۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۴۰۲

اردوهای جهادي مقدمه اي برای درك حقيقي مستضعفين

اردوهای جهادي مقدمه اي برای درك حقيقي مستضعفين
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از ایسنا اگر ننویسم خودم و قلمم فردا در برابر خداوند باید پاسخگو باشیم! اینجا سرزمین پابرهنگاني است كه ريگي به كفش ندارند، مردمي كه درد را مي شناسند و از برف، تنها سوز استخوان شكنش را به ارث مي برند. روستا نشين ها و عشايري كه « زنده رود» و « كارون» از اشك هاي كودكانشان سر چشمه مي گيرد. آنها مي خواهند فرياد بزنند، اما حيف كه صدايشان به جايي نمي رسد. اینجا پشت بام ایران است اما آب نیست، برای نوشیدن چند جرعه آب بچه هایش باید فاصله طولانی تا قنات و حتی تا روستایی دیگر را طی کنند و برگردند. اما اینجا فقر تنها فقر اقتصادی نیست بلکه فقر فرهنگی نیز بیداد می کند و در درجه اول باید اصلاح شود چراکه اگر فقر فرهنگی برطرف شود، اعتماد به نفس کافی برای ایستادن روی پای خود نیز خود به خود ایجاد خواهد شد. مهر، آغاز فصل طراوت های کودکانه است اما اینجا کودکانش با شنیدن نام "مهر" فقط غصه می خورند. بچه هایش نه با لباس و کفش نو، که با همان لباس های کهنه و کفش های پاره و پوره گذشته شان به مدرسه می آیند. مهر برای آنان آغاز دلهره و ترس است، ترس از طی کرده راه گذشته اما بی حاصل و ترس کتک خوردن از معلمانی که رسالتشان را فراموش کرده اند. چرا؟ چرا یک معلم باید با رفتارهای ناشایست توان بهره گرفتن از کلاس درس را از کودکانی که به دنبال رهایی اند بگیرد؟ چرا یک دختر کلاس پنجمی نتواند اسم خود را بنویسد، چرا؟ هرگز فراموش نمی کنم اشک پسری را که با بغض، کتک خوردن خود و دوستانش را از معلمشان تعریف می کرد. فقر فرهنگی بیداد می کند، اینجا حتی از احکام اولیه دین بی خبرند و به جزئی ترین آن نیز عمل نمی کنند، نه اینکه نخواهند نه، چون نمی دانند عمل نمی کنند، عشق به اسلام و دین در وجودشان موج می زند اما معلمی دلسوز و پیگیر و استقرار روحانیونی عالم می تواند زمینه ساز ریشه کن کردن این فقر باشد اما متاسفانه خلا این دو مهم به طور جدی در این مناطق احساس می شود. درست است که نیمه پر لیوان را باید دید اما لازم است مسئولینی که به دنبال خدمت بدون منت هستند نیمه خالی لیوان را هم ببیند ومشکلات مردم را آنگونه که هست دریابند چراکه همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند:" هر که حق ناتوانان را از زورمندان بی اضطراب و بهانه ای بازنستاند رستگار نخواهد شد". فرهنگ و معارف اسلامی در کنار تلاش برای نمایاندن تلخی و رنج فقربه منظور ایجاد بینش در دولتمردان و کارگزاران حکومتی برای رسیدن به محرومان و فعالیت وقفه ناپذیر در جهت رفع مشکلات و تنگناهای معیشتی مردم رهنمود و دستورالعمل ارائه می دهد و در نامه حکومتی حضرت علی(ع) به مالک اشتر درباره رسیدگی عملی به محرومان و رفع تنگناهای معیشتی آنان اینگونه به دقت و مراقبت و تلاش روشمند فرمان داده می شود: "خدا را خدا را در خصوص طبقات پائین و محروم جامعه که هیچ چاره ای ندارند و اینان بینوایان نیازمندان فقیران و بیماران زمین گیر هستند. برای خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این طبقه معین فرموده است. بخشی از بیت المال و بخشی از غلات زمین های غنیمتی اسلام را در هر شهری به محرومان اختصاص بده زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیک ترین آنان سهم و نصیبی عادلانه از بیت المال وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می باشی. مبادا سرمستی حکومت، تو را از رسیدگی به آنان باز دارد که هرگز انجام کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک مسئولیت های کوچکتر نخواهد بود. همواره در فکر مشکلات محرومان باش و از آنان روی برمگردان به ویژه امور کسانی را از آنان بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمی آیند و دیگران آنان را کوچک می شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.
