۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۲۸۰۵
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

سود شخصی در مواجهه با مراتع، منافع جمعی را نابود می‌کند

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: انسان در برخورد با مراتع و جنگل‌ها بدون توجه به ارزش آن‌ها و تنها با درنظر گرفتن سود شخصی، منافع جمعی را نابود کرده و به دنبال آن سبب کاهش عرصه و سطح مرتع می‌شود.
سود شخصی در مواجهه با مراتع، منافع جمعی را نابود می‌کند
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ بوته‌کنی از سطح مراتع را یکی از دلایل مهم در تخریب مراتع عنوان و اظهار کرد: عده‌ای از افراد در بسیاری از مواقع بوته‌کنی در سطح مراتع را انجام می‌دهند بدون توجه به عواقب آن.
 
وی با اشاره به دلایل مختلف بوته‌کنی افزود: عده‌ای افراد برای مصارف سوخت اقدام به بوته‌کنی می‌کنند و عده‌ای دیگر برای فروش اقدام به این کار می‌کنند.
 
مردانی بیان داشت: با بوته‌کنی در سطح مراتع که عملی مجرمانه نی زهم هست سطح سبز مراتع و پوشش گیاهی در مراتع کاهش می‌یابد و عملا محافظ خاک نابود می‌شود.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این پوشش گیاهی است که از آب و خاک منطقه حفاظت می‌کند و بوته‌کنی این محافظ را از بین می‌برد.
 
وی ادامه داد: احداث جاده‌های غیراصولی و غیرفنی یکی دیگر از عواملی است که منجر به نابودی مراتع می‌شود، این جاده‌ها سبب می‌شود زمین زهکش شده و آب در دست درختان و بوته‌های بالا دست خارج شود و منجر به خشکی آن‌ها می‌شود.
 
مردانی احداث معدن و صنایع معدنی که این روزها زیاد هم شده است را از دیگر عوامل نابودی عرصه‌های جنگلی و عرصه‌های مرتعی عنوان و خاطرنشان کرد: این معادن بدون توجه به ارزش مرتع و جنگل و تنها با درنظر گرفتن سود شخصی احداث می‌شوند، منافع جمعی را نابود کرده و به دنبال آن سبب کاهش عرصه و سطح مرتع می‌شوند.
 
انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۳۶:۳۶

8 Feb 2023