۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۶۵۷۱
ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان؛

غایبان آزمون علمی خبرگان تأیید صلاحیت نمی شوند

سخنگوي شوراي نگهبان: اثر شرکت نکردن در آزمون علمی خبرگان اين است که در ادامه فرايند به علت محرز نشدن شرط اجتهاد ، داوطلبان نمي توانند بقيه مراحل را طي کنند و صلاحيت آنها احراز نخواهد شد.
غایبان آزمون علمی خبرگان تأیید صلاحیت نمی شوند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، نجات‌الله ابراهيميان با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري سه شنبه شب شبکه دو سيما افزود : بر اساس قانون از اين به بعد وارد مرحله مربوط به رسيدگي دعاوي انتخاباتي شديم و نقش نظارتي شوراي نگهبان اقتضا مي کند به اعتراض کساني که به رد صلاحيت ها اعتراض دارند، رسيدگي کند و اين کار در هيات هاي نظارت استان انجام مي شود.

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: از ۵۳۷ نفر داوطلب نمايندگي مجلس خبرگان بيش از ۱۰۰ نفر در آزمون علمي شرکت نکردند.

وي گفت : همه اين اشخاص محترم هستند و جايگاه علمي آنان نيز غير قابل انکار است اما زماني که قاعده اي را براي کنترل و ارزيابي شرط علمي قرار مي دهيم ناگزيريم آن را تا آخر ادامه دهيم.

ابراهيميان با بيان اينکه اجتهاد در امر دين موضوع حساسي است، ادامه داد: راهي عرفي تر از برگزاري آزمون کتبي و مصاحبه شفاهي نداشتيم.

وي گفت: ممکن است در آينده بتوانيم شيوه هاي ديگري را براي ارزيابي علمي و شرط اجتهاد بيابيم اما فعلا شيوه آزمون و مصاحبه انتخاب شده است که اين روش از نظر عرفي هم مناسب است.

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: حدود ۴۰۰ نفر يعني ۷۳ يا ۷۴ درصد داوطلبان نمايندگي مجلس خبرگان در آزمون علمي شرکت کرده اند.

ابراهيميان گفت: براي ارزيابي صلاحيت داوطلبان فقط نمي توانيم به پاسخ هاي مراجع چهارگانه اکتفا کنيم زيرا هر کدام از آنها تنها در حيطه وظايف خود اظهار نظر مي کنند.

وي ادامه داد: در هر استان يک هيات نظارت و در مجموع در کل کشور ۳۱ هيات نظارت در مدت ۷ روز به اعتراض ها و رد صلاحيت ها رسيدگي خواهند کرد.

ابراهيميان اضافه کرد: هيات مرکزي نظارت هم درباره تاييد صلاحيت شدگان و هم رد صلاحيت شدگان اظهار نظر مي کند و نظر خود را به فرمانداري هاي مربوط اعلام مي کند.

وي درباره آزمون علمي داوطلبان نمايندگي مجلس خبرگان نيز گفت: براي شرکت در اين آزمون هم از طريق رسانه ملي و هم سايت شوراي نگهبان اطلاعيه رسمي اعلام کرديم و نسبت به هيچکدام از داوطلبان نمايندگي مجلس خبرگان دعوت مستقيم و فردي و کتبي نداشتيم.

ابراهيميان افزود: علاوه بر اين اطلاعيه براي اطمينان براساس شماره تلفن موجود در پرونده هاي ثبت نامي داوطلبان پيامکي براي آنها ارسال شد و البته آنچه که معيار ارزيابي است همان دعوت عمومي است و قرار نبود دعوت مستقيم ، فردي يا کتبي از کسي شود.

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: ۶ تا ۷ نفر از بانوان داوطلب نمايندگي مجلس خبرگان در اين آزمون علمي شرکت کردند و پذيرش آنها براي شرکت در اين آزمون حاوي اين پيام است که اگر شرط علمي را حاصل کند و بقيه شرايط را نيز طي کنند مي توانند نامزد انتخابات مجلس خبرگان شوند.

ابراهيميان افزود: انصراف از داوطلبي براساس قوانين و مقررات يک عمل تشريفاتي اداري است و صرف شرکت نکردن در آزمون، انصراف تلقي نمي شود زيرا انصراف بايد در قالب تقاضاي کتبي و در مواعد قانوني اعلام شود.

وي اضافه کرد: اثر شرکت نکردن در اين آزمون اين است که ابزاري که فقهاي شوراي نگهبان براي کنترل علمي داوطلبان لازم دارند از آنها سلب مي شود و در ادامه فرآيند به علت عدم احراز شرط اجتهاد، داوطلبان نمي توانند بقيه مراحل را طي کنند و صلاحيت آنها احراز نخواهد شد.

ابراهيميان گفت: براساس قانون تشخيص صلاحيت ها برعهده فقهاي شوراي نگهبان است اما فرآيند و چگونگي اين تشخيص در قالب آئين نامه و قانون نيامده است و به اقتضاي تعداد و توانايي هاي شرکت کنندگان، فقهاي شوراي نگهبان مدلي را براي صلاحيت علمي داوطلبان طراحي مي کنند که امسال برگزاري آزمون و سپس مصاحبه شفاهي از قبول شدگان است.

وي افزود: قانون بايد اجرا شود حتي اگر کساني به آن انتقاد داشته باشند.

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: در قوانين، اجازه شرکت در انتخابات مجلس خبرگان به اعضاي فقهاي شوراي نگهبان داده شده است و صرفاً به موجب مقررات آئين نامه انتخابات خبرگان مقرر شده است که اعضاي فقهاي شوراي نگهبان در استاني که داوطلب مي شوند نبايد در نظارت و اتخاذ تصميم شرکت کنند و بقيه اعضاي فقيه اين کار را انجام دهند.

وي با بيان اينکه مجبوريم از منابع ديگر اطلاعات از جمله تحقيقات محلي براي حصول يقين استفاده کنيم افزود: مثلا براي احراز التزام افراد به ولايت فقيه تنها نمي توان به استعلام از مراجع چهارگانه اکتفا کرد بلکه بايد از مطلعين و همچنين تحقيقات محلي کمک بگيريم.

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: تعداد زياد ثبت نام کنندگان براي گرم شدن تنور انتخابات خوب است اما ارزيابي صلاحيت آنها مشکل است زيرا مهلت هاي بررسي در قانون محدود و کم است.

ابراهيميان افزود: قانون انتخابات نواقصي دارد اما اکنون فرصتي براي اصلاح آن نيست و بايد همين قانون را اجرا کرد.
وي تاکيد کرد: تلاش مي کنيم در همين مدت محدود به صورت تمام وقت کار رسيدگي عادلانه را با رعايت حق الناس انجام دهيم.

ابراهيميان گفت: اگر اسناد مسلم و اثبات کننده اي مبني بر اين باشد که افرادي خلاف مصالح نظام جمهوري اسلامي ايران اقدام کرده اند و با رفتارهاي خود التزام نداشتن خود را به نظام نشان داده باشند و ملتزم به نظام جمهوري اسلامي ايران نباشند در احراز صلاحيت ها دچار مشکل مي شوند.

وي درباره تبليغات زود هنگام و غير قانوني هم گفت: فرقي نمي کند که اين تبليغات در فضاي واقعي انجام شود و يا مجازي و در هر صورت با آنها برخورد مي شود.

ابراهيميان درباره الکترونيکي شدن انتخابات نيز گفت: برگزاري انتخابات الکترونيکي حساس است و بايد احتياط و حساسيت لازم را در اين زمينه داشته باشيم.

وي با اشاره به اينکه فردا اين موضوع را بررسي مي کنيم ادامه داد: بايد زمينه ها را براي انجام اين کار آماده مي کرديم اما اکنون فرصت کافي وجود ندارد و نگران هستيم که فرصت لازم را براي اجرايي کردن آن در کلانشهرها نداشته باشيم.

ابراهيميان گفت: در بسياري از کشورها خيلي کم پيش مي آيد که فردي بدون داشتن سوابق فعاليت هاي سياسي و حزبي تصميم بگيرد در انتخابات شرکت کند اما در کشور ما اينگونه نيست و بايد ضوابطي انديشيده شود تا کساني که واقعا سابقه سياسي قابل اعتنايي دارند در عرصه انتخابات شرکت کنند.

سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: اينکه شرط صلاحيت داوطلبي احراز نشود به معناي حذف اين افراد نيست بلکه آنها مي توانند با فعاليت هاي بيشتر سياسي و اجتماعي ، خود را به معتمدان و مردم بشناسانند.

ابراهيميان با اشاره به اينکه صحنه انتخابات مانوري براي نمايش اقتدار جمهوري اسلامي ايران و حتي موثر تر از مانورهاي نظامي است گفت : بدخواهان در دور و اطراف کشورمان کم نيستند بنابراين بايد تلاش کنيم تا با برگزاري صحيح انتخابات به اقتدار نظام کمک کنيم و بايد ملتزم به قانون باشيم.

وي ادامه داد: انتخابات براي اين است که بتوانيم نقص هاي گذشته را جبران کنيم و نبايد موجب شود تا داشته هاي خود را از دست بدهيم.

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: در تجربه تلخ سال ۸۸ نزديک بود داشته هاي خود را از دست بدهيم.

ابراهيميان افزود : ما در منطقه پرتلاطم هستيم اما از امنيت برخورداريم و به خاطر انتقاد کسي را مجازات و سرش را قطع نمي کنيم و اين موضوع بايد تقويت شود.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اینکه رسانه ها ستون امنيت نظام هستند گفت : فرصت ها نبايد تبديل به تهديد شود و بايد ملتزم به آخرين داوريها بر اساس قانون شويم ولو اينکه نسبت به آن انتقاداتي داشته باشيم .

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۵۸:۱۴

30 Dec 2019