۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۵۰۸۱۵
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری/

در برابر جریانات ایران و اسلام هراسی در سینما ساکت نمانیم/ عدم اقبال جهانی از فیلم‌های با سبک سیاه نمایی

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: در برابر جریاناتی که در سینما به دنبال ایران هراسی و اسلام هراسی هستند نباید ساکت ماند.
در برابر جریانات ایران و اسلام هراسی در سینما ساکت نمانیم/ عدم اقبال جهانی از فیلم‌های با سبک سیاه نمایی
احسان قائدی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: یک جریانی در سینمای ایران شکل گرفته است که تنها دغدغه آن حضور در جشنواره‌های خارجی بوده و حاضر است حتی محتوای فیلم را قربانی این حضور و توجه جشنواره‌ها کند.
 
وی افزود: همین دغدغه حضور در جشنواره‌های خارجی باعث شده است تا فیلم‌ساز به دنبال این باشد که آنگونه بسازد که بتواند از این جشنواره‌ها دستاوردی داشته باشد ولو به قیمت اینکه داشته‌های کشور را تحقیر کند.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به هر حال جشنواره‌هایی مثل کن، اسکار و... دوره‌ای در حال برگزاری است و از سراسر دنیا برای این فستیوال‌ها آثار ارسال می‌شود، آثار و فیلم‌های ارسال شده معرف و نماینده فضای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در هر کشوری هستند، فیلمسازان دنیا با این فیلم‌ها نماینده جریان فکری_فرهنگی کشور خودشان هستند.
 
قائدی عنوان کرد: حال اگر فیلم‌ها و آثار دیگر کشورها که به جشنواره‌های فیلم ارسال می‌شود را نگاه کنیم می‌بینیم که بسیار کم هستند کشورهای که با استفاده از این ابزار به کشور و مردم خود توهین کرده و با دروغ و سیاه‌نمایی به نوعی آبروی کشور خود را به تاراج بگذارند و در یک‌ کلام‌ نشان دهند ما چقدر بدبختیم باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: اما تمرکز فیلم‌هایی که از ایران راهی کن یا اسکار می‌شوند بر نشان دادن یک چهره سیاه، زجرکشیده، پُر از فساد و با خانواده‌های متزلزل است، این‌ سبک فیلم‌ها مورد توجه داوران قرار می‌گیرد حتی اگر نافرم، کپی و یا بدون رعایت اصول اولیه فیلم سازی باشد، اصل در آن‌ها این است که سیاسی و ضد مذهب باشند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند این درصورتی است که شما نمی‌توانید در باره هلوکاست و اسرائیل و جریاناتی مانند همنجس‌گرایی و فمنیسم فیلم بسازید.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زمانی اصغر فرهادی با این ایده و تصویر از فضای ایران جوایزی کسب کرد، الان نیز سعید روستایی با اینکه کارگردان بسیار باهوش و کاربلدی است بر همین سبک و سیاق فیلم‌هایی مثل "متری شیش و نیم" و "برادران لیلا" را ساخته اما همانگونه که دیدیم فیلم نتوانست هیچ موفقیتی در جشنواره کن کسب کند.
 
قائدی با اشاره به اینکه بزرگان سینمای جهان بر سیاسی بودن دو جشنواره کن و اسکار تاکید دارند، گفت: به همین دلیل نگاه‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی در انتخاب فیلم و بازیگر وجود دارد و جایزه‌ای که زهرا امیرابراهیمی گرفت نیز از این قاعده متثنی نبود، باید بپذیریم این جشنواره‌ها قطعا دنبال جهت‌دهی افکار عمومی پیرامون برخی رویدادها هستند و اولویت‌شان تخریب عقبه هویتی ایران است.
 
وی تاکید کرد:همین سلبریتی‌ها جنبش‌های فمنیستی راه می‌اندازند، اما رفتارهای به شدت متناقض دارند که از جانب هم صنفی های خودشان هم مورد اعتراض قرار گرفته‌اند، این سلبریتی‌ها حتی اعتراض را هم مبتذل کرده‌اند از طرفی همین به اصطلاح سلبریتی‌ها در هیچ رویداد بین‌المللی جرات اعتراض به تحریم‌های ظالمانه آمریکا به عنوان یکی از دشمنی‌هایش با ایران را ندارند.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به نظر من این اتفاقاتی که برای سینمای ایران رخ می‌دهد اتفاقات خوبی است، چراکه نشان می‌دهد دیگر این نوع نگاه به فیلمسازی مطرود شده شده است و پاسخگوی فضای هنری کشور نیست، نسل جدید کارگردانان می دانند دیگر اين روند برای آنان اعتبار نمی‌آورد.
 
وی ادامه داد: سلبریتی‌هایی مثل ترانه علیدوستی دارای رفتارهایی سراسر تناقض هستند، برای مثال در سریال شهرزاد که با پول کثیف ساخته شده است بازی می‌کند و هیچ پاسخی در این خصوص به افکار عمومی نمی‌دهد با شبکه‌های معاند درباره شرایط کشور مصاحبه می‌کنند اما جایی که منافعشان اقتضا کند حقایق را نادیده می‌گیرند.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سکوت سلبریتی‌ها در قبال حادثه متروپل و واکنش‌ها در ایران به این رفتار، عنوان کرد: همه رفتارهای این قشر نمایشی است و اساسا رنج مردم برای آن‌ها مهم نیست، همانگونه که دیدیم نوید محمدزاده با همسرش به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که با فرهنگ اصیل ایرانی سازگاری ندارد و حتی بازیگران بزرگ جهان و هالیوود هم در مجامع رسمی این رفتار را از خود نشان نمی‌دهند.
 
قائدی خاطرنشان کرد: همانگونه که قبلا گفتم دیگر بزرگ‌نمایی مشکلات و سیاه‌نمایی از وضعیت ایران راهی برای تخریب نیست چون کسی از آن استقبال نمی‌کند و دیدیم که فیلم سینمایی " برادران لیلا" با همه قماری که کارگردان و بازیگران آن سر داشته‌های میهنشان کردند مورد توجه قرار نگرفت.
 
وی در پایان اضافه کرد: در شرایط فعلی کشور نباید در برابر برخی از هنرمندانی که با منابع و هزینه‌های دولتی به شهرت رسیده‌اند و به دنبال ایران هراسی و اسلام هراسی هستند سکوت کرد.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۰۳:۰۸

30 May 2022