۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۹۷۷۷
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختیاری:

گياه دارویی ماریتيغال براي نخستين بار در چهارمحال و بختیاری کشت شد

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختیاری از كشت رقم ايراني گياه ماریتيغال براي نخستين بار در این استان خبر داد و گفت: هدف از اين طرح، الگوي كشت، رعايت تناوب زراعي و مصرف بهينه آب است.
گياه دارویی ماریتيغال براي نخستين بار در چهارمحال و بختیاری کشت شد
ابراهيم شيراني مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، از كشت رقم ايراني گياه ماریتيغال براي نخستين بار در این استان خبر داد.

وی هدف از اين طرح را، الگوي كشت، رعايت تناوب زراعي و مصرف بهينه آب عنوان و تصریح کرد: اين گياه به تناوب كشت گياهان وجيني مناسب‌تر است و نه‌تنها خاك را فقير نمي‌کند بلكه اگر بقاياي گياهي آن به خاك بازگردانده شود مقدار زيادي مواد آلي به خاك افزوده مي‌شود.

شیرانی ادامه داد: كشت گياه دارويي ماریتيغال در سه هكتار از اراضي آبي منطقه شهرستان اردل صورت گرفته است.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختیاری یادآور شد: كشت اين محصول توسط ماشين آلات‌كشاورزي و تمامي عمليات خاك‌ورزي قبل از كاشت به صورت مكانيزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه كشت گياه ماریتيغال در ارديبهشت سال جاري صورت گرفت اضافه کرد: برای آبیاری این گیاه در كل دوره رشد از بذر تا برداشت، تنها سه بار آبياري غرقابي صورت گرفته است.

شیرانی برداشت اين محصول را از نيمه دوم تيرماه تا دهه اول مردادماه و در سه چين برداشت دانست و خاطرنشان کرد:باتوجه به كيل‌گيري انجام شده از مزرعه ماریتيغال پنج تن دانه روغني حاوي سيل مارين از سطح اين سه هكتار برداشت شد.

وی با اشاره به درآمدزايي اين محصول بیان داشت: باتوجه به قيمت پايه 16 هزار تومان براي بذر ماریتيغال، انتظار درآمد ۸۰ ميليون تومان براي بهره‌برداران وجود دارد.

وی ايجاد اشتغال كشت اين محصول را به ازاء هر هكتار يك نفر به طور مستقيم عنوان و افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های این‌چنینی در این استان بهره گرفته و زمینه اشتغال افراد را فراهم سازیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۱:۲۶

15 Feb 2020