برای این گروه از افراد مورد اطمینان خود که خداترس و فروتن می باشند فردی را انتخاب کن تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش کند. سپس در رفع مشکلاتشان بگونه ای عمل کن که در پیشگاه خدا عذری داشته باشی زیرا این گروه در میان ملت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمندند و حق آنان را به گونه ای بپرداز که در نزد خدا معذور باشی ". امام خميني(ره) نیز مي فرمايند: تنها كساني با ما تا آخر خط مي مانند كه درد فقر و محروميت را چشيده باشند. محرومیت همواره بوده و هست اما دلیلی برای عقب نشستن نیست و باید همواره با رعایت عدالت در راستای برطرف کردن آن با همتی بلند گام برداشت. آری، عمق محرومیت در این روستاها تا آنجا بود که نمی‌توان در قالب چند سطر نوشت اما آن چیزی که دیدنی و تحسین برانگیز بود، تلاش دانشجویانی بود که با دست توانا و پای پویا به این روستاهای محروم آمده بودند تا شاید بتوانند گره‌ای از هزاران مشکل مردمان این منطقه را باز و محرومیت ها را برطرف کنند. بر اين مبنا اردوي جهادي مي تواند مقدمه اي باشد بر درك حقيقي مستضعفين و آماده شدن براي ظلم ستيزي. محرومیت زدایی، هدفی است که سرلوحه کار بسیج سازندگی قرار گرفته است تا با دانشجویانی بلند همت،     فعالیت های چشمگیر در روستاهای محروم انجام دهد و گامی هرچند کوچک در راستای محرومیت زدایی بردارد. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه چهارمحال و بختياري- به بخش فلارد شهرستان لردگان گفته هاي مسئول گروه جهادي شهید خرازی از دانشگاه جامع علمی کاربردی مستقر در قلعه سوخته نيز مهر تاييد بر اين مشاهدات است به طوري كه وي نیز معتقد است: فقر فرهنگي در این منطقه بیداد مي كند و مهم ترین معضل مردم می باشد. محسن رحیمی اردوهاي جهادي را تلاشی براي ارتقا فرهنگ در مناطق محروم دانست و تصریح کرد: مردم این منطقه هیچ گونه آگاهی از دین و قرآن ندارند و به نظر می رسد آموزش و پرورش در این زمینه کم کاری کرده است. وی خاطرنشان کرد: برگزاری یادواره شهدای منطقه و تجلیل از خانواده آنان، اجرای برنامه های دینی و فرهنگی، آسیب شناسی فرهنگی، خریداری 800 رساله برای افرادی که به سن بلوغ رسیده اند از مهم ترین برنامه های فرهنگی در راستای تقویت دین در روستاهای محروم لردگان بوده است. این دانشجو تغذیه فکری درست را گامی اساسی در راستای رفع فقر فرهنگی و محرومیت دانست و افزود: نبود روحانی مستقر در این مناطق نیز از دیگر مشکلات اساسی این مردم است که باید با همت مسئولین این مشکل مهم که فقر فرهنگی آنان را مضاعف می کند برطرف شود چراکه پرکردن شکم هنر نیست بلکه تغذیه فکری درست است که می تواند مشکلات را در حوزه های مختلف برطرف کند. رحیمی کمبود آب در این مناطق را از دیگر معضلات این منطقه در لردگان دانست و اظهار داشت: مردم این منطقه تنها یک ساعت در روز آب دارند و آلودگی آب نیز موجب می شود تعداد کسانی که به بیماری مبتلا می شوند بالا باشد. وی همچنین با اشاره به مشکلات درمانی و بهداشتی در روستاهای محروم لردگان، ادامه داد: 12 هزار نفر در این در بخش فلارد زندگی می کند این در حالی است که تنها یک مرکز بهداشت در این حوزه فعال است که طبق استعلام باید 24 ساعته در خدمت مردم این منطقه باشد اما متاسفانه نه تنها اینگونه نیست بلکه در زمان حضور نیز از رسیدگی به بیماران خود داری می کنند به گونه ای که حتی یکی از بیماران به علت عدم رسیدگی وپذیرفته نشدن فوت کرد. این دانشجو خاطرنشان