۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۴۹۷۶۰

همکاری دانشگاه شهرکرد با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز مرغ لاین

دانشگاه شهرکرد با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز مرغ‌لاین برای بهبود ژنتیکی و احیای مرغ‌لاین نژاد آرین همکاری می‏‌کند.
همکاری دانشگاه شهرکرد با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز مرغ لاین
به گزارش جهانبین نیوز؛ سعید اسماعیل خانبان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به همراه ساسان پورجعفری معاون تحقیقات مجری برنامه ملی آرین، یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد و جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه شهرکرد با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در دانشگاه شهرکرد به‌ویژه پژوهشکده پرندگان برای تدوین برنامه استراتژیک لاین آرین و به‌منظور بهبود ژنتیکی مرغ‌لاین آرین از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشگاه شهرکرد در راستای دستور مقام معظم رهبری برای احیای این لاین و بی‌اثر کردن تحریم‌ها بازدید کردند.

سعید اسماعیل خانبان در حاشیه این بازدید گفت: لاین یکی از طبقات بسیار پیچیده ژنتیکی است که برای تولید گوشت مرغ از آن استفاده می‌‏شود و در سطح دنیا چند شرکت چندملیتی هستند که لاین را در اختیار دارند، یکی از کشورهایی که لاین دارد، ایران است به نام لاین مرغ آرین.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور افزود: مرغ‌لاین آرین نیاز دارد، روابط بسیار پیچیده ژنتیکی، مدیریتی، فیزیولوژیکی و بیماری‌ها را با هم ببیند تا بتوانیم بهترین مرغ‌ها را  که در عرض ۴۲ تا ۴۵ روز به سن مناسب می‌رسند برای پرورش پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مسائلی که از نظر متابولیکی مرغ‌ها، موقعی که رشد سریع می‌کنند با آن درگیر می‌شوند، مسئله بیماری متابولیک آسیت است.

خانبان ادامه داد: دانشگاه شهرکرد یک از جاهای است  که در زمینه بیماری آسیت خیلی خوب کارکرده است و دانش خوبی  به دست آورده است، ضمن اینکه اقلیم بسیار خوبی هم در شهرکرد و چهارمحال و بختیاری به خاطر ارتفاع وجود دارد و برای  مسئله آسیت می‌توانیم با همکاری دانشگاه شهرکرد دیتاها و اطلاعات خوبی به دست بیاوریم که برای مسئله لاین تاثیرگذار باشد و وقتی مرغداری‌ها این مرغ را پرورش می‌دهند یا این بیماری را نداشته باشند یا بسیار کم داشته باشند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ارتباط با دلیل انتخاب دانشگاه شهرکرد و چهارمحال و بختیاری گفت: اقلیم اینجابه لحاظ ارتفاع بالایی که دارد مناسب است و از طرف دیگر دانشگاه شهرکرد افراد متخصص بسیار خوبی هم در زمینه ژنتیک، هم از نظر فیزیولوژیک  و هم ازنظر تغذیه‌ای دارد و علاوه‌بر این‌ها امکانات بسیار خوبی است که دانشگاه توانسته فراهم کند تا در کنار مسائل آموزشی، مسئله کمک به لاین را هم انجام دهد و از این نظر بتواند مساله لاین را بهبود ژنتیک دهد.

یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد نیز گفت: هدف این نشست ارتقاء نژاد لاین است که برای کشور  و برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها مهم است.

وی افزود: ما برای همکاری در این طرح سه مجموعه خیلی خوب کلینیک دامپزشکی دانشگاه، پژوهشکده پرندگان جونقان و مرکز تحقیقاتی طیور چالشتر را داریم که پژوهشکده پرندگان در جونقان برای انجام تحقیقات مورد پسند واقع شده است.

پیرعلی در ارتباط با اختلال آسیت گفت:  این اختلال متابولیکی که به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاع ایجاد می‌‏شود و باعث ایجاد مشکلات قلبی، ریوی  و تلفات برای پرندگان می‌شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد  گفت: دانشگاه شهرکرد در همکاری با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تلاش دارد این اختلال را مورد مطالعه قرار دهد که نتیجه این مطالعه و مطالعات دیگر که در دانشگاه‌ها و مراکر تحقیقاتی دیگر انجام می‌شود، منجربه ارتقاء لاین آرین می‌شود و این نژاد بهبود ژنتیکی پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و هیات همراه به اتفاق یاسر پیرعلی و  جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه شهرکرد از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه در پژوهشکده پرندگان دانشگاه در جونقان، مرکز تحقیقاتی طیور در چالشتر و کلینیک دامپزشکی دانشگاه نیز بازدید کردند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۵۳:۳۱

27 Jan 2022