۰
plusresetminus
راه‌اندازی برخی از کارگاه‌های فرآوری گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری می‌تواند بارقه‌هایی از امید را در دل تولیدکنندگان گیاهان دارویی روشن کند.
دانش‌بنیان‌ها پای کار فرآوری گیاه دارویی ماهور/اشتغال 6 نفر در کارگاه عصاره‌گیری گیاهی در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی کشور به شمار می‌رود و از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده در این استان ۲۳۰ گونه خواص دارویی دارند.

در سال‌های اخیر توجه مسئولان و مردم به این ظرفیت بیشتر شده و کشت این گیاهان درحال گسترش است، اما آنچه به‌عنوان معضلی پیش روی فعالان این عرصه قرار دارد، فروش فله‌ای این گیاهان است چراکه عدم برندسازی و فرآوری آن سبب می‌شود، بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی خود به فروش برسد.

اما راه‌اندازی برخی از کارگاه‌های فعال در این زمینه می‌تواند بارقه‌هایی از امید را در دل تولیدکنندگان گیاهان دارویی روشن کند.

زریر سعیدی دکترای گیاه پزشکی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حدود 22 سال است که در زمینه کشاورزی فعال هستم و در این زمینه تحقیقاتی هم دارم.
 
وی با بیان اینکه کارگاه دانش‌بنیان ما با همکاری چند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد راه‌اندزای شده است اضافه کرد: در این کارگاه عصاره و اسانس‌گیری گیاه دارویی ماهور انجام شده و در مرحله بعدقرص مکیدنی تولید می‌شود.
 
این کارآفرین یادآور شد: در این کارگاه 6 نفر مشغول به کار هستند که دو نفر پاره‌وقت و چهار نفر به‌صورت دائمی فعال هستند.
 
سعیدی بیان داشت: ایده این کار و مراحل مطالعاتی آن در دانشگاه شهرکرد و مرکز تحقیقات صورت گرفته است، بعد از اینکه به نتیجه رسید این محصول به‌عنوان یک محصول فناور به پارک علم و فناوری معرفی شد و بعد از طی مراحل مختلف در این مرکز، ارزیابی و داوری شده و سپس توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور بررسی و بعد از آنکه جدید بودن آن محرز و به‌عنوان محصول دانش‌بنیان تائید شد.
 
این کارآفرین افزود: محصول اختصاصی که در اینجا روی آن کار می‌شود تولید قرص گیاهی از گیاهان گل ماهور است، این گل وحشی در مناطق مختلف استان کشت می‌شود و در گذشته به‌صورت سنتی توسط مردم ما استفاده می‌شود.
 
وی بیان داشت: این گیاه از مراتع جمع‌آوری شده، عصاره‌گیری می‌شود و سپس این عصاره در تولید قرص کاربرد دارد، این درحالی است که برای اهلی کردن این گیاه هم مطالعات بسیاری صورت گرفته و اکوتیپ‌های چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌ها جمع‌آوری شده و بهترین آن‌ها که قابلیت زراعت دارند، انتخاب می‌شود.
 
سعیدی ادامه داد: این کارگاه تولیدی که راه‌اندازی شده نه‌تنها برای این گیاه بلکه برای سایر گیاهان دارویی قابلیت استفاده دارد و درواقع یک کارگاه پایه است که می‌توانیم در آن اسانس‌گیری را انجام دهیم و بعد از آن، این عصاره را در فناوری بالاتر برای تولید دارو یا مواد غذایی مورد استفاده قرار دهیم، چراکه کلیه گیاهان دارویی این قابلیت را دارند که به‌عنوان قرص یا دارو مورد استفاده قرار گیرند.
 
 انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۴۲:۳۶

12 Nov 2022