کرد: فراهم نبودن امكانات براي ادامه تحصيل از ديگر مشكلاتي است كه در روستاهاي محروم وجود دارد كه در راستاي حل آنها نیز بايد گام هاي اساسي برداشته شود چراکه ادامه تحصیل خود عاملی مهم در راستای ارتقاء فرهنگ و در نتیجه حل مشکلات خواهد بود. رحیمی همچنین به نبود غسالخانه در این منطقه اشارهکرد و افزود: احداث سه غسالخانه و همچنین دو وضو خانه با کمک خیرین استان قم از دیگر اقدامات جهادگران در این منطقه است. وی با بیان اینکه روحيه جهادي براي حل مسائل جامعه در مرحله اول بايد در بين مسئولين بوجود آيد تصریح کرد: چنانچه اين روحيه در بین مسئولین احيا شود در حل بسياري از مشكلات بخصوص مسائل فرهنگي راهگشا خواهد بود. وی ادامه داد: هر چند همکاری مسئولین دانشگاه و دهیاران تحسین برانگیز بود اما متاسفانه فرماندار لردگان و بخشدار فلارد آنطور که باید با جهادگران همراهی نداشتند. لیلا شیوندی دانشجوی رشته الهیات دانشگاه یزد نیز در گفت و گویی صمیمی با ایسنا، با بیان اینکه امید است این گفته ها تلنگری باشد به کسانی که فکر می کنند همه مشکلات برطرف شده اند، افزود: کودکان این منطقه از استعداد بالا اما اعتماد به نفس پایین برخور دار هستند. وی ادامه داد: دانش آموزان این مناطق از هوش بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه رفتار بعد معلمان با آنها خلاقیت و اعتماد به نفس را از آنها گرفته است. شیوندی با بغضی که در گلو داشت خاطرنشان کرد: بد رفتاری معلمان و کتک زدن دانش آموزان معصومی که توان دفاع از خود را ندارند موجب شده تا هیچ گونه پیشرفتی در تحصیل خود نداشته باشند اما ما با یک هفته کار دلسوزانه و آموزش درست ثابت کردیم که این دانش آموزان هیچ گونه مشکلی ندارند و مشکل از معلمانی است که با رفتار های غیر اخلاقی خود امید را از آنان گرفته اند. این دانشجو همچنین با تایید معضل فقر فرهنگی در این منطقه، تصریح کرد: چنانچه معلمانی دلسوز و روحانیونی آگاه به طور مداوم در منطقه حضور داشته باشند و آنطور که باید به رسالت خود عمل کنند به طور قطع مشکل فرهنگی این قشر از جامعه نیز حل خواهد شد. وی ادامه داد: اقدام اساسی آموزش و پرورش استان و شهرستان ها در راستای حل مشکلات دانش آموزآن و اعزام معلمان بومی، برگزاری کلاس های مشاوره و ایجاد یک فضای ورزشی نیز می تواند در حل مشکلات مردم محروم این مناطق موثر باشد. این دانشجوی شرکت کننده در اردوهای جهادی با بیان اینکه با انگيزه والا می توان بر سختي ها غلبه کرد، افزود: حضور در اردوهای جهادی درس انسان سازی است، انسان با حضور در مناطق محروم درد را می شناسد و جوششی در وجودش برای تغییر و رفع محرومیت ها هر چند با گامی کوچک ایجاد می شود. لیلا کیانی، دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی لردگان نیز با تاکید بر نقش معلم در فرهنگ سازی، اظهار داشت: معلمان نقش بسزایی در فرهنگ سازی دارند اما متاسفانه معلمان مناطق محروم به خوبی نقش خود را ایفا نکرده اند. وی ادامه داد: حضور معلمان بومی که از درد و رنج مردم محروم با خبرند به طور قطع می تواند در رفع مشکلات آموزشی دانش آموزان این مناطق موثر باشد. آری، شهدا نيز بيش از آنكه با مرفهين جامعه ارتباط داشته باشند با محرومين و زجر كشيده هاي جامعه ارتباط داشتند اما نباید فراموش کرد که این بسیجیان پیش از اینکه در گروه پیشگامان بسیج و یا رهروان راه شهدا باشد، به عنوان افسر آینده جبهه مقابله با جنگ نرم به حساب می آیند که این افسران که همواره آماده هستند در هر عرصه اي كه به وجود آنان نياز باشد توانمندی های خود را به نمايش گذارند نیازمند پشتیبانی های مختلف برای بالندگی و حضور در سنگر جنگ نرم هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳

ساعت:

۱۸:۱۹:۰۵

20 Jan 2025