۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۵۱۸۴۱
یک کارشناس اقتصادی:

عضویت ایران در پیمان شانگهای و تحریم‌هایی که دیگر اثر ندارد/اغتشاش؛ برگ آخر دشمن برای توقف کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران در پیمان شانگهای در کنار کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین، هند، پاکستان و کشورهای آسیای میانه حرکت می‌کند و می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بردارد.
عضویت ایران در پیمان شانگهای و تحریم‌هایی که دیگر اثر ندارد/اغتشاش؛ برگ آخر دشمن برای توقف کشور
بهروز مردانی‌نژاد کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اقدامات خوب دولت سیزدهم در احیای روابط خارجی ایران خصوصا توسعه روابط با کشورهای همسایه اظهار کرد: لازم بود ایران روابطش را با کشورهای همسایه اصلاح کند.
 
وی تصریح کرد: دولت در مرحله بعد سعی کرد فراتر از مرزها پا گذارد و آن تبدیل وضعیت کشور از عضو ناظر در پیمان شانگهای به عضو دائم بود.
 
مردانی‌نژاد بیان داشت: حضور ایران در پیمان شانگهای آن را تقویت می‌کند و این کشور به‌عنوان چهارراه و شاه‌راه اقتصادی کشورهای دنیا و به‌واسطه وضعیت ژئواکونومیک، وزن پیمان شانگهای را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: ایران در این بلوک بزرگ اقتصادی در کنار کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین، هند، پاکستان و کشورهای آسیای میانه حرکت می‌کند و می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بردارد.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: با عضویت ایران در این پیمان مسائلی چون AFTF کنار می‌رود و چون این کشور سرشار از نفت، گاز و منابع دیگر است، می‌تواند در تامین انرژی کشورهای عضو نقش‌آفرین باشد.
 
وی اضافه کرد: تغییرات در اقتصاد دفعی و آنی صورت نمی‌گیرد و باید مدتی بگذرد تا زیرساخت‌های لازم شکل بگیرد و با افزایش مبادلات تجاری خودبه‌خود راه صادرات از ایران باز می‌شود و رونق کار را به دنبال دارد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ادامه ورود کالاها به کشور تسهیل می‌شود، خاطرنشان کرد: ورود کالاها خام سبب می‌شود نیاز صنایع داخلی تامین شود و این به ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند.
 
مردانی‌نژاد یادآور شد: براساس آمار ارائه شده بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای مبادلات با سایر کشورها 26 درصد افزایش یافته است.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: قطعا روابط ایران با کشورهای بلوک شرق و همسایگان باعث می‌شود در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها، حرکت کنیم و خودبه‌خود فشارهای غرب بر کشور کم شود، اما دولت خود در جهت رفع تحریم‌ها گام‌های موثری برداشته است.
 
وی بیان داشت: اغتشاشات اخیر و مشکلات پیش آمده همه به‌واسطه همین پیشرفت‌ها ایجاد شده است چون دشمنان متوجه شده‌اند که اگر ایران را رها کنند این کشور به سمت بلوک شرق گرایش یافته و نقشه‌های آن‌ها را خنثی می‌کند ازهمین‌رو برگ‌های فشار داخلی را رو کرده‌اند.
 
مردانی‌نژاد گفت: دشمن با اپوزیسیون داخلیِ مخالف ایران فشارهایی ایجاد کرده است تا اثر توسعه کشور و بهبود روابط خارجی کشور خنثی شود، اما همه این تلاش‌ها مقطعی است و به زودی خنثی می‌شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۰۰:۳۶

15 Oct 2022