۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۹۳۴۴
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع):

تفاوت در اراده مذاکره کنندگان ایرانی به طرف غربی منتقل شد/ اقتصاد، محور اصلی مذاکرات فعلی

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: سیاست‌های اعلامی، موضع‌گیری‌های رسمی دولت‌ها و یادداشت‌هایی که از اتاق فکر طرف‌های غربی خارج شده است نشان می‌دهد این پیام از سوی ایران منتقل شده است که مذاکره کننده‌های فعلی اراده‌ای متفاوت و قوی‌تری دارند.
تفاوت در اراده مذاکره کنندگان ایرانی به طرف غربی منتقل شد/ اقتصاد، محور اصلی مذاکرات فعلی
بهستانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عمده‌ترین تفاوتی که این دوره از مذاکرات هسته‌ای با دوره‌های قبل از آن دارد به جنس موضوع بازمی‌گردد.
 
وی افزود: مذاکرات قبل هسته‌ای بود اما مذاکرات فعلی گفت‌وگوهایی برای رفع موانعی است که از توافق برجام باقی مانده است بنابراین مذاکرات فعلی با پیشین کاملا متفاوت است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: مذاکرات قبلی یا هسته‌ای ماهیت امنیتی داشت اما مذاکرات فعلی ماهیتی اقتصادی دارد، البته چون دولت‌ها و کشورهای بزرگ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند مباحث امنیتی پیوست همه مذاکرات است.
 
بهستانی عنوان کرد: مذاکراتی که در دولت اصلاحات، نهم و دهم و یازدهم و دوازدهم، در بیش از 12 سال صورت گرفت ماهیتی کاملا امنیتی، سیاسی و فنی داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که ماهیت مذاکرات تغییر کرده است ترکیب مذاکره کنندگان نیز باید تغییر کند، در گفت‌وگوهای پیشین افراد سیاسی‌تر و فنی‌تر حضور داشتند و سایر شاخه‌ها به صورت محدود و در حد کارشناس بودند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) اضافه کرد: در مذاکرات فعلی بُعد اقتصادی پُررنگ‌تر است چون طرف ایرانی به دنبال رفع تحریم‌ها است.
 
بهستانی بیان کرد: از این جهت که اراده هر دو طرف بر رسیدن به یک نتیجه و توافق بُرد-بُرد است، آینده مذاکرات را روشن‌تر می‌کند اما رسیدن به آن نقطه امری طاقت فرسا است و به اعتقاد من مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد.
 
وی تاکید کرد: چند ایراد وجود دارد یکی اینکه طرف اصلی مخل در مذاکرات و تحریم کننده اصلی یعنی آمریکا خودخواسته از برجام خارج شد و دیگر طرف گفت‌وگوها نیست علی‌رغم اینکه اصرار دارد در این دور از مذاکرات حاضر باشد اما با مخالفت ایران این امر ممکن نشد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: نکته دوم اراده طرف مقابل به‌ویژه اروپایی‌ها است که نمی‌توانند مستقل و قدرتمند برای یک توافق پایدار تصمیم بگیرند و اقدام کنند.
 
بهستانی اظهار داشت: اروپایی‌ها در پرونده‌های مختلف و پرونده هسته‌ای ایران نشان دادند علی رغم همه سر و صداها علاقه‌مند به برقراری سطحی از ارتباطات با ایران هستند اما چون اراده آن‌ها ذیل اراده آمریکا تعریف شده است لذا شاهد ضعف تصمیم‌گیری در طرف مقابل هم هستیم.
 
وی افزود: دولت مردان قبلی اقتصاد ایران را وابسته به خارج طراحی کردند، برای عبور از این وضعیت نیازمند گذار طولانی مدت هستیم، در صورتی که ارتباط مالی و سیاسی با خارج از کشور دچار تنش باشد این دوره گذار طولانی‌تر و دردناک‌تر خواهد بود و ممکن است تبعات سختی برای دولت و مردم ایجاد کند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: دولت سیزدهم مذاکره برای مذاکره را قبول ندارد، دولت به دنبال این است که طرف مقابل هر چه زودتر اراده خود برای رسیدن به نتیجه را نشان دهد اما این موضوع هنوز از سمت کشورهای غربی دیده نشده است و نوع واکنش تیم ایرانی به دور اول مذاکرات این موضوع را تایید می‌کند.
 
بهستانی عنوان کرد: با وجود این به نظر نمی‌رسد طرف ایرانی به سرعت میز مذاکرات را ترک کند، و زمان لازم برای اثبات ادعاهای کشورهای مقابل را می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه ورود ایران از موضع قدرت در مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: وقتی یک دولتی حتی به لحاظ پارامترها از توان پایین‌تری برخوردار باشد به لحاظ دیپلماتیک باید از موضع قدرت وارد شده و سعی کند پرستیژ مذاکراتی خود را حفظ کند، در غیر این صورت از ابتدا خود را بازنده معرفی کرده است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) اضافه کرد: سیاست‌های اعلامی، موضع‌گیری‌های رسمی دولت‌ها و یادداشت‌هایی که از اتاق فکر طرف‌های غربی خارج شده است نشان می‌دهد این پیام از سوی ایران منتقل شده است که مذاکره کننده‌های فعلی اراده‌ای متفاوت و قوی‌تری دارند.
 
بهستانی یادآور شد: با توجه به بازخوردی که از طرف مقابل دیده شده است می‌تواند حدس زد که پیشنهاداتی که ایران به طرف مقابل داده است از یک چهارچوب محکم برخوردار بوده و کفه ترازو به نفع ایران پُر رنگ بوده به طوری که فضای مذاکرات با گفت‌وگوهای قبلی که برای احیای برجام صورت گرفته است متفاوت و باعث واکنش انفعالی کشورهای غربی شده است.
 
وی تاکید کرد: باید ببینیم در ادامه دور دوم مذاکرات که آغاز شد چه پیشنهاداتی ارائه می‌شود و از الان نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۴۴:۵۱

14 Dec 2021