۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۵۰۷۷۹
رزمنده دفاع خونین خرمشهر؛

برای آزادسازی خرمشهر جانمان را با خدا معامله کردیم

سید جواد حسینی وردنجانی رزمنده دفاع خونین خرمشهر می گوید: با توجه به سختی عملیات قبل از شروع عملیات به ما گفته بودند برگشتی در این عملیات وجود ندارد و یا شهادت هست یا اجساد به طور کامل سوخته می شود یا حدود 10 الی 15 درصد افراد به اسارت دشمن در خواهند آمد.
برای آزادسازی خرمشهر جانمان را با خدا معامله کردیم
سید جواد حسینی وردنجانی رزمنده ،جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ، می گوید: عملیات بیت المقدس در تاریخ یکم اردیبهشت ماه سال 1361 آغاز شد و در سه مرحله انجام گرفت،مرحله اول عملیات آزاد سازی جاده اهواز خرمشهر و مرحله دوم آن تا 17 کیلومتری مرز بود و مرحله سوم آن که بنده در آن حضور داشتم عملیات تداعیان در شلمچه بود.

او ادامه می دهد:در تاریخ 19 اریبهشت ماه همان سال عملیات سوم آغاز و از اهداف این عملیات جمع آوری اطلاعات و اخبار از درون شهر خرمشهر توسط رزمندگان اطلاعات عملیات سپاه بود تا گردان های حاضر بتوانند به داخل شهر نفوذ کنند.

حسینی بیان می کند:با توجه به سختی عملیات قبل از شروع عملیات به ما گفته بودند برگشتی در این عملیات وجود ندارد و یا شهادت هست یا اجساد به طور کامل سوخته می شود یا حدود 10 الی 15 درصد افراد به اسارت دشمن در خواهند آمد که احتمال آن خیلی کم است.

او می افزاید: در این عملیات گردان های زیادی شرکت داشتند ، بنده در قالب گردان 821 بلال که متشکل شده بود از گروه 44 و 55 توپخانه اصفهان و هوانیروز اصفهان به فرماندهی امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی در این عملیات حضور داشتم.

حسینی عنوان می کند :در عملیات نهایی بیت المقدس که از مهمترین عملیات های آن زمان محسوب می شد، رزمندگان گردان های 821 بلا و گردان محمد رسول الله (ص) با توجه به سختی و و جود خاکریز های بلندی که توسط نیروی دشمن ساخته شده بود به داخل شلمچه نفوذ کردند بالاخره پس از 578 روز اسارت در تاریخ سوم خرداد سال 1361 خرمشهر با دلاور مردی ها و غیورمندی های رزمندگان اسلام آزاد شد.

او ادامه می دهد:در طی 26 روز عملیات آزاد سازی خرمشهر 16 هزار نیروی بعثی عراقی به اسارت نیرو های رزمنده ایران در آمده و در این عملیات از گردان 821 بلال که حدود 400 نفر نیروی رزمنده داشت تنها یک نفر به عقب بازگشت و  5 نفر  به همراه بنده به اسارت دشمن در آمدیم.

حسینی از سختیهای دوران 9 ساله اسارت  خود نیز می گوید:در زمان اسارت تمامی رزمنده های ایرانی زخمی بودند و لباس های آنها آغشته به خون بود و دیگر توان راه رفتن در آنها وجود نداشت تا جایی که نیروی های بعثی عراق آنها را بروی دوش خودشون می انداختند و حمل می کردند.

او  عملیات آزاد سازی خرمشهر را یکی از پرافتخارترین دوران زندگی خود می داند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۰۰:۳۳

24 May 2022