به گزارش
جهانبین نیوز؛ یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتبار است که زنان در آن کشور دارا است. هرچه حضور زنان در اجتماع، فعالتر و مؤثرتر باشد کشور پیشرفتهتر و توسعهیافتهتر میشود. لیکن میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه بویژه در زمینههای اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی تا حد زیادی وابسته به برخورد و نگرش آن جامعه نسبت به زن میباشد.
با توجه به ضرورت حضور و مشارکت حقیقی زنان در عرصههای مختلف فعالیتها، برای تحقق جامعه مدنی، رشد و بالندگی جامعه بانوان کشور و نیز تسریع فرآیند توسعه و محقق شدن عدالت اجتماعی چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود قطعا تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت و بستر مناسب آنان را در تمام صحنههای فراهم میآورد.
کار، فعالیت و حضور در عرصه اجتماعی برای زنان مسلمان از دید اسلام با رعایت حفظ کانون خانواده نهتنها ممانعتی ندارد، بلکه یکی از مجوزهایی است که از طرف دین برای آنها صادر شده و بهعنوان یک مسئولیت و تکلیف در دین برای تمامی مسلمان لحاظ شده است.
زنان مثل تمامی مسلمانان نسبت به مقررات اساسی کشور خود مسئول هستند و باید حضور جدی و فعال در جامعه داشته باشند، یکی از تکالیفی که بر عهده زنان قرار گرفته، مسئله حضور اجتماعی آنها، آگاهی نسبت به مسائل و معضلات جدی اجتماعی است و تلاش برای رفع معضلات اجتماع، ازجمله تکالیف زنان مسلمان است. موید این مسئله هم حضور و نقش زنانی مانند حضرت فاطمه معصومه (س) است که در طول تاریخ با حضور اجتماعی خویش توانستهاند تاریخساز شوند و نه فقط حضور، بلکه حضور بسیار فعال داشته باشند.
با این که حضور اجتماعی زنان در اسلام مورد تائید قرار گرفته و جزو وظایف عمده آنان است، اما حضور اجتماعی زنان یک حضور بیضابطه نیست. اسلام ضمن اینکه حضور زنان را در جامعه یک تکلیف برای آنها دانسته، یک سری ضوابط نیز برای این حضور قائل شده که آن هم به این جهت است که زنان به خاطر جذابیتهای طبیعی که دارند، اگر قرار باشد حضوری بدون ضابطه داشته باشند؛ علاوهبر اینکه نمیتوانند به جامعه خدمت کنند، بلکه تبدیل به عاملی برای ایجاد اختلال در جامع نیز میشوند.
برای اینکه در جامعه اختلال ایجاد نشود و این جذابیتهای زنانه مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، ضابطههایی ازجمله نحوه پوشش زنان برای حضور در اجتماع در نظر گرفته شده و حتی برای نوع صحبت کردن بانوان، نگاه آنها و دیگر موارد، اسلام شرایطی را در نظر گرفته است تا هم حضوری عفیفانه، هم پوششی عفیفانه، هم نگاه عفیفانه و هم رفتاری عفیفانه داشته باشند.
طبیعتا حضور عفیفانه زن مسلمان که نیمی از پیکره جامعه اسلامی است، منشا آثار و برکات بسیار خوبی برای جامعه محسوب میشود و جامعه را به سمت تعالی و پویایی میبرد.
با حضور اجتماعی زنان در جامعه هم خدمت به جامعه میشود و هم خود بانوان در این حضور اجتماعی رشد پیدا میکند. ولی اگر حضور بدون ضابطه بوده و عفیفانه نباشد طبیعتا علاوهبر این که آثار و برکات ندارد، بلکه منشا بسیاری از مفاسد هم میشود. یکی از عالیترین نمونهها حضور اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) است که ایشان در عرصهها و مقطعهای مختلف زندگی حضور اجتماعی فعالی داشتند و دقیقا تمامی این ضوابط و حدود را رعایت میکردند.
این روزها در ایام تبلیغات انتخابات، شاهد تبلیغاتی برخی بانوان کاندیدای شورای شهر به صورت خارج عرف و بعضا با چهره و آرایشی نامناسب در سطح شهرها هستیم این رفتار که متاسفانه موجب به حاشیه رفتن تواناییها و ظرفیتهای درونی زنان کاندیدای شورای شهر آن هم بواسطه ارائه چهرهای روتوش شده از خود خواهد شد به جایگاه زنان جامعه لطمه خواهد زد.
قطعا اگر با این روند ناصواب برخورد جدی نشود در آینده شاهد ارائه چهرههایی عجیب و غریب و صدالبته اغواکننده در انتخابات شورای شهر خواهیم بود که عملا موجب به حاشیه رفتن مهمترین نهاد مدیریت شهری یعنی شورای شهر میشود. لازم است بانوان فرهیخته کاندیدای ورود به شورای شهر بدانند رایی که بواسطه تبلیغاتی غیرعادی و خلاف عرف به برخی داده میشود قطعا بعد از برطرف شدن جو حاکم بر فضای شهر بواسطه انتخابات، به مطالبه مردم برای احقاق حقوقشان تبدیل میشود پس بهتر است رقابتها بجای ظاهر و چهرههای غیرواقعی بر سر توانمندی هرچه بهتر اداره شهر و برنامههای مدیریت شهری ارائه شده توسط افراد باشد.
که در این زمینه باید گفت زنان شهر در برنامه و توانمندی اداره شهر پا به پای مردان قدم برداشته و تواناییهای خود را به اثبات رساندهاند حال این جایگاه نباید توسط برخی بواسط تبلیغات مدلگونه تهدید شود شاید بتوان گفت مهمترین کسانی که باید با این نوع جذب رای برخورد و مقابله کنند خود زنان جامعه هستند چراکه این قشر بیشترین آسیب را از این نوع نگاه ابزاری به زنان خواهد خورد.
انتهای پیام/1028ج