۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۵۲۲۸۰
فوق تخصص کلیه و فشار خون:

مصرف لبنیات، سنگ‌سازی در کلیه را تشدید نمی‌کند/ مصرف حداقل سه لیتر آب برای هر فرد در روز الزامی است

فوق تخصص کلیه و فشار خون گفت: استفاده از لبنیات برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه اهمیت بالایی دارد چون کلسیم باعث جذب اگزالات کمتری از روده می‌شود بنابراین سنگ‌سازی را کاهش می‌دهد.
مصرف لبنیات، سنگ‌سازی در کلیه را تشدید نمی‌کند/ مصرف حداقل سه لیتر آب برای هر فرد در روز الزامی است
لیلا محمودنیا فوق تخصص کلیه و فشار خون در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بیمارانی هستند که در طول عمر خود چندین بار دچار سنگ‌سازی در کلیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات دفع این سنگ‌ها باعث ایجاد درد شدیدی می‌شود که در این‌صورت بیمار مجبور است به بیمارستان مراجعه کند.

محمودنیا ادامه داد: سنگ‌سازی فرایندی است که همیشه دست به گریبان جامعه بشری بوده و هست، کلیه انواع سنگ‌های مختلف را می‌سازد اما شایع‌ترین نوع سنگی که در کلیه ساخته می‌شود، سنگ‌هایی از جنس اگزالات کلسیم هستند و بعد از آن سنگ‌هایی از جنس اسید اوریک و بقیه سنگ‌ها که به شکل نادرتری دیده می‌شوند.

این متخصص کلیه و فشار خون ادامه داد: سنگ‌سازی کلیه دلایل بسیار مختلفی دارد، اما توصیه‌ به کلیه افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند این است که مصرف آب کافی، حداقل سه لیتر در طول روز را داشته باشند و توجه شود که چای نمی‌تواند جایگزین آب شود چون چابی خود باعث کاهش آب بدن می‌شود.

وی کاهش مصرف نمک به کمترین حد ممکن را در کاهش ساخت سنگ کلیه موثر عنوان و بیان کرد: مصرف پروتئین شامل گوشت سفید و گوشت قرمز باید در این افراد کاهش یابد، چراکه مواد پروتئین، دفع کلسیم را افزایش و تشکیل سنگ کلیه را تشدید می‌کند.

محمودنیا اضافه کرد: افرادی که کلیه مستعد سنگ‌سازی دارند باید مصرف مواد حاوی اگزالات مانند چای، شکلات، قهوه، اسفناج و... را کم کنند.

وی گفت: استفاده از لبنیات برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه اهمیت بالایی دارد و برخلاف تصور برخی از افراد که برای پیشگیری از سنگ کلیه نباید شیر و ماست مصرف شود، باید گفت خود کلسیم باعث جذب اگزالات کمتری از روده می‌شود بنابراین سنگ‌سازی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۱۰:۴۰

14 Dec 2022