۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۵۷۹۷۸

آيين «علم‌گردانی» رسمی کهن در میانکوه

همزمان با چهارمین روز از ماه محرم آيين سنتی «علم‌گردانی» در روستای رفن بخش ميانکوه برگزار شد.
آيين «علم‌گردانی» رسمی کهن در میانکوه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، شهرستان اردل با آغاز ماه محرم شاهد برپایی آيين‌های ويژه‌ای است که در روستاها و شهرهای اين شهرستان با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

اجرای تعزيه، تشکيل هيئتهای عزاداری، برپایی خيمه، سينه‌زنی و زنجيرزنی، علم‌گردانی، اطعام و نذری دادن به ويژه در شبهای تاسوعا و عاشورا و شام غريبان از جمله سنتهایی است که همه ساله در دهه اول محرم در اين شهرستان برگزار می‌شود.

عزاداران حسينی در روستای رفن منطقه ميانکوه شهرستان اردل، چند روز روز مانده به تاسوعا برای جمع‌آوری نذورات مردم علم‌گردانی می‌کنند، ابتدا جمعيتی متشکل از زن و مرد و کودک، مقابل حسينيه محله جمع می‌شوند و سپس يکی از مردان عزادار، علم را که در جای ثابتی وسط حسينيه قرار دارد، از زمين بلند می‌کند و با نوحه سرایی يک مرد مسن، جمعيت به حرکت در می‌آيد.

مويه‌خوانی نیز رسمی در بين بانوان اين شهرستان است که اکنون در حال منسوخ شدن است، به نحوی که عزاداری زنانه بعداز ظهر‌ها در منازل و حسينيه‌ها برگزار می‌شود که در اين عزاداری‌ها خانم‌های اردلی به مويه‌خوانی می‌پردازند به اين صورت که هر خانمی يک دوبيتی مرتبط با امام حسين (ع) و فرزندان و يارانش با صدای بسيار حزين می‌خواند و ديگری پاسخ می‌گويد و بعد از آن با روضه‌خوانی توسط واعظ و دعا مجلس را تمام می‌کنند.

انتهای خبر /570ه
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۵۳:۴۲

10 Jul 2024