۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۴۳۴۵

17 شهریور آدینه‌ای سیاه

این حادثه پیامدهایی داشت که مهمترین آن شکسته شدن ابهت شخص اول رژیم، یعنی شاه که پس از آن حادثه در اضطراب به سرمی‌برد و یکپارچه شدن جریان انقلاب و همچنین شکل گیری آن انقلاب به صورت دینی.
17 شهریور آدینه‌ای سیاه
به گزارش جهانبین نیوز هفده شهریور سال ۱۳۵۷، واقعه خونین را در اذهان تداعی می کند، که درپیروزی انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته است.

اگر دفتر انقلاب اسلامی را برگ بزنیم، خطوط و نقاط مهمی را در آن می‌بینیم که نقش مهمی دربه ثمر رساندن آن انقلاب ایفا کرده‌اند.

یکی از آن روزهای به‌یادماندنی، روز ۱۷ شهریور است که آن حادثه تلخ و غم انگیز را در اذهان تداعی می کند. این واقعه آن‌قدرعظیم بوده است که اگردر مورد آن گفتگو شود باز هم جای تأمل دارد و آن‌قدر در پیروزی انقلاب اسلامی سهم داشته، که پس از آن شاه دیگرامیدی به ادامه کار نداشته وبسیاری از افراد این روز را پایان کار شاه ودرباریان وی می‌دانستند.

در آن روز با اینکه حکومت نظامی از قبل اعلام شده بود، مردم در اطراف میدان ژاله (میدانی که امروزه ۱۷ شهریور نامیده شده) برای مبارزه با استبداد پهلوی و کارهای شاه تجمع کردند و شعارهایی علیه حکومت می‌دادند وهر لحظه تعداد آن‌ها‌ ازروزهای قبل که در تظاهرات شرکت می‌کردند بیشتر می‌شد.

مردم با دیدن ادوات جنگی مانند: توپ، تانک ومسلسل هیچ هراسی دردل‌هایشان ایجاد نمی‌ شد وحتی صف‌هایشان هم شکسته نمی‌شد. نظامیان بی‌رحم شاه برای به کرسی نشاندن عقاید خود، مردم را اعم اززن ومرد را به گلوله بستند، طوری که آن‌روزبه جمعه سیاه معروف شد.

این جنایت آن‌‎قدرناراحت کننده بود، که حتی نیروهای شاه بعدا اعتراف کردند که آن حادثه یکی از خشونت بارترین حرکتهای رژیم پهلوی بوده است.

این خبر را به امام خمینی(ره) رساندند، ایشان علاوه برابرازهمدردی، این واقعه رامانند واقعه کربلا دانسته وفرمودند:" چهره ایران امروزگلگون است ودلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می‌خورد. آری این‌چنین است راه امیرالمؤمنان، علی(ع) وسرور شهیدان امام حسین(ع). ۱۷شهریور مکررعاشورا ومیدان ژاله(شهدا) مکرر کربلا و شهدای ما وشهدای کربلا ومخالفان ما، مکرریزید و وابستگان او هستند".

این حادثه پیامدهایی داشت که مهمترین آن شکسته شدن ابهت شخص اول رژیم، یعنی شاه که پس از آن حادثه در اضطراب به سرمی‌برد و یکپارچه شدن جریان انقلاب و همچنین شکل گیری آن انقلاب به صورت دینی.
 

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۱:۴۹

8 Feb 2020