مدرس ارتباطات و رسانه گفت: خشونت نمیتواند مقصد مردم ما باشد اگر چه اعتراض و نقد حتماً در جامعه جایگاه جدی دارد و اصولاً بدون آن حرکت به جلو معنا ندارد و حتماً منفعت هیچ مردمی در آتش زدن،کشته سازی، درگیری و مجروح شدن و اختلال ایجاد کردن نیست.
اکبر کریمی، مدرس ارتباطات و رسانه در گفتوگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سواد رسانهای شامل یک نوع درک مبتنی بر مهارت بوده که براساس آن میتوان تمامی رسانهها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
وی افزود: در واقع سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها آموزش دهد تا از حالت مصرف گرایی و منفعل خارج شده و به یک ارتباط دوسویه و فعال با رسانهها برسند که دستاورد و نتیجه آن در نهایت به نفع خود فرد است.
سواد رسانهای یکی از موضوعات جدی در فضای رسانه ایامروز است
مدرس ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه سواد رسانهای یکی از موضوعات جدی در فضای رسانه ایامروز است، ادامه داد: افرادی که در این زمینه اطلاعات خوبی دارند، به راحتی میتوانند در مواقع بحرانی و در شرایطی که نیاز مبرم به تشخیص اخبار درست از نادرست و فیک احساس میشود، یک گام از سایرین جلوتر باشند.
کریمی عنوان کرد: در واقع سواد رسانهای برخورد فعالانه و آگاهانه گیرندگان پیام با پیامهای دریافتی است. یعنی مخاطبان این ارزیابی را بتوانند داشته باشند که چه کسی پیام را میفرستد و هدفش چیست؟ و برای ارسال آن پیام از چه تاکتیکهایی استفاده میکند؟
وی خاطرنشان کرد: ممکن است افکار عمومی نتواند هویت ارسال کنندگان پیام، محتوای پیام، تاکتیکها و اهداف این پیام را متوجه شود، بدیهی است در این شرایط نیاز هست پیام دریافتی را با تحلیل خود، گروههای مرجع و منابع معبتر آنالیز کرده و اگر آن پیام با تحلیل شان و خبرهای ارسالی منابع معتبر و نظر افراد مرجع منطبق بود، به آن توجه کند.
مسلط شدن به سواد رسانهای هم مستلزم کسب آمیزهای از مهارتهاست
مدرس ارتباطات و رسانه اضافه کرد: هدف اصلی سواد رسانهای میتواند این باشد که براساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه با عدالت اجتماعی رابطهای وجود دارد یا خیر.
کریمی با بیان اینکه مسلط شدن به سواد رسانهای هم مستلزم کسب آمیزهای از مهارتهاست، گفت: امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد، فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است که سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای دانست.
وی بیان کرد: در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه به برخی از آنها نیاز ندارند، پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم.
مدرس ارتباطات و رسانه تاکید کرد: امروزه سواد رسانهای یکی از موضوعات جدی در فضای رسانهای بوده و کسانی که در این زمینه اطلاعات خوبی دارند، به راحتی میتوانند در مواقع بحرانی و در شرایطی که نیاز به تشخیص اخبار درست از نادرست احساس میشود، گام بردارند.
سواد رسانهای به مردم معترض کمک میکند تا بفهمند پشت تجمعات چه کسانی قرار دارند
کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به اتفاقات روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه کشور طی هفتههای اخیر در پی درگذشت مرحومه مهسا امینی دچار تنش شد و موضوع به وجود آمده سبب شد تا اخبار و گزارشهای مختلف و متفاوت بر گستره اعتراضات مردمی بیافزایند.
وی ادامه داد: بدیهی است در این شرایط مردم نیاز دارند پیام دریافتی را با تحلیل خودشان، گروههای مرجع و منابع معبتر چک کنند، در ماجرای اخیر دو دسته وجود دارد که باید از یکدیگر تفکیک کرد، دسته اول افرادی که عامل، ابزار و هماهنگ با فرستندگان پیام یعنی عوامل خارج از محیط و جغرافیا هستند و دسته دوم افرادی هستند که از ماجرای فوت مهسا امینی ناراحت بوده و اعتراض دارند.
مدرس ارتباطات و رسانه با تاکید بر اینکه ما صرفا از منظر رسانه و فضای ارتباطات به تحلیل موضوع می پردازیم، عنوان کرد: سواد رسانهای به مردم معترض کمک میکند تا متوجه شوند پشت تجمعات چه کسانی قرار دارند، در واقع باید پرسید زمانی که بحران در کشور بوجود میآید، تعامل مردم و مسولان با زبان سواد رسانهای تاثیرگذاری لازم را دارد یا نه؟ قاعدتا وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، سعی میکنند اقدامات منطقیتری انجام دهند.
جریان رسانه، جریان انتقال اطلاعات است
کریمی خاطرنشان کرد: اگر رسانهها اطلاعات درستی را بهموقع در اختیار مردم قرار دهند و مردم حس کنند که رسانه و مسئولان صادقانه اطلاعاتی به آنها میدهند و هدفشان اقناع هست، راضی میشوند.
وی اضافه کرد: اگر می بینید بخش قابل توجهی از نوجوانان و جوانان معترض هستند، به دو دسته عوامل بستگی دارد: اول عملکرد مسئولان و بعد کارکرد رسانهها، رسانهها همزمان باید هم چشم و گوش و نماینده مردم باشند و در عین حال حرفهای مسئولان را به مردم منتقل کنند.
مدرس ارتباطات و رسانه یادآور شد: با توجه به تنشهایی که اتفاق افتاده باید این موضوع بررسی شود که اشکال کار رسانهها در اقنای مردم و اطلاعرسانی و به طور کلی ارتباط بین مسئولان و مردم چه بوده است، چراکه تنش، نا آرامی و آسیب به مردم تبعاتی دارد و در چنین شرایطی احتمال اعتماد زدایی و اعتبار زدایی از رسانههای رسمی بسیار بالاست.
خشونت نمیتواند مقصد مردم ما باشد اگر چه اعتراض و نقد حتماً در جامعه جایگاه جدی دارد
کریمی با اشاره به اینکه جریان رسانه، جریان انتقال اطلاعات است و رسانهها باید در این پروسه، سمت و سویی منطبق بر واقعیت داشته باشند و به دور از کارکرد تبلیغی و معکوس عمل نکند، تصریح کرد: به این معنا که در مسیر حمایت از منابع و امنیت ملی و آحاد مردم قرار بگیرند و وارونه و در جهت رسیدن به مقاصد گروهی پیش نروند.
وی بیان کرد: قاعدتاً خشونت نمیتواند مقصد مردم ما باشد اگر چه اعتراض و نقد حتماً در جامعه جایگاه جدی دارد و اصولاً بدون آن حرکت به جلو معنا ندارد و حتماً منفعت هیچ مردمی در آتش زدن،کشته سازی، درگیری و مجروح شدن و اختلال ایجاد کردن نیست.
مدرس ارتباطات و رسانه تاکید کرد: دانستن منبع خبر، منتشر کننده و. .. در دستیابی به اخبار درست و غیر جعلی می تواند موثر باشد، منتهی اگر این فرد نتواند خودش تجزیه و تحلیل کند و به نتیجه برسد و به تائید دیگران نگاه کند، سودی نخواهد داشت.
رسانه بهجای حرکت در سطح، باید در عمق حرکت کند تا کارکرد پوششی نداشته باشد
کریمی افزود: افکار عمومی در شبکههای اجتماعی به سرعت از فکت به سمت پسافکت میروند و دقیقاً این فاصله جایی است که باید رسانهها با دادن اطلاعات تکمیلی از چرخه بیحاصل فکت به پسافکت جلوگیری کنند، میتوان با یک کامنت حاوی اطلاعات تکمیلی سوار بر موج شد و فکت را در سایه قرار داد، تنها راه جلوگیری از این چرخه، حضور روزافزون در شبکههای اجتماعی است.
وی ادامه داد: اگر رسانه بهجای حرکت در عمق، در سطح حرکت کند یعنی کارکرد آن بیشتر پوششی است نه سوژهای، در این شرایط نمیتوان انتظار بحران شناسی و ورود به متن داشت چون در سطح زندگی میکند.
مدرس ارتباطات و رسانه عنوان کرد: کمیت رسانه هم مهم است، ما بهجای چند رسانه قوی، بیش از ۱۳هزار رسانه داریم، ۴۱ خبرگزاری مجوز فعالیت دارند و صدها وبسایت خبری هم داریم که طبیعتاً در تولید محتوا با همپوشانی وسیعی مواجه هستیم.
کریمی درخصوص رفتار برخی سلبریتیها در وقایعی همچون اتفاقی که برای خانم مهسا امینی رخ داد، خاطرنشان کرد: ظرفیت سلبیرتیها چون برگرفته از مردم است انتظار میرود حرکت آنها نیز متناسب با منافع مردم باشد، منافع مردم هم آسایش و البته اعتراض در بستر آرامش است، حق اعتراض را هیچکسی نمیتواند نفی کند اما هرگونه رفتاری که منجر به تشدید خشونت شود در قاموس سلبریتیها نباید جایی داشته باشد.
///////////////////
گفتوگو از سمیه نظری زاده
////////////////////////