۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کد مطلب : ۵۸۰۴۶
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

«تب دنگی» به چهارمحال و بختیاری نرسیده است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه در این استان تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به «تب دنگی» گزارش نشده است.
«تب دنگی» به چهارمحال و بختیاری نرسیده است
اصغر نوروز زاده در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: این روزها بحث پشه آئدس و «تب دنگی» در سراسر کشور و به تبع در این استان پیچیده است.
 
وی تصریح کرد: این پشه، بدنی باریک و معمولی سیاه‌رنگی دارد و نوارهای روشن و تیره‌ای که به‌طور متناوب روی پاها قرار دارد، این پشه را از سایر پشه‌ها متمایز می‌کند که میانگین در طبیعت دو هفته طول‌عمر دارد.
 
مدیرگروه  پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: خطرهایی که این پشه به‌عنوان یک تهدید برای مردم تلقی می‌شود و از آن به‌عنوان اپیدمی‌های انفجاری یاد می‌شود این است که این پشه در طول عمر خود سه باز تخم‌گذاری می‌کند و در هر بار تخم‌گذاری 100 تخم تولید می‌کند که اگر شرایط مناسب باشد برای تبدیل تخم‌های بالغ می‌تواند خطرهای بسیاری داشته باشد.
 
نوروز زاده اضافه کرد: آب‌های راکد، ظرف‌های زیر گلدان، ظرف‌های موجود در زیر کولر، لاستیک‌های مستعل موجود و ظرف آب پرندگان محیط‌هایی هستند که اگر شرایط فراهم باشد، پشه در آن تخم‌گذاری می‌کند و پس از تبدیل به پشه بالغ بیماری‌زایی می‌کند.
 
وی یادآور شد: بحث شناسایی پشه و شناسایی و تشخیص بیمارانی که به «تب دنگی» مبتلا شده‌اند دو موضوعی هستند که مطرح است، این پشه دو نوع مهاجم و غیرمهاجم است.
 
مدیرگروه  پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: نوع غیرمهاجم این پشه در استان‌های گلستان، مازندران و اردبیل شناسایی شده و نوع مهاجم پشه آئدس در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر دیده شده و بر اساس نظام مراقبتی سندرومیک جاری و ساری در کشور تا امروز بالغ‌بر 150 بیمار مثبت تب دنگی در کشور شناسایی شده که از این تعداد بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات وارد کشور شده‌اند.
 
نوروز زاده ادامه داد: تنها 12 مورد از این 150 مورد بیماری انتقال محلی هستند بدین معنا که پشه در خود کشور، استان و جاهای شناسایی شده فرد مورد گزش واقع شده و بیماری رخ داده است.
 
وی بیان داشت: از این 12 مورد 11 مورد در بندر لنگه استان هرمزگان و یک مورد هم در شهرستان چابهار می‌باشد.
 
مدیرگروه  پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: خوشبختانه در این استان تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به «تب دنگی» گزارش نشده است و همکاران در مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌ها در بحث کمیته نظام مراقبت و درمان مسئول رصد این بیماری هستند.
 
نوروز زاده خاطرنشان کرد: برای از بین بردن پشه باید اقداماتی درخصوص کاهش منبع انجام شود، به این صورت که آب‌های راکد موجود تحت هر شرایطی از بین برود، ظروف زیر گلدان‌ها هر روز تمیز شود، محل‌های مناسب برای تخم‌گذاری مانند ظروف زیر کولر، لاستیک‌های مستعمل، سطل‌های زباله خانگی و ظرف آب پرندگان به‌صورت روزانه تمیز شود تا شرایط برای تخم‌گذاری و تکثیر پشه از بین برود.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳

ساعت:

۰۹:۲۳:۴۹

21 Jul 2024