23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> لزوم توجه به مدیریت افکار عمومی | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۳۵۹۵
گام بعدی در توافق هسته ای

لزوم توجه به مدیریت افکار عمومی

لزوم توجه به افکار عمومی در مسائل مهمی همچون توافق هسته ای اخیر می تواند به مدیریت بهتر آن مسئله و بهره برداری بهتر از شرایط موجود و نیز کاهش تهدیدات احتمالی کمک شایانی نماید
لزوم توجه به مدیریت افکار عمومی
به گزارش جهانبین نیوز مظاهر توفیقی کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در یادداشتی نوشت:

تناقضات موجود بین آنچه رییس جمهور آمریکا از برنامه تلویزیونی در مورد توافق هسته ای اعلام کرد با آنچه رییس جمهور کشورمان از آن یاد کرد موجب گردید بسیاری از اهل فن نسبت به نتایج عملی توافق هسته ای اندکی بد بین شوند.اگرچه عده ای معتقدند صحبت های اوباما کارکردی تبلیغاتی داشته و جامعه هدفش را مردم آمریکا و جمهوری خواهان تشکیل می دهند اما نباید این نکته را فراموش کرد که این مواضع به هر دلیل و کارکردی بیانات یک فرد حقوقی تصمیم گیر بوده که می تواند بار حقوقی داشته باشد .از طرفی همین توجیه وکارکرد هم برای سخنان رییس جمهور کشورمان قابل تصور است(هرچند که حضور رهبری نظام در بیان مواضع و اتخاذ تصمیمات می تواند تا حدودی تعدیل کننده این بیانات باشد)بر این اساس وبا توجه به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص لزوم نقد منصفانه برخود لازم دیدم به عنوان فردی که اندک تحصیلات و تجربه ای در علوم رسانه و به تبع آن افکار عمومی دارم چند نکته را خطاب به مسئولان ذکر کنم؛

۱- شادی های صورت گرفته در شب گذشته صرفنظر از برخی افراط های صورت گرفته ،پیامی داشت که نشان از امیدواری مردم به ایجاد تغییرات اصولی و رفع برخی نابسامانی می داد. این امر البته مسئله ای طبیعی و بدیهی بود چرا که دولت تدبیر و امید چند ماهی است که سیاست های تبلیغاتی خود را معطوف به حل مسئله هسته ای به عنوان شاه کلید حل تمامی مشکلات جامعه کرده و حتی "آب خوردن"رانیز منوط به این امر معرفی کرده است.طبیعی است در چنین شرایطی عموم جامعه نیزچنین تلقی نمایند که توافق هسته ای دروازه ورود به جامعه ای عاری از مشکل باشد، یعنی آنچه دولت ماه هاست تبلیغ آن را در دستور کار خود قرار داده است .حال اگر مواعد دولتمردان در خصوص حل مسائل و معضلات جامعه با وجود توافق صورت گرفته تحقق یابد ، این امیدواری در بین ملت تداوم می یابد ولی اگر وعده های داده شده به بهانه های مختلف، جامه عمل به خود نپوشد باید منتظر رفتارهای متفاوتی از مردم بود که سطحی ترین آن بد بینی به مسئولان و ایجاد بستری مناسب برای تخریب نظام و ناکارامد نشان دادن آن از سوی بیگانگان خواهد بود.

۲-با مسئله افکار عمومی (در چنین مسائل مهمی که جامعه ازآن انتظارات بالایی دارد)باید با صداقت برخورد کرد. وجود برخی اختلافات در مواضع مسئولین ایرانی وآمریکایی خصوصاً در مورد رفع تحریم ها که از دید افکار عمومی شاید مهمترین مسئله در توافق مذکور باشد، نگرانی هایی را در افکارعمومی ایجