۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۵۰۸۱۱
یک کارشناس تغذیه:

طبیعی‌ خوردن ارزشمندتر از مصرف محصولات از پیش آماده است

یک کارشناس تغذیه طبیعی‌خوردن را ارزشمندتر از مصرف محصولات از پیش آماده عنوان کرد و گفت: ضرورت‌های زندگی قرن بیست و یکم و زندگی شهری افراد را گاها ناگزیر به استفاده از این دست مواد غذایی می‌کند چراکه دسترسی آن‌ها نسبت به یک فرد روستایی که دسترسی بیشتری به مواد غذایی تازه دارند کمتر است و این موضوع انتخاب افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
طبیعی‌ خوردن ارزشمندتر از مصرف محصولات از پیش آماده است
هاشمی دکترای تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: همیشه وقتی ماده غذایی از قبل آمده می‌شود ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و پروسه‌های حرارتی، نگهداری در طول زمان و مواد نگهدارنده سبب کاهش ارزش غذایی می‌شود.
 
وی با اشاره به اضافه شدن نگهدارنده‌ها به مواد غذایی تصریح کرد: این نگهدارنده‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، که گرس یکی از مواد است و تاریخ مصرف گرس‌ها نشان از آن دارد مصرف که این مواد در طول زمان ضرری ندارند، بنابراین می‌توان از آن‌ها با اطمینان استفاده کرد.
 
هاشمی اضافه کرد: دسته‌ای دیگر از نگهدارنده‌ها حد مجاز برای مصرف دارند و گذشت زمان ممکن است نشان دهد که  در 10 سال آینده مثلا از یک نگهدارنده مجاز که درحال حاضر 50ppm مصرف می‌شود فقط باید 20ppm استفاده شود و بیش از آن سرطان‌زا است.
 
این کارشناس تغذیه ادامه داد: اگر زمان و وقت پخت و پز داریم بهتر است به جای یک کنسرو ماهی از ماهی تازه استفاده شود اما در این بین باید به صنایع غذایی اطمینان کرد چراکه اداره‌های استاندارد و نظارت بر موادغذایی نظارت کافی در این زمینه را دارند.
 
وی افزود: اگر راهی جز استفاده از مواد غذایی آماده نداریم بهتر است از محصولات با برند معتبر که دارای نشان‌های استاندارد، سیب سلامت و نشان‌های وزرات بهداشت هستند استفاده کنیم.
 
هاشمی با تاکید بر اینکه لازم است مردم از مصرف محصولات با برند ناشناس و محصولاتی که به تاریخ انقضای خود نزدیک شده‌اند خودداری کنند خاطرنشان کرد: درخصوص مصرف غذاهای آماده مانند کنسروها و سوسیس و کالباس و... هرچه مصرف کم‌تر باشد، بهتر است.
 
این کارشناس تغذیه طبیعی‌خوردن را ارزشمندتر از مصرف محصولات از پیش آماده عنوان و خاطرنشان کرد: ضرورت‌های زندگی قرن بیست و یکم و زندگی شهری افراد را گاها ناگزیر به استفاده از این دست مواد غذایی می‌کند چراکه دسترسی آن‌ها نسبت به یک فرد روستایی که دسترسی بیشتری به مواد غذایی تازه دارند کمتر است و این موضوع انتخاب افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی یادآور شد: اگر بتوانیم در اطراف خودمان مواد غذایی تازه‌تر و با حداقل دستکاری توسط صنعت و ژنتیک پیدا و انتخاب کنیم سلامتیمان بیشتر تضمین می‌شود، عدم تازگی محصولات آماده، استفاده از مواد نگهدارنده در آن‌ها و قیمت بالای این محصولات سبب می‌شود که انسان استفاده از مواد غذایی تازه‌تر را ترجیح دهد.
 
هاشمی اذعان داشت: نگرانی ما فقط از مواد غذایی صنعتی یا ژنتیکی نیست و متاسفانه کشاورزی ما هم خطاهایی را انجام می‌دهد و استفاده از کودهای نه‎‌چندان مطلوب در کشاورزی در حد بالا و استفاده از سموم غیرمجاز یا در زمان نامناسب باعث بروز مشکلاتی در این راستا می‌شود.
 
این کارشناس تغذیه یادآور شد: کشاورزان و افرادی که در امر خرید مواد غذایی اولیه فعال هستند باید دوره‌های آموزشی لازم را ببینند و به این ترتیب از مواد شیمیایی و سموم را در زمان مناسب و به مقدار مناسب استفاده کنند.
 
وی  تاکید کرد: برای مثال استفاده از روغن برای براق کردن سطح میوه‌هایی مانند سیب اگر مجاز هم باشد مضر است چراکه از شسته‌ شدن سموم روی میوه جلوگیری کرده و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، از همین‌رو با وجود آنکه در قدیم اصرار ما بر این بود که میوه‌ها را با پوست مصرف کنند درحال حاضر تاکید ما بر استفاده میوه‌ها بدون پوست است.
 
هاشمی بیان داشت: غوطه‌وری طولانی‌مدت تنها راهی است که می‌توان با استفاده از آن سموم روی میوه را از بین برد اما باید ساعت‌ها در آب بماند تا سم نفوذ کرده در گوشت میوه از بین برود.
 
انتهای پیام/1026ج

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۰۳:۳۲

29 May 2022