به گزارش
جهانبین نیوز؛ فرزاد رحیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با
منطقه آزاد، با تاکید بر پرورش مهارتهای فکری و عملی در کودکان و نوجوانان ایجاد تفکر نقادانه در این قشر را زمینه ای برای یافتن آگاهی و تفکر در خصوص دریافت هایش از جهان خود دانست و اظهار کرد: تفکر انتقادی شامل فرایندهای ذهنی تشخیص، تحلیل و ارزیابی دادهها است و پرورش این مهارت در کودکان و نوجوانان باعث بروز اندیشه، دلیل و برهان در آنان می شود.
وی افزود: فردی که انتقادی میاندیشد قادر است پرسشهای مناسب بپرسد و اطلاعات مربوط را جمعآوری کند. سپس با خلاقیات آنها را دستهبندی کرده و با منطق استدلال کند؛ و در پایان به یک نتیجه قابل اطمینان دربارهٔ مسئله برسد.
رحیمی تاکید کرد: کودکان با قدرت اندیشه انتقادی به دنیا نمیآیند، و این قابلیت را به طور طبیعی نیز ماورای اندازهای که برای زنده ماندن نیاز دارند، کسب نمیکنند و این دغدغه مربیان کانون را برآن داشته است تا آموزش های ویژهای برا مهارتهای اندیشه انتقادی در مراکز کانون طراحی و اجرا کنند.
وی بیان داشت: نقد کتاب، نقد فیلم، نقد ادبی و... ازجمله تمهیدات کانون در این حوزه به شمار می آید که در این طرح ها کودکان و نوجوانان با توجه به گروه سنی و رسش فکری خود از آموزشهای لازم توسط مربیان کانون بهرمند می شوند.
گفتنی است: در ۲۱ مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان ماهانه به طور متوسط هر مرکز چهار کارگاه نقد کتاب برگزار می کند.
نقد کتاب، داوری مخاطبان هر اثر دربارهء محتوا، ساختار و مضمونی که دارد نقد آن اثر محسوب میشود. این نقد میتواند شفاهی یا مکتوب، مختصر یا مفصل، توصیفی یا تحلیلی، سطحی یا عمیق، یک جانبه یا چند جانبه و سرانجام منصفانه یا مغرضانه باشد. زمانی که کتابی را میخوانیم و دربارهاش صحبت میکنیم، وارد عرصه نقد شدهایم.
انتهای پیام/1026ج