۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۵۱۹۰۵
رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد:

وضعیت فضای سبز در شهرکرد نسبت به کشور مطلوب است/ آفت‌زدگی و پوسیدگی علت قطع درختان پارک بانوان

رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد با بیان اینکه این استان نسبت به نورم کشوری وضعیت مطلوبی دارد، اما اگر بخواهیم به سرانه استاندارد و نورم فضای سبز به ازای هر فرد برسیم باید به سمت فضاهای سبز محله‌ای که قابلیت استفاده برای هر شهروند را داشته باشد.
وضعیت فضای سبز در شهرکرد نسبت به کشور مطلوب است/ آفت‌زدگی و پوسیدگی علت قطع درختان پارک بانوان
سیدرضا هاشمی رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: درحال‌حاضر و با آمارگیری که امسال صورت گرفت و همچنین توسعه‌هایی که در این زمینه خصوصا در کشت درختان صورت گرفت حدودا به 18 متر و 30 سانتی‌متر رسیده است و امسال 20 سانتی‌متر به ازای هر فرد رسیده است.
 
وی با اشاره به استانداردهای فضای سبز به ازای هر فرد تصریح کرد: مواردی باید لحاظ شود و اگر بخواهیم به سرانه استاندارد و نورم فضای سبز به ازای هر فرد برسیم باید به سمت فضاهای سبز محله‌ای که قابلیت استفاده برای هر شهروند را داشته باشد، برویم و این نیازمند همت کلی مجموعه مدیریت شهری و حتی مجموعه مدیریت استانی در کنار شهرداری به‌عنوان یک شاخص رشد و توسعه شهری، خصوصا در مرکز استان است تا به سرانه استاندارد برسیم.
 
هاشمی با بیان اینکه این استان نسبت به نورم کشوری وضعیت مطلوبی دارد، افزود: هسته مرکزی شهرکرد و بافت فرسوده آن متالسفانه فاقد فضای سبز مورد نیاز و سرانه استاندارد بوده و دلیل آن قدمت ساخت و بالا بودن قیمت زمین در این منطقه است و این سبب شده در سالیان گذشته کاربری‌هایی که در طرح تفضیلی به‌عنوان فضای سبز پیشنهاد داده شده بود امکان تملک را از شهرداری گرفته و با اخذ تعهد ماده واحده مالکان آن اقدام به ساخت و ساز این زمین‌ها کنند.
 
وی بیان داشت: طرح تفصیلی در حال بازنگری و بررسی است و پیشنهاداتی داده شده که درصورت لحاظ در آن بتوانیم در سنوات آتی به مواردی که موردنیاز فضای سبز شهر است دست یابیم.
 
رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد با اشاره به نزدیکی به فصل سرما و احتمال شکستگی شاخه‌های درختان اضافه کرد: بحث هرس اصولی هم‌زمان با خزان کامل درخت صورت می‌گیرد که جریان شیره درخت متوقف شده باشد، اما طبق روال هر سال از آبان‌ماه که تقریبا خزان برخی از درختان آغاز می‌شود، هرس‌ها به‌صورت جزئی انجام می‌شود و از آذرماه که درخت به‌طور کامل به خواب می‌رود هرس شدید یا سربرداری صورت می‌گیرد.
 
هاشمی  بیان داشت: معمولا در بارش‌ها درختان معیوب و ضعیف دچار شکستگی می‌شوند، چراکه ما ناچاریم به آن فرصت دهیم تا در فضای شهری از آن بهره ببریم و در این صورت خود طبیعت این درختان را حذف می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته درختانی از خانواده تبریزی‌ شامل صنوبر، سپیدار و... که بیشتر مصرف صنعتی دارند خصوصا در پارک ملت شهرکرد و پارک بانوان کاشته شده است اما بعد از گذشت عمر فیزیولوژیک این درختان، تنه درخت دچار پوسیدگی، آفت‌زدگی و خشکیدگی می‌شود و درصورتی که اقدامی صورت نگیرد این درختان به منبع نشر آفات و بیماری‌هایی تبدیل شده و هیچ‌گونه سم‌پاشی و مبارزه شیمیایی برای آن جواب‌گو نیست.
 
 رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد تاکید کرد: شهرداری به‌عنوان دبیر حفظ و صیانت از اشجار وظیفه توسعه درختکاری و فضای سبز و رفع مواردی که منجربه نابودی سایر درختان می‌شود را دارد و به‌هیچ‌عنوان با هیچ منافعی وجود یک درخت را عوض نمی‌کند و تا جایی که در توانمان باشد، برای حفظ درختان اقدام می‌کنیم.
 
هاشمی یادآور شد: درصددیم با طی مراحل قانونی درختانی که از خانواده تبریزی‌ هستند و هنوز امکان نشر آفات، شکستگی و پوسیدگی دارند را حذف کنیم و به جای آن چندین درخت بکاریم که هم پوشش سایه‌ای بیشتر و هم عمر طولانی‌تری داشته باشند، مشکل درختان قطع شده در پارک بانوان شهرکرد آفت‌زدگی و یا پایان عمر آن‌ها بوده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۰۸:۴۶:۵۷

25 Oct 2022