۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۵۱۷۶۳
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری:

70 درصد کوچ در چهارمحال و بختیاری ماشینی است/خروج بخش عمده عشایر از استان

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کوچ به دو صورت سنتی و ماشینی انجام می‌شود گفت: تقریبا 70 درصد کوچ ماشینی است و برای آن مشکلی وجود ندارد اما 30 درصد به‌صورت سنتی انجام می‌شود.
70 درصد کوچ در چهارمحال و بختیاری ماشینی است/خروج بخش عمده عشایر از استان
یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تقویم کوچ اول مهرماه اعلام شده است و عشایر تقریبا به‌صورت عمده استان را ترک کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه جلسات مختلفی با استان‌های زاگرس‌نشین تشکیل شده است و مهم‌ترین آن در استان لرستان بوده تصریح کرد: در این جلسات بود که با توجه به شرایط موردنیاز عشایر تقویم کوچ هماهنگ شد و در این جلسه خدمات‌رسانی صورت گرفت.
 
حسین‌پور خاطرنشان کرد: در مسیر کوچ اکیپ‌های دامپزشکی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان مستقر هستند، این دستگاه‌ها طبق ماده پنج آئین‌نامه ساماندهی عشایر هر دستگاهی به نسبت جمعیت و به نسبت اعتباری که در استان دارد باید در مسیر کوچ خدمات‌رسانی کند.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحث تامین آب در مسیر کوچ افزود: این اداره آمادگی لازم را برای تامین آب مورد نیاز عشایر دارد و الان شرایط بسیار سختی هم در این استان و هم در خوزستان برای عشایر وجود دارد و کمبود آب مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
 
وی ادامه داد: با وجود تامین اعتبار برای تهیه آب شرب عشایر هیچ مشکلی برای تامین آب وجود ندارد و برای این منظور تانکرها اعزام می‌شوند و به مدت دو ماه در سال آب‌رسانی صورت می‌گیرد.
 
حسین پور با اشاره به اینکه کوچ به دو صورت سنتی و ماشینی انجام می‌شود افزود: تقریبا 70 درصد کوچ ماشینی است و برای آن مشکلی وجود ندارد اما 30 درصد به‌صورت سنتی انجام می‌شود که برای این نوع کوچ مشکل وجود دارد.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: کوچ به روش سنتی هم 10 تا 12 روز طول می‌کشد و دولت فقط می‌تواند خدمات عمومی به عشایر ارائه دهد.
 
وی یادآور شد: کوچ یکی از مقوله‌های پیچیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کوچ زود یا دیرهنگام تاثیر بسیاری بر تحصیل دانش‌آموزان دارد، ازهمین‌رو عشایر در این موارد فرزندان خود را زودتر یا دیرتر می‌فرستند تا بتوانند به تحصیل خود برسند.
 
حسین‌پور با اشاره به آموزش عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عمدتا عشایر در این استان درون‌کوچ هستند و در شهرستان لردگان و بخش بازفت به این شکل است و برای عشایر خارج از استان هفت مدرسه و هفت معلم پیش‌بینی شده است و در شهرستان‌های مسجدسلیمان، شوشتر و گتوند مستقر هستند.
 
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۳۳:۱۶

3 Oct 2022