزار تا 3 هزار و 500 نفر را شبانه‌روز خدمات دادند، عملکرد این موکب‌ها در شرایط بسیار سخت عراق تاثیرگذار بود.
 
وی تاکید کرد: همچنین از این 23 موکب، سه موکب بانوان و مابقی مردان بودند، سه موکب در شلمچه مستقر شدند، چهار موکب در کربلا و مابقی در مسیر حضور داشتند، در کاظمین و سامرا موکب نداریم.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: امسال نیز موکب‌های استان در حدود 12 نقطه مختلف مستقر خواهند شد.
 
کیانی یادآور شد: سال گذشته با توجه به اینکه یخ از استان تامین شده بود مشکلی وجود نداشت، هزینه خرید یخ در عراق زیاد است علی‌رغم اینکه تامین یخ هم در این کشور مشکل است.

وی افزود: امسال مشکل برق در عراق ممکن است حادتر باشد و اگر ژنراتور برق نداشته باشیم، این مشکلات بیشتر می‌شود.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه انتظار می‌رود ماشین‌های یخچال دار اداره‌کل مدیریت بحران و شخصی به کمک موکب‌های اربعین بیایند، ادامه داد: تلاش بر این است که اقلام خوراکی از بین نرود.

کیانی عنوان کرد: سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) با امکاناتی چون نانوایی سیار، یخچال و... که داشتند، کمک بسیاری به موکب‌ها و زوار کردند امید است این کمک‌ها امسال در مرز شلمچه مستقر شود و به مردم خدمت‌رسانی شود.
 

دشمنان در تلاش برای کم‌رنگ کردن واقعه اربعین هستند

غلامعلی حیدری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یک پدیده واقعا مهم است، این یک واقعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... است.

وی افزود: از آنجایی که راهپیمایی اربعین در حفظ ارزش‌های شیعه نقش موثری دارد بسیار مورد حجمه دشمنان قرار دارد تا به هر شکلی آن را دچار آسیب کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته تا همه تمهیدات لازم برای برگزاری راهپیمایی اربعین به بهترین شکل ممکن انجام شود.

حیدری عنوان کرد: با پیگیری‌های خوب صورت گرفته رضایت برای زوار اربعین ایجاد می‌شود، مردم عاشقانه و دلی پدیده پیاده‌روی اربعین را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمان زیادی تا آغاز پیاده‌روی اربعین باقی نمانده است لذا باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا مراسم اربعین به بهترین شکل ممکن و در شان زائران اباعبدالله الحسین اجرا شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ستادهای اربعین در شهرستان‌های استان به ریاست فرمانداران فعال می‌شود.

حیدری بیان کرد: اعزام کاروان‌ها باید به صورت کاروانی ساماندهی شود، این مهم باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین یک سفر مردمی و معنوی است، توسعه مشارکت‌های مردمی و فعالیت‌های مردمی به‌ویژه فعالیت جوانان باید مدنظر قرار گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: باید تلاش شود تا جایی که امکان دارد فراهم ساختن زمینه‌های اعزام زوار به اربعین مردم محور باشد و این مهم باید در قالب هیات‌های مذهبی، مردم محور و... ساماندهی شود.

حیدری یادآور شد: با توجه به اینکه دشمنان و مخالفان علیه حرکت بزرگ اربعین فعالیت می‌کنند و کار گسترده‌ای در دستور کار است، باید به تکریم مردم عراق به عنوان میزبانان اصلای توجه شود، این نکته بسیار مهمی است تا جایی برای سواستفاده دشمنان باقی نماند.

وی اظهار داشت: موکب‌ها نمایندگان مردم ایران در عراق هستند که باید رفتار صحیح و درستی داشته باشند.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: مسئله دیگری که دشمنان آنرا هدف قرار داده‌اند، موضوع حجاب است، اگرچه همه زوار حسینی حجاب را رعایت می‌کنند اما این هم در قالب یک کار فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد.

حیدری ادامه داد: موکب‌های ایرانی باید مبلغ فرهنگ ایرانی اسلامی باشند، این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اربعین امسال با گرمای شدید و هوای شرجی مصادف شده است، گفت: لذا موکب‌ها باید درخصوص رعایت بهداشت توجه و عنایت داشته باشند، چراکه در این مدت نیازهای بهداشتی و بعضا درمانی زوار افزایش پیدا می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تامین آب، آب آشامیدنی و یخ باید در دستور کار باشد و به صورت جدی به ان پرداخته شود همانگونه که سال گذشته به این موضوع توجه شد و هیچ مشکلی در این خصوص ایجاد نشد.
 
حیدری اضافه کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی و شهرداری‌ها برای تامین هزینه‌های مورد نیاز برای موکب‌های اربعین استفاده شود.

وی بیان کرد: حمل و نقل در بحث اربعین بسیار مهم است که باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شود، باید مراقبت شود تا نرخ‌های غیرقانونی به‌ویژه در مرزها رواج پیدا نکند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امنیت زوار باید همچون سال‌های قبل باید تامین شود و این مسؤولیت نهادهایی چون نیروی انتظامی و سپاه است.

حیدری تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شد تا شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری نسبت به تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین و همچنین پرداخت برخی تسهیلات اقدام کند.

وی یادآور شد: اطلاع‌رسانی باید به نحو صحیح انجام شود تا مردم در جریان موراد مورد نیاز قرار گیرند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برخی از شهرستان‌های استان میزبان کاروان‌های پیاده هستند، لذا موکب‌هایی در استان فعال می‌شود تا به این زائران خدمت‌رسانی کنند.

حیدری با تاکید بر لزوم بیمه زائران، افزود: خادمان زائران اباعبدالله بدانند که توفیق بزرگی از سوی خدا نصیبشان شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، پیاده‌روی با هدف زیارت حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) ریشه تاریخی دارد، عده‌ای معتقدند راهپیمایی اربعین حسینی از زمان ائمه اطهار (س) رایج بوده است.

این روزها نیز شاهدیم که عاشقان اباعبدالله (ع) با عشقی که از سر شوق و دلدادگی است خود را محیای یک واقعه شکوهمند دیگری می‌کنند تا بار دیگر بتوانند مراتب ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان بنمایانند.

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۵۶:۰۲

20 Aug 2024