۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۴۹۳۳۹
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

فرسایش، شوری و آلودگی فاکتورهایی که خاک را به نابودی کشانده است/تولید خاک در ایران 800 سال زمان نیاز دارد

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش، شوری و آلودگی خاک از مهم‌ترین تهدیدهایی است که برای خاک مطرح است و این سه فاکتور در سال‌های گذشته خاک را به سمت نابودی کشانده است.
فرسایش، شوری و آلودگی فاکتورهایی که خاک را به نابودی کشانده است/تولید خاک در ایران 800 سال زمان نیاز دارد
هومان خاک‌پور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حفظ خاک در تامین امنیت غذایی اهمیت بالایی دارد و اصلاح الگوی کشت راهکاری موثر برای مقابله با شوری و فرسایش خاک است.
 
وی تصریح کرد: فرسایش، شوری و آلودگی خاک از مهم‌ترین تهدیدهایی است که برای خاک مطرح است و این سه فاکتور در سال‌های گذشته خاک را به سمت نابودی کشانده است.
 
خاک‌پور با اشاره به اینکه خاک در ایران شرایط حساس‌تری نسبت به آسیا و جهان دارد افزود: براساس آمار ایران رتبه نخست ازدست‌روی و فرسایش خاک در دنیا را به خود اختصاص داده است و این موضوع به شدت نگران‌کننده است.
 
رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری میانگین فرسایش خاک در این استان را بیشتر از میانگین کشوری عنوان و بیان داشت: شرایط کوهستانی و وجود مناطق پرشیب یکی از تهدیداتی مهم برای استان است و با تخریب پوشش گیاهی حساسیت نسبت به فرسایش خاک افزایش پیدا می‌کند.
 
خاکپور خاطرنشان کرد: هر تن خاک ۲۸ دلار ارزش‌گذاری شده است و از آنجایی که سالانه بیش از ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می‌یابد بنابراین سالانه بیش از ۵۶ میلیارد دلار خسارت از دست رفتن خاک به کشور تحمیل می‌شود.
 
وی میزان خاک‌زایی در کشور را پایین عنوان و تاکید کرد: به‌طور میانگین در دنیا ۴۰۰ سال برای تولید خاک زمان نیاز است که این میزان در کشور ما ۲ برابر است و با توجه به اینکه کشور در نوار خشک زمین قرار دارد هر چه فاصله بین خاکزایی و ازدست‌رَوی خاک کمتر باشد مدیریت و پایداری خاک افزایش پیدا می‌کند.
 
رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ابا اشاره به اینکه خاک یکی از منابعی است که طبق قوانین هیچ کشوری اجازه صادرات آن را ندارد یادآور شد: امنیت غذایی نیز وابسته به خاک است و د صورتی که خاک از دست برود امنیت غذایی ، پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع نیز از بین می‌رود.
 
وی به شور شدن خاک در برخی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: شوری خاک باعث از بین رفتن کارکردهای خاک می‌شود که این امر به دلیل بهره‌برداری بیش از حد و غیرمتعارف از آب‌های زیرزمینی است.
 
خاکپور بی‌خاک‌ورزی و کم‌خاک‌ورزی را مهمترین کار در کاهش فرسایش خاک دانست و عنوان داشت: در این نوع کشاورزی، کمترین دست‌کاری و شخم و شیار در خاک و ساختمان خاک ایجاد می‌شود که با استفاده از فناوری جدید بذر را داخل خاک می‌کارند و نیاز به شخم زدن نیست.
وی افزود: تنوع الگوی کشت، آیش گذاشتن زمین نیز یک فرصت برای احیا و کمک کردن به حاصلخیزی خاک است و استفاده از کودهای شیمیایی که به حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند از دیگر راهکارهی تقویت ساختار و تقویت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک است.
 
خاک یک میراث از گذشته برای  آیندگان است،پیشنهاد می‌شود به‌صورت همگانی از خاک به‌عنوان یکی از گرانبهاترین هدیه‌های الهی در کنار، آب و هوا حفاظت شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۰۶:۴۷

14 Dec 2021