۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۲۴۳۳۱
در شهرستان سامان /

عروسی هاي هفت شبانه روزي در روستا هاي حاشيه زاينده رود

برگزاري عروسي ها با اداب و رسوم گذشته هنوز که هنوز است با توجه به شرايط اقتصادي و ... در روستا ها بخش زاينده رود شهرستان سامان به راه است و عروسي هاي هفت شبانه روزي با همکاري و مساعدت فاميل صورت مي گيرد.
عروسی هاي هفت شبانه روزي در روستا هاي حاشيه زاينده رود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، برگزاري عروسي ها با اداب و رسوم گذشته هنوز که هنوز است با توجه به شرايط اقتصادي و ... در روستا ها بخش زاينده رود شهرستان سامان به راه است و عروسي هاي هفت شبانه روزي با همکاري و مساعدت فاميل صورت مي گيرد.

عروسي مراسمي سنتي يا آييني است که طي آن آغاز يک ازدواج و زندگي مشترک يک زوج جشن گرفته مي‌شود. اين مراسم در کشورها و فرهنگ‌ها، اديان و مذاهب، گروه‌هاي قومي و حتي طبقات اجتماعي گوناگون، به اشکال مختلفي برگزار مي‌ شود.

يکي از رسم‌ها و سنت‌هاي اسلامي در مراسم عروسي "وليمه دادن" است و وليمه دادن يعني دعوت عده‌اي از مؤمنان و ارحام و همسايگان و فقرا به ميهماني صرف غذا.

پيامبر اکرم (ص)در اين رابطه مي فرمايد: "وليمه در پنج مورد است: ازدواج، تولد فرزند، ختنه، خريد منزل، مراجعت از مکه معظمه"
اين رسم بقدري مورد توجه پيامبر اسلام(ص) است که در مراسم عروسي علي بن ابيطالب(ع) و فاطمه زهرا(س) برآن تاکيد کرد و روايتهاي بسياري در مورد تهيه آن وليمه وجود دارد که همگي بر ساده بودن آن صحه مي‌گزارند.

استان چهار محال و بختياري داراي رسوم ويژه و متفاوتي در سراسر اين استان دارد. بختياريهاي اين استان رسوم خاصي براي ازدواج دارند وفارس زبانان اين استان رسوم متفاوتي دارند.

در اين ميان روستاهاي حاشيه زاينده رود که اکثرا ترک زبان هستند رسومات وِيژه اي براي مراسم ازدواج جوانان خود دارند.


در روستاهاي بخش سامان عروسيها هفت شبانه روزطول مي کشد و فاميل نزديک داماد و همه همسايگان هفت روز مانده به روز عروسي در خانه داماد جمع مي شوند و هر کدام مشغول کاري مي شود.

همه دست به دست هم مي دهند وکارهاي عروسي را انجام مي دهند.

در عروسيهاي روستايي، اهالي روستا خودشان براي عروسي آشپزي مي کنند واجاقهاي بزرگ گلي را به پا مي کنند وبراي آتش زير ديگها همه مردان فاميل جمع مي شوند واز صحرا هيزم مي آورند تا در روز عروسي مشکلي نداشته باشند.

زنان فاميل از روز هاي قبل گرد هم مي آيندوکارهايي از جمله پاک کردن سبزي براي قورمه ولپه براي قيمه وپوست کندن بادمجان وسرخ کردن، پاک کردن گوشت ومرغ و... انجام داده تا در روز عروسي کاري باقي نمانده باشد تا بتوانند سنتهاي عروسي را با خيال آسوده انجام بدهند.

در طول اين هفت روز همه مهمان خانواده داماد هستند واين روزها را با شادي به پايان مي رسانند ودرهمين شبها بزرگان فاميل شيربهاي مشخص شده را براي خانواده عروس مي برند.

شيربها در اين منطقه در گذشته بين ۸۰۰ هزار تا دوميليونبود اما در حال حاضر داماد وسال بزرگ جهيزيه از جمله يخيچال، فريز، گاز ، تلوزيون و ... را مي خرد.

به همراه عروس تعدادي او را تا خانه داماد همراهي مي کنند وجهزيه عروس را به سليقه عروس وداماد مي چينند وشب را مهمان داماد هستند.

فرداي همان روز در خانه عروس وداماد همه مشغول پخت نان مي شوند ونان عروسي را تهيه مي کنند وبزرگان روستا را وهمه فاميل را براي شام دعوت مي کنند وبه اين شب در سنت عروسي شب "صلاح ومصلحت" مي گويند.

در روز بعد تشمال(ساز محلي) از ظهر شروع به زدن مي کند ومردان به سنت گذشته چوب بازي مي کنند ودر عصرآن روزاهالي جمع مي شوند وبه همراه تشمال وخنچه هاي(سبد هايي که روي سر مي گذارند) که براي عروس تهيه ديده اند که شامل لباس، کيف، کفش، چادر سفيد، شاخه نبات و..است و براي خبر دادن شروع عروسي به خانه عروس مي روند وخانواده عروس ازآنها پذيرايي مي کنند.

در عروسي همه اهالي روستا دعوت هستند ودر بعضي از عروسيها دعوتيها افزون بر يک هزار و ۵۰۰ نفر است.

ازعصر همه دعوتيها به خانه داماد مي آيند واز سنتهايي که در بين اهالي کمرنگ شده مي توان به اين موضوع اشاره کرد که در گذشته روز عروسي دعوتيها به دلخواه هدايايي راداخل سيني مي گذاشتن از جمله برنج، عدس، ومحصولات محلي و...براي داماد مي آوردن که ديگر مي شود گفت که از ياد رفته است.

حنا بردن براي عروس نيز يکي از رسوم است. حنابدان براي داماد يکي از رسوم است که هنوز در اين منطقه برقرار است و به اداب و رسوم گذشته انجام مي شود و از اهيمت خاصي برخوردار است. در اين مراسم از دوستان نزديک داماد براي داماد ساقدج انتخاب مي شود و در همه برنامه ها داماد را همراهي مي کنند و يکي از برنامه هاي حضور ساقدوج ها در کنار داماد در حنابدان داماد است.

در شب عروسي نيز بعداز شام يکي از بزرگان مشغول جمع آوري هداياي دعوتي به داماد مي شود وبعد از آن پدر داماد از همه تشکر مي کند و سپس همه به همراه داماد به خانه عروس رفته وبعداز اجازه پدر، مادر، برادر و خواهرعروس، داماد چادرعروس را سرش مي کند وپدرومادر عروس با آرزوي خوشبختي براي آنها عروس وداماد را با قرآن بدرقه مي کنند.

در فردای عروسی برای عروس برنامه بنر تخت برگزار یمش ود و خانواده عروس برای عروس خود غذای تهیه می کن و لوازم اصلی زندگی را برای او به همراه فامیل کادو می برند و غذای محلی مخصوصی برای مهمانان و خود عروس و داماد به نام محلی "برشتوک "که با خرما خرک،گردو، کنجد، نارگیل، بادوم ، فندق، پسته، نبات و قند و ... آسیاب شده تهیه در روغن سرخ کرده و به مهمانان داده می شود.

و یک روز بعد از عروسی مراسم" داماد سلام "برگزار می شود که در این مراسم داماد و عروس مهمان خانه خانواده عروس هستند و تمامی افاد و فامیل های که در مراسم عروسی پذیرایی مهمانان بوده اند دعوت می شوند و از زحمات این افراد تشکر می شود و خانواده عروس به داماد و ساقدوج های داماد  کادو های داده می شود.

۲۳ روستا در حاشيه زاينده رود در منطقه سامان چهارمحال و بختياري وجود دارد.

انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۲:۵۵

27 Dec 2019