۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۲۴۸۱۸

برگزاری همایش حمایت از حقوق حیوانات در چهار محال و بختیاری

وقتی به پیشینه فرهنگی کشور نگاه می‌کنیم سفارش زیادی در دین مبین اسلام وحتی در گذشته‌هایی که ایرانیان هنوز مسلمان نشده بودند در این حوزه وجود دارد.‌
برگزاری همایش حمایت از حقوق حیوانات در چهار محال و بختیاری
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، چهارم اکتبر (۱۲ مهرماه) روز جهانی حیوانات نامگذاری شده است. همه ساله دوستداران طبیعت و حیوانات این روز را در سراسر جهان گرامی می‌دارند. قدمت این روز به سال ۱۹۳۱ و فلورانس ایتالیا باز میگردد. با همت و پشتکار گروهی از اکولوژیست ها در فلورانس ایتالیا برای نشان دادن اهمیت حفظ گونه های مختلف حیوانات و پشتیبانی از آنها روز ۴ اکتبر را به نام روز جهانی حیوانات نامگذاری و پایه گذاری نمودند.اگرچه ریشه نامگذاری این روز به کلیسا و مسیحیت تعلق دارد ولی گرامیداشت این روز از مسیحیت فراتر رفته و در سراسر دنیا جشنهای با شکوهی برای حیوانات از هر نوع توسط قشرهای مختلف مردم با ادیان و گرایشهای مختلف برگزار می شود.

علاقمندان در این روز وجود حیوانات رابه عنوان زیستمندان زمین گرامی داشته و برای این روز برنامه های متنوعی تدارک می بینند. ۴ اکتبر در اصل به این دلیل به عنوان روز جهانی حیوانات انتخاب شد که روز جشن سنت فرانسیس است. ( قدیس آسیسی، عاشق طبیعت و قدیس حامی حیوانات و محیط زیست )

کلیساهای متعددی در سراسر جهان در مراسم مذهبی نزدیک ترین یکشنبه به ۴ اکتبر، دعا برای حیوانات را در مراسم رسمی مذهبی می گنجانند.

روز جهانی حیوانات در حال حاضر فراتر از یک جشن مسیحی است و توسط دوستداران حیوانات از همه اعتقادات، ملیت ها و نگرش ها جشن گرفته می شود. در کلیسا ها و فضاهای عمومی شهرها، مراسم دعا برای حیوانات تدارک دیده می شود؛ پناهگاه های حیوانات در این روز به درآمدزایی و جذب کمک های مردمی اقدام می کنند و در مدارس تکالیف و پروژه های خاص مرتبط با حیوانات انجام می شود. افراد و گروه های دوستانه یا همکار نیز با کمک مالی یا به عهده گرفتن هزینه یک حیوان سرپناه، این روز را گرامی می دارند.

نقض حقوق حیوانات در بیشتر مواقع از درون خانه‌ها آغاز می‌شود، برای نمونه وقتی پرنده یا پستاندار کوچکی را در قفس نگهداری می‌کنیم یا به گرفتن عکس یادگاری با گونه‌های جانوری اسیر افتخار کرده و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم یا هنوز اسلحه‌های شکاری در تابلوی افتخارهای برخی خانواده‌ها جای دارد و افرادی که می‌توان آنها را «حیوان باز» نامید در جامعه اعتبار دارند، دم زدن از حقوق حیوانات‌ مشکل است.

برای تغییر این نگرش و حمایت واقعی از حقوق حیوانات باید با مطالعه روش اصولی را انتخاب کرد، زیرا این روزها بیشتر افرادی که در خانه‌های خود از حیوانات نگهداری می‌کنند به اشباه تصور می‌کنند حامی حقوق حیوانات هستند.‌ برای فهمیدن حال و روز مردم هر شهر می‌توان حال و روز حیواناتی را که در آن شهر زندگی می‌کنند، بررسی کرد و از وضع مردم با خبر شد به این شکل اگر حال گربه، سگ و پرنده‌ها خوب بود یعنی نمی‌لنگیدند، چشم‌شان کور یا دم‌شان قطع نشده بود و با امنیت در شهر تردد می‌کردند می‌توان نتیجه گرفت که حال مردم آن شهر نیز خوب و آمار بزهکاری در آن پایین است.‌

بحث حقوق حیوانات در ایران به نسبت بحث جدیدی است، ده سال پیش رسانه‌ها به حقوق حیوانات نمی‌پرداختند و به فعالان حقوق حیوانات اتهاماتی زده می‌شد، اما اکنون تمام‌ رسانه‌ها به حقوق حیوانات می‌پردازند.

در سال ۴۸ یا ۴۹ یک ماده قانونی تصویب شده که براساس آن افرادی که مرغ‌ها را پشت و رو نگه می‌دارند دو ریال جریمه می‌شوند این آخرین قانونی است که در کشورمان به حقوق حیوانات اشاره می‌کند.

