در ۶ ماه نخست سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا رشد ۱۸ درصدی تولید را تجربه کردند که این رشد در ادامه رشد ۵۳ درصدی سال گذشته این دو خودرو ساز بوده است.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بسیج، احمد نعمت بخش با تایید رکود سنگین حاکم شده بر بازار خودرو اظهار کرد: رکود موجود در بازار خودرو ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است و این بازار نیز مانند تمامی بخشهای اقتصادی کشور در رکود چند سال گذشته به سر میبرد.
دبیر انجمن خودروسازان کشور افزود: این که عدهای رکود ناشی در بازار خودرو را ناشی از کمپین نخریدن خودروی صفر میدانند، تحلیل غلط و غیر واقعی است زیرا هماکنون روزانه محصولات دو کارخانه بزرگ کشور در نمایندگیهای این دو بنگاه به مردم عرضه میشود.
وی با بیان اینکه محصولات پیشفروش دو بنگاه ایران خودرو و سایپا نیز به صورت منظم به متقاضیان در حال واگذاری است، اضافه کرد: اگر بحث نخریدن خودروی صفر موفقیتآمیز بود به صورت طبیعی باید شاهد عدم استقبال خریداران از محصولات جدید و انصراف آنها از تحویل خودروهایشان میبودیم.
دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه از افزایش ۱۸درصدی تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا رشد ۱۸ درصدی تولید را تجربه کردند که این رشد در ادامه رشد ۵۳ درصدی سال گذشته این دو خودرو ساز بوده است.
چه خوشمان بیاید، چه نیاید، قیمت خودرو افزایش مییابد
وی همچنین با تاکید بر افزایش قیمت خودرو در ماههای آینده اظهار داشت: به طور حتم قیمت خودرو افزایش مییابد و این موضوع هیچ ربطی به بحثهای مطرح شده در چند وقت اخیر ندارد.
نعمت بخش ادامه داد: در یک سال گذشته تمامی مواد اولیه صنعت خودروسازی به ویژه فولاد و آلیاژهای مصرفی خودروسازان افزایش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است همچنین اگر هزینه بیمه و دستمزد کارگران و هزینههای جانبی برق، آب و گاز را نیز در نظر بگیریم قیمت خودرو برای خودروساز گران تمام میشود اما قیمتگذاری خودرو باید از سوی شورای رقابت صورت بگیرد.
وی با اشاره به بدقولی شواری رقابت برای برگزاری جلسه و بررسی قیمت خودرو در مرداد ماه گذشته گفت: شورای رقابت در شرایط کنونی برای فرار از بررسی افزایش قیمت و پاک کردن صورت مسئله تا به امروز به بهانههای مختلف از برگزاری جلسه بررسی افزایش قیمت خودرو خودداری کرده است ولی با این حال مسئولان این شورا و تمامی مسئولان وزارت صنعت به خوبی میدانند که قیمت خودرو در ماههای آینده افزایش خواهد یافت.
بازار قواعد خودش را به همه تحمیل میکند
وی تاکید کرد: اینکه برخی از کارشناسان خبر افزایش قیمت خودرو را شانتاژ خبری برای مقابله با کمپین ممنوع شدن خرید خودروی صفر میدانند، تحلیل نادرستی است و ماههای آینده به همه این موضوع را ثابت خواهد کرد که بازار قواعد خاص خود را دارد.
راه انداختن کمپین اقدامی تکراری و بیحاصل است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه بحث نخریدن خودروی داخلی در سال ۹۰ از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای نخستین بار عملی شد، گفت: در آن سال نیز چند تن از نمایندگان مجلس در نطقهای خود از کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو سخن گفتند و مردم را به نخریدن خودرو دعوت کردند ولی در نهایت بعد از چند وقت بازار قانون خود را حاکم کرد و نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت بلکه با مصوبه شورای رقابت و تایید وزارت صنعت قیمتها افزایش یافت.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی نیز مانند سال ۹۰ گذراست و اگرچه رکودی در نمایشگاههای خودروسازی ایجاد شده است ولی خودروسازان محصولات خود را مانند همیشه به مشتریان عرضه می کنند و هیچ مشکلی در خرید محصولات دو کارخانه بزرگ ایران خودرو و سایپا ایجاد نشده است. رفتارهای غیر منطقی خودروسازان نارضایتی مردم را ایجاد کرده است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با تایید کیفیت پایین محصولات دو خودروساز بزرگ کشور گفت: البته باید به این موضوع توجه داشت که مردم از رفتار و فعالیتهای دو خودروساز کشور رضایت ندارند زیرا کیفیت محصولات این دو کارخانه راضی کننده نیست و در بحث قیمت خدمات پس از فروش و حتی تحویل خودروهای پیش فروش شده رفتار خودروسازان با خریداران در این سالها به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه راه انداختن کمپین برای نخریدن خودروی داخلی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، تصریح کرد: باید به تدریج به سمت افزایش کیفیت محصولات تولید شده حرکت کنیم و امیدواریم بعد از لغو تحریمها در دو سال آینده و افزایش همکاری با شرکتهای معتبر بینالمللی شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی باشیم.
پراید خودرویی با کیفیت و ارزان است
نعمتبخش در پایان در دفاع از قیمت مناسب خودروهای داخلی نیز گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات پراید به قیمت پنج هزار دلار فروخته نمیشود و اینکه مردم کشورهای عراق و سوریه برای خرید پراید حاضر به پرداخت ۵ هزار دلار میشوند به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب این خودرو است.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که چرا مشتریان پراید سایپا فقط مردم دو کشور سوریه و عراق هستند و این خودرو به کشورهای دیگر صادر نمیشود، گفت: صادرات خودرو به دو کشور عراق و سوریه تنها به دلیل مزیتهای اقتصادی نیست و به طور حتم پارامترهای دیگری نیز در این رابطه دخیل است ولی با این حال در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات و کیفیت پراید به قیمت ۵ هزار دلار عرضه نمیشود.
وی همچنین با انتقاد از برخی از مسئولان برای بزرگنمایی کردن مذاکرات با خودروسازان بزرگ و انتشار اخبار ورود آنها به ایران گفت: در ماههای گذشته و در پی توافق هستهای کشور متاسفانه اخبار متعددی از ورود خودروسازان بزرگ دنیا به ایران از سوی مسئولان و رسانهها مطرح شد که این امر موجب بالا رفتن انتظارات مردم شده است و مردم هماکنون تصور میکنند در ماههای آینده محصولات این خودروسازان به بازار عرضه می شود و این امر یکی از دلایل کم شدن تمایل خریداران برای خرید خودروهای داخلی شده است.