۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۵۰۴۴۱
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

رشد 94 درصدی باسوادی در سنین 10 تا 49 سال در چهارمحال و بختیاری

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب در سال 1355 درصد باسوادی جامعه 10 تا 49 سال در چهارمحال و بختیاری 36.18 درصد بوده است که این رقم در سال 95 و براساس سرشماری این سال به رقم 94 درصد رسیده است که نشان رشد 50 درصدی در جامعه هدف سوادآموزی دارد.
رشد 94 درصدی باسوادی در سنین 10 تا 49 سال در چهارمحال و بختیاری
بهمن خدادادی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حوزه سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد پایه در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال، اقدام به ایجاد برخی مراکز یادگیری محلی در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان نموده است که در آن‌ها مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی و مهارت‌های اجتماعی را نیز آموزش می‌دهند.
 
وی افزود: براساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب در سال 1355 درصد باسوادی جامعه 10 تا 49 سال در چهارمحال و بختیاری 36.18 درصد بوده است که این رقم در سال 95 و براساس سرشماری این سال به رقم 94 درصد رسیده است که نشان رشد 50 درصدی در جامعه هدف سوادآموزی دارد.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در گروه سنی 6 سال به بالا نیز در سال 55 درصد باسوادی 35.65 درصد بوده که در سال 95 این رقم به 84.74 درصد رسیده است.
 
خدادادی عنوان کرد: رقم باسوادی در کشور در سال 95 برابر با 87.6 درصد بوده است که میانگین آن در چهارمحال و بختیاری 86.74 درصد اعلام شد، در این شاخص برخی از شهرستان‌های استان در رقم باسوادی از میانگین کشوری بالاتر بودند.
وی خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال 95 باسوادی مردان 96.22 درصد اعلام شد که در جنسیت مردان نیز از میانگین کشوری بالاتر هستیم، اما در باسوادی در جنسیت زنان از متوسط کشوری پایین تر هستیم.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در شهرستان‌های مختلف در دوره سواد در سال جاری 2 هزار و 215 نفر، در دوره انتقال 834 نفر و دوره تحکیم 863 نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
 
خدادادی بیان کرد: مراکز یادگیری محلی که علاوه بر آموزش سواد پایه کارهای مهارتی را نیز انجام ‌می‌دهند شامل سه نوع دولتی، مشارکتی و نیمه دولتی هستند؛ جمعا 26 مرکز از این دست در سطح استان فعال است که از این تعداد 25 مرکز غیردولتی و یک مرکز مشارکتی بود.
 
وی یادآور شد: در کنار فعالیت‌های انجام شده برخی طرح‌های مکمل در حوزه سوادآموزی نیز اجرا می‌شود که ازجمله آن‌ها طرح نماز کلید بهشت، طرح توانمندسازی زنان عشایر در سه شهرستان لردگان، کوهرنگ و منطقه عشایر، طرح خواندن با خانواده، طرح آموزش سوادآموزان ندامتگاه و... هستند.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به پروژه اسمی بی سوادان، افزود: هر ساله یک حجمی از بی سوادان براساس سرشماری سال 95 از طریق سازمان سوادآموزی اعلام می‌شود، امسال این حجم اعلام شده 9 هزار و 408 نفر است که از این تعداد تاکنون نزدیک 5 هزار نفر به لحاظ اطلاعات ثبت احوالی شناسایی شدند، یک هزار و 759 نفر به صورت کامل شناسایی و 2 هزار و 649 نفر نیز باقی ماندند.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۲۹:۰۲

18 Apr 2022