انجمن حمایت از حیوانات در مجلس ششم پیش‌نویس قوانینی را برای حقوق حیوانات پیشنهاد کرد که همه آنها مستند به روایات و احادیث بود، اما این پیش‌نویس هیچ وقت در اولویت کار مجلس قرار نگرفت.

نکته اینجاست که چون در این حوزه هیچ قانونی وجود ندارد، حوادث حیوان آزاری قابل پیگرد نیست، البته در ارتباط با حیات وحش مشکل زیادی وجود ندارد، چون قوانین شکار اجرا می‌شود، اما درباره حیوانات دیگر مشکلات زیادی وجود دارد.‌ برای رسیدگی به پرونده‌ها اکنون از قوانین خیانت در امانت استفاده می‌کنیم، اما برخی قضات می‌گویند چون خرید و فروش حیواناتی مانند سگ و گربه مشکل دارد، نمی‌توان مالکیت آنها را اثبات کرد البته به نظر قاضی بستگی دارد، زیرا در برخی پرونده‌ها ما توانسته‌ایم موفق شویم.‌

اکنون سازمان دامپزشکی جهانی حقوق حیوانات پرورشی را پیگیری می‌کند تا اگر کشوری حیواناتی مانند گوسفند و گاو را در شرایط نامطلوب نگهداری کرد خرید دام از آن کشور را تحریم کند.

وقتی به پیشینه فرهنگی کشور نگاه می‌کنیم سفارش زیادی در دین مبین اسلام وحتی در گذشته‌هایی که ایرانیان هنوز مسلمان نشده بودند در این حوزه وجود دارد.‌

نخستین سند باستانی در این باره نیز منشور «پارسوماش» است که سخنی از کورش را نقل می‌کند؛ «به فهم آب رسیدن و گندم را گرامی داشتن‌/ ‌این آیین من است‌/ ‌پس هر که رونده‌ای را بیازارد جهان را آزرده است‌/ ‌او که درختی را بیفکند؟ بی‌اجاق خواهد مرد‌/ ‌او که آب را بیالاید‌/‌ روان خویش را آلوده است.»‌/‌ در واقع تاکید بر این است که تعامل با حیوانات جزو فرهنگ ارزشمند ایرانی بوده است.‌ این درحالی است که ما در شرع مقدس اسلام نیز نکاتی دراین زمینه داریم برای نمونه نباید حیوانات را دربرابر همنوعان خود ذبح کرد، زیرا اسلام این کار را غیر اخلاقی می‌داند.

امروزه حقوق حیوانات در حوزه محیط زیست به رسمیت شناخته می‌شود که از آن به عنوان بیودموکراسی یاد می‌کنند براین اساس شاخص جامعه توسعه یافته این نیست که تمام شهروندان فارغ از رنگ و پوست، مذهب و نژاد باید برخوردار از فرصت‌های برابر اجتماعی باشند، بلکه شاخص جامعه توسعه یافته این است که حیات همه زیست‌مندان ساکن در آن سرزمین شامل انسان، حیوان و گیاه کرامت داشته باشد.‌ مشکل دیگر در این حوزه ناآگاهی عمومی است، زیرا خیلی از مسئولان سیرک‌ها می‌گویند حامی حقوق حیوانات هستند یا برخی از مردم که در خانه‌های خود از حیوانات نگهداری می‌کنند خود را طرفدار حقوق حیوانات می‌دانند یا مردم عادی تصور می‌کنند که اگر جلوی گربه‌ها آشغال گوشت بریزند فعال حقوق حیوانات هستند باید تاکید کرد اهمیت آگاه کردن این افراد کمتر از قانون‌گذاری در این حوزه نیست.

برگزاری همایش حمایت از حقوق حیوانات در چهار محال و بختیاری

به مناسبت روز جهانی حیات وحش همایش با عنوان حمایت از حقوق حیوانات در محل موزه تاریخ طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

هدف اصلی این همایش آشنایی با گونه های مختلف حیوانی و جانوری بود که در غالب اجرای تئاتر و نمایش های شاد و متنوع بوده است .
در این همایش دانش آموزان دبستانی به همراه والدین و معلمین حضور داشتند و علت حضور آن ها تاثیر پذیری و تاثیر گذاری این قشر در جامعه است که میتوانند برای حفظ محیط زیست و نگهداری از حیوانات نیز بسیار موثر باشند.

آموزش حفظ، حراست و احیای گونه‌های نادر حیوانی که بعضی از آن‌ها در معرض انقراض قرار دارند، با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سنین ابتدایی تأثیرپذیرترین و تأثیرگزارترین نقش را در جامعه دارند، از مهم‌ترین اهداف کلیدی برگزاری این همایش یک روزه بود.
آموزش به کلیه اقشار در راستای حفظ محیط زیست تاثیر گذار خواهد بود

بیائید حیوانات را دوست بداریم چون جزئی از زیبایی های جهان هستند.

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی


انتهای پیام / ۱۰۲۸ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۵۳:۰۹

28 Dec 2019