۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۵۰۱۶۵
شما هم دعوتید؛

سرزمین تاریخ ۸ هزار ساله، مسافران نوروزی را فرا می‌خواند/سمفونی به زیبایی دیار هزار و یک شب

آذربایجان غربی یکی از توریستی‌ترین استان‌های کشورمان بوده و هرگوشه ای از این سرزمین اقوام وادیان، زیبایی های خاصی دارد که آشنایی با این آثار چشم نواز خالی از لطف نیست.
سرزمین تاریخ ۸ هزار ساله، مسافران نوروزی را فرا می‌خواند/سمفونی به زیبایی دیار هزار و یک شب
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  اروم نیوز، صدای پای بهار را از گوشه گوشه کشور و شهرها می‌توان شنید، زمستان واپسین روزهای خود را می گذراند و نوروز کم کم از راه می رسد و بلبلان نغمه خوان نوای شادی سر می دهند.
استان سرسبز و زیبای آذربایجان غربی نیز با هزاران اثر ثبت شده ملی و مناطق بکر گردشگری که براساس کاوش‌های باستان شناسی، میراث دار تمدن ۸ هزار ساله‌ای هستند و با همه زیبایی های و تاریخ و تمدن کهن و با داستان های هزار و یک شبی با رازهای سر به مهر و خاطره‌های زیادی از گذشتگان به ارث دارد، یکی از مقاصد جذاب برای مسافران و گردشگران نوروزی بوده و بی صبرانه به انتظار گردشگران نوروزی از داخل و خارج کشور به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان  نشسته است.
آذربایجان غربی یکی از توریستی‌ترین استان‌های کشورمان بوده و هرگوشه ای از این سرزمین اقوام وادیان، زیبایی های خاصی دارد که آشنایی با آنها خالی از لطف نبوده و هر کدام نیز سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی هستند و امسال نیز با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی گوناگون می‌تواند یکی از مناسب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار رود.
ارومیه، شهر تاریخ و تمدن
در ابتدا از ارومیه، مرکز آذربایجان غربی شروع می کنیم، شهری که با داشتن چندین اثر تاریخی و منطقه گردشگری همه ساله پذیرای میهمانان و مسافران و گردشگران است.

دریاچه ارومیه و کاظم داشی در دل آن، مسجد جامع؛ مسجد سردار، مسجد اعظم، عمارت شهربانی، خانه انصاری، بازار ارومیه، مدرسه هدایت، کلیسای ننه مریم، سه گنبد، آتشکده تمر ، یخچال ۹ پله و چندین اثر تاریخی دیگر از جمله آثار تاریخی  و مناطق گردشگری ارومیه هستند که می توانند در ایام نوروز پذیرای گردشگران باشند.
بازار ارومیه که خود یکی از آثار تاریخی شهر ارومیه است در بافت قدیمی این شهر واقع شده و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد و چندین اثر تاریخی دیگر را نیز در دل خود جای داده و  کنیسه یهودیان منطقه نیز در محدوده این بازار قرار گرفته است، بازار ارومیه معماری ساده‌ای داشته و طاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی را در خود جای داده‌ است. این بازار دارای تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مساجد مربوط به دوران زندیان و قاجاریان است.
چالدران، بهشت ایران و شهری از دوران صفویه

دشت زیبای چالدران در شمال آذربایجان غربی و دامنه‌های کوه آرارات در مرز ایران و ترکیه که به بهشت ایران معروف است، نیز در دل خود مجموعه جهانی قره کلیسا و مقبره سید صدرالدین و صدها بنای تاریخی را جای داده است.
قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است و تاریخ آن به روایت خورناستی، مورخ ارمنی، به اوایل دوره‌ی مسیحیت برمی‌گردد قره در زبان آذری به معنای سیاه است که این نام به‌خاطر سیاه بودن قسمتی از کلیسا بر روی آن گذاشته شده است.
ظاهراً ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ‌های سیاه ساخته شده بوده که پس از بازسازی، قسمتی از سنگ‌ها به وسیله‌ی سنگ‌های سفید جایگزین شده است به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه‌ی کلیسا مطلع باشند.
این کلیسا در دوره‌های مختلفی، به دلایل مختلف ویران و مجدداً بازسازی شده است. در سال ۱۲۳۰ میلادی (۶۱۶ هجری) هنگام حمله‌ی چنگیز، قسمت بزرگی از این کلیسا ویران شد، ولی هنگام اقامت هلاکوخان مغول در آذربایجان، خواجه نصیرالدین طوسی به مرمت آن همت گماشته است.
مقبره سید صدرالدین نیز یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی، مذهبی در این شهر است که به عنوان نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان برای پاسداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران با الهام از معماری اصیل ایران با استفاده از آجر قرمز و سنگ در ۴ کیلومتری چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل در دوران صفویه بنا شد.
این اثر زیبا از جمله مقبره‌های منحصر به‌ فرد اسلامی است که به‌صورت بنای ۶ ضلعی احداث شده و در دشت وسیعی قرار گرفته و این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی است.
میر سید شریف‌الدین علی صدر قاضی عسگر شیرازی ملقب به سیدصدرالدین از وزاری شاه اسماعیل صفوی است که در آن جنگ به شهادت رسید و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران و مناطق اطراف است.
دارالمومنین خوی، شهری در مسیر جاده ابریشم
شهرستان خوی نیز در شمال آذربایجان غربی در مسیر جاده ابریشم قرار دارد نیز یکی از مکان‌هایی است که می تواند به عنوان مقصد گردشگران و سفرهای نوروزی باشد، مرز رازی، دروازه سنگی خوی، مسجد مطلب خان بزرگ‌ترین مسجد روباز تاریخی کشور، بازار قدیمی خوی، کلیساهای سورپ سرکیس و دیگر اماکن تاریخی  بخش کوچکی از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۲۱:۵۶:۰۴

12 Mar 2022