۰
plusresetminus
لازم است این یلدا را هم همچون عید نوروز، روز طبیعت و دیگر دورهمی‌ها فاکتور بگیریم به امید آنکه عزیزانمان را از شر چندش‌آورترین ویروس قرن حفظ کنیم.
ردپای نحس کرونا بر دورهمی‌های یلدایی/ شب چله مجازی، تجویز کادر درمان برای حفظ سلامتی عزیزانمان
به گزارش جهانبین نیوز؛ شب یلدا بلندترین شب سال است و به زمان مابین غروب آفتاب از تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب یکم دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی بوده و به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه‌تر و طول روز بیشتر می‌شود.
 
چندین هزار سال است که مردم ایران آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا را که درازترین شب سال است جشن گرفته و مردم با جمع شدن در خانه برزگ‌ترهای فامیل، حافظ‌خوانی، خوردن آجیل و میوه‌های مخصوص این شب، آداب و رسوم خاص آن را به جای می‌آورند.
 
مراسم‌هایی که در یلدای هر شهر برگزار می‌شود متفاوت است و آیین هر شهر با شهری دیگر  فرق دارد و مردم همه ساله با برگزاری آن، این آیین کهن را زنده نگه داشته‌اند.
 
مشکلات و معضلات اقتصادی در سال‌های گذشته برخی از مراسم‌های شب چله را کم‌رنگ کرده و شاید جای برخی از میوه‌ها و آجیل‌های مخصوص این شب در میان دورهمی‌های مردم خالی بود اما با همه این اوصاف مردم ایران این شب را از یاد نبرده و برنامه‌های خاص خود را در آن برگزار می‌کردند.
 
امسال اما یلدایی متفاوت را پشت سر خواهیم گذاشت، یلدایی متاثر از ویروسی مهلک و مرگ‌آور، شاید فکرش را هم نمی‌کردیم که روزی یک موجود میکروسکوپی اینچنین زندگی همه مردم دنیا را تحت تاثیر قرار دهد، گویا این ویروس آمده تا همه خوشی‌ها را به کام مردم تلخ کند، همه در عین حالی که دل‌شان لک زده برای یک دورهمی دوستانه و بدون ترس از ابتلا به کرونا باید برای برگزاری یلدایی به دور از هم برنامه‌ریزی ‌کنند.
 
لازم است این یلدا را هم همچون عید نوروز، روز طبیعت و دیگر دورهمی‌ها فاکتور بگیریم به امید آنکه عزیزانمان را از شر چندش‌آورترین ویروس قرن حفظ کنیم.
 
همه ما باید در لحظه‌ای که تصمیم به برگزاری دورهمی گرفتیم این موضوع را به یاد بیاوریم که ممکن است در آمارهای سه‌ رقمی که از مرگ و میرها به ثبت می‌رسد عزیزان ما هم قرار گیرند، این نکته را در ذهنمان داشته باشیم روزهای سخت، کادر درمان را خسته و بیمار کرده و این موضوع شاید موجب شود دیگر توان رسیدگی به بیماران را نداشته باشند و این یعنی فاجعه... .
 
کرونا نشان داده ویروسی نیست که با کسی شوخی داشته باشد و در این مدت ثابت کرده  دنیا با ویروسی هوشمند و آگاه طرف است، ویروسی که منتظر یک اشتباه ماست، اگر کوتاه بیاییم مغلوبش خواهیم شد، پس بنابراین هر بار می‌خواهیم دورهمی برگزار کنیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که شاید همین دورهمی‌ها سبب شود آمار سه رقمی مرگ و میرها چهار رقمی شده یا وضعیت کشور از قرمز به سیاهی برود.
 
مردم متمدن و آگاه ایران، اکنون که مدافعان سلامت خبر از تبدیل وضعیت قرمز به نارنجی در کشور می‌دهند و برای مردم یلدای مجازی را تجویز می‌کنند، همان طور که در روزهای نخستین سال و در ابتدای آلودگی کشور به این بیماری ثابت کردند با کنار گذاشتن برخی از آداب و رسوم کهن خود می‌توانند به مقابله با کرونا بروند، در شب چله هم به خوبی نشان می‌دهند سلامتی عزیزانشان مهم‌تر از دید و بازدید‌ها و دورهمی‌ها در یک شب است، به امید نابودی ویروس کرونا و برگزاری باشکوه‌تر مراسم شب یلدا در سال 1400.
 
انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۴۹:۳۲

19 Dec 2020