۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۵۱۹۶۴
یک کارشناس منابع طبیعی:

خاک، سرمایه‌ای ارزشمند که بستر حیات است/کشاورزان در شخم و شیارهای پاییزه مراقب جنگل‌ها و مراتع باشند

یک کارشناس منابع طبیعی گفت: نابودی خاکی که برای تشکیل آن 800 سال زمان نیاز است، سرمایه ارزشمندی است که بستر حیات انسان‌ها بوده و با تخریب، از دسترس خارج شده و فقر طبیعت را به همراه دارد.
خاک، سرمایه‌ای ارزشمند که بستر حیات است/کشاورزان در شخم و شیارهای پاییزه مراقب جنگل‌ها و مراتع باشند
لطفعلی چراغ‌پور کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یکی از عوامل تخریب مراتع و جنگل‌ها که در این فصل احتمال بالایی دارد، شخم و شیارهای پاییزه است.
 
وی با بیان اینکه کشاورزان و روستاییان در جریان هستند که در فصل پاییز باید کشت پاییزه انجام دهند تصریح کرد: این کشت اگر باعث دست‌درازی و شخم و شیار در سطح مراتع و جنگل‌ها شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 
چراغ‌پور بیان داشت: طبق ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرگونه شخم و شیاری که در سطح مراتع ملی که جزء انفال هستند، جرم است و با مرتکبین طبق قانون برخورد می‌شود.
 
این کارشناس منابع طبیعی یادآور شد: از نظر علمی و فنی ایجاد شخم و شیارها باعث تخریب زیست‌بوم منطقه، از بین رفتن گیاهان مرتعی، نابودی ساختمان و فیزیک خاک، از دست رفتن عناصر ارزشمند خاک و فرسایش سطح خاک که درواقع همان نابودی خاک است می‌شود.
 
وی اضافه کرد: نابودی خاکی که برای تشکیل آن 800 سال زمان نیاز است، سرمایه ارزشمندی است که بستر حیات انسان‌ها بوده و با تخریب، از دسترس خارج شده و فقر طبیعت را به همراه دارد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۱۶:۲۲

31 Oct 2022