۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۵۱۸۱۳
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری خبر داد

تامین 25 درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر چهارمحال و بختیاری/ برای خرید دام مازاد نیازمند کمک دولت هستیم

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: سالیانه 22 هزار و 500 تن گوشت قرمز معادل 25 درصد نیاز استان توسط عشایر تولید می‌شود.
تامین 25 درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر چهارمحال و بختیاری/ برای خرید دام مازاد نیازمند کمک دولت هستیم
به گزارش جهانبین نیوز؛ یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 25 هزار و 110 خانوار آمار خانوارهای عشایر و 124 هزار و 173 نفر آمار جمعیت عشایر در این استان است.
 
وی با اشاره به وجود پنج ایل‌راه بزرگ و تاریخی دزپارت، کوه‌سفید، فاله، تاراز و هزارچمه برای عبور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: براساس ماده پنج آئین‌نامه ساماندهی عشایر هر دستگاهی به نسبت جمعیت و اعتباری که در اختیار دارد، باید به عشایر خدمت‌رسانی کند و در این راستا نواقصی وجود دارد و انتظار است دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی وارد عمل شوند.
 
حسین‌پور رسیدگی به ایل‌راه‌های عشایر و تامین آب شرب سالم برای آن‌ها را وظیفه ذاتی امور عشایر عنوان و تاکید کرد: دولت در این زمینه اعتبارات و مصوبات خوبی داشته است و در سفر ریاست جمهور 140 میلیارد تومان مصوب شد و 130 میلیارد تومان هم اعتبارات خودمان در حوزه تامین آب و ایل‌راه‌ها است.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از تولید سالیانه 22 هزار و 500 تن گوشت قرمز معادل 25 درصد نیاز استان، یک هزار تن پشم، 35 هزار تن شیر توسط عسایر خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد کل دام سبک عشایر یک میلیون و 550 هزار راس است که همگی هویت‌گذاری شده و توزیع نهاده‌ها مورد نیاز آن‌ها بر اساس سامانه هویت‌گذاری است.
 
وی بیان داشت: سالانه 100 میلیون لیتر آب به‌صورت سیار، 7 میلیون لیتر نفت سفید و 370 هزار عدد سیلندر گاز در بین عشایر توزیع می‌شود و کل ایل‌راه‌های استان 4 هزار و 980 کیلومتر است.
 
حسین‌پور افزود: همه‌ساله هم‌زمان با ورود عشایر یا قبل از ورد آن‌ها یک هزار و 200 کیلومتر ایل‌راه بازگشایی و ریزش‌برداری می‌شود.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از فعالیت هشت شرکت تعاونی عشایری در این استان خبر داد و ادامه داد: 120 عامل فروش کالاهای اساسی خصوصا در بحث آرد یارانه‌ای در این استان فعالیت می‌کند که توزیع آرد در خوزستان و چهارمحال و بختیاری را برعهده دارد.
 
وی ساماندهی کوچ و تسهیل کوچ و اسکان داوطلبانه عشایر با توجه به شرایط را از وظایف مهم امور عشایر عنوان و بیان داشت: پنج شهرک عشایری برای اسکان عشایر در نظر گرفته شده است.
 
حسین‌پور یادآور شد: شرایط خوبی برای گردشگری عشایری وجود دارد، اما باید الگوسازی صورت گیرد و شرایط برای اسکان خارجی‌ها فراهم شود.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در بحث خرید تضمینی دام مازاد ورود کردیم و در همین راستا 30 تن در مرحله اول و 15 تن در مرحله دوم بره نر پرواری خریداری کرده‌ایم اما برای خرید دام مازاد نیاز به کمک دولت داریم.
 
حسین‌پور عدم هم‌خوانی قیمت گوشت و نهاده را مشکل اصلی در این زمینه دانست و عنوان داشت: 985 پنل‌های خورشیدی از سوی وزارتخانه و 300 پنل از سوی اداره کل برای تامین برق عشایر ارائه شده است و این پنل‌ها برای روشنایی بسیار موثر هستند.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: تامین روشنایی برای عشایر کمک می‌کند تا مشکلات زیست‌محیطی کاهش یابد و سرقت دام عشایر و حمله حیوانات وحشی را کاهش می‌دهد.
 
وی تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز را قابل قبول عنوان داشت و ادامه داد: سهمیه امسال 9 میلیارد تومان و سال قبل 8 میلیارد و 750 میلیون تومان بود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۴۲:۱۰

9 Oct 2022