۰
plusresetminus
هر چند فوايد وسايل ارتباطي جديد و فناوري هاي نوين بر کسي پوشيده نيست اما پر کردن اوقات فراغت به صورت مجازي در شبکه هاي اجتماعي نظير تلگرام علاوه بر فاصله گرفتن از فضاي واقعي نشاط و سرگرمي تهديد هايي خصوصا براي قشر جوان به دنبال دارد.
اوقات فراغت جوانان، در تسخير شبکه هاي اجتماعي/ از خود کشي و انزوا تا افسردگي و اضطراب
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، همزمان با آغاز فصل تابستان پرکردن اوقات فراغت جوانان بيشتر از هر زمان ديگري توسط خانواده ها و برخي از نهادها احساس مي شود اما آنچه در اين ميان مهم به نظر مي رسد ايجاد فضا و بستري مناسب براي پرکردن اوقات فراغت جوانان است.

در اين يادداشت قصد داريم به بررسي تهديدهاي فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي در زندگي روزمره و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بپردازيم.

فراغت به زمان‌هايي اطلاق مي‌شود که افراد کار ضروري براي انجام ندارند و معمولاً در اين مواقع تمايل به انجام فعاليت‌هاي فرح‌بخش و نشاط‌ آور بيشتر مي‌شود.

اوقات فراغت زمان‌هايي است که فرد آن را طبق تمايل شخصي خود و براي خود تنظيم مي‌کند و برنامه آن در مورد هرشخصی متفاوت و به سليقه و نيازهاي روحي هر فرد بستگي دارد.

جوانان و نوجوانان به دليل قرار گرفتن در سنيني حساس و بحراني نياز بيشتري براي پر کردن اوقات فراغت شان دارند به گونه اي که اگر از اين ساعات به خوبي استفاده نشود صدمات جبران ناپذيري به بار مي آيد.

با توجه به رواج گرفتن شبکه‌هاي مجازي نظير فيسبوک، وايبر، اينستاگرام و تلگرام، اين روزها چگونگي پر کردن اوقات فراغت نيز با گذشته تفاوت بسياري پيدا کرده و جوانان ساعت‌ها از وقت خود را با حضور در گروه‌ها و استفاده از مطالب آنها پر مي‌کنند.

هر چند فوايد وسايل ارتباطي جديد و فناوري هاي نوين بر کسي پوشيده نيست اما پر کردن اوقات فراغت به صورت مجازي در شبکه هاي اجتماعي نظير تلگرام علاوه بر فاصله گرفتن از فضاي واقعي نشاط و سرگرمي تهديد هايي خصوصا براي قشر جوان به دنبال دارد که به برخي از آنها در زير اشاره کرده و به نکاتي دست مي يابيم.

مصنوعي شدن ارتباطات

بايد توجه داشته باشيم که فضاي مجازي مجموعه اي از روابط داخلي انسانها از طريق رايانه بدون در نظر گرفتن موقعيت جغرفيايي است که در اين فضا روابط مصنوعي و فاصله گرفتن از محيط هاي واقعي موجب از بين رفتن روابط صحيح اجتماعي مي شود.

دور شدن از کانون خانواده

وقتي که جوانان در فضاي مجازي حضور مي يابند و سعي مي کنند اوقات فراغت خود را در يک فضاي غير واقعي و با دوستان مجازي پرکنند در نهايت با تجربه يک زندگي غير واقعي کانون گرم خانواده و هم صحبت شدن با پدر و مادر به راحتي جاي خود را به يک فضاي غير واقعي و مصنوعي مي دهد.

فرد گرايي و انزواي اجتماعي:

فضاي مجازي امروز در زندگي اجتماعي، جاي دوستان و نزديکان را گرفته و در حقيقت جايگزين روابط دوستانه و فاميلي شده است؛ فرد ديگر فعاليت هاي اجتماعي خود را کنار گذاشته و به فعاليت هاي فردي روي مي آورد که به تبع موجب ضعيف شدن پيوند هاي اجتماعي در بين مردم مي شود.

افسردگي و اضطراب

افسردگي، اضطراب، انزوا، مختل شدن فعاليت هاي روزمره و رها كردن شغل از جمله آسيب هاي جدي در فضاي مجاري است که غالبا قشر جوان را به خاطر حضور بيشتر در اين فضا درگير مي کند و طبق تحقيقات و بررسي هاي دست يافته تبعات منفي آن ناگوار و گاها غير قابل جبران است.

خود کشي

آسيب هاي فضاي مجازي گاها فراتر رفته و حوادث وحشتناکي از جمله خود کشي را نيز به دنبال خود دارد؛ در خود کشي هاي اخير خانواده هاي عزادار عنوان مي کنند که اين خود کشي ها نتيجه فضاي مجازي است و وزارت ارتباطات بايد اقدام موثري براي جلوگيري از خلق چنين اتفاقات و حوادثي کند.

نکته ها:

**ارتباطات سالم در فضاي مجازي و لزوم هوشياري جوانان و خانواده ها نسبت به تهديدات فضاي سايبري بايستي در درجه ي نخست اولويت قرار گيرد.

**با توجه به اينکه بيشتر استفاده کنندگان از فضاي مجازي نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازي براي کاهش پيامدهاي آن ضروري است؛ لذا اطلاع رساني و آموزش نحوه استفاده صحيح از اين فناوري مي تواند مؤثر واقع گردد.

**با توجه به اهميت و لزوم برنامه‌ريزي صحيح براي اوقات فراغت، دستگاه ها و نهادهاي مرتبط بايد برنامه‌هاي فرهنگي و هنري، تفريحات سالم و گردشگري، سلامت و ورزش و ... را در محور و اولويت برنامه هاي خود قرار دهند.

**گذراندن اوقات بيشتري با فرزندان در فضاي بيرون از خانه به طوري كه فرزندان از نظر عاطفي، احساس خلأ نكنند و جهت جبران اين كمبود به فضاي مجازي پناه نبرند.

یادداشت از محسن ربیعی

انتهاي پيام1022ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۳:۴۰

26 Dec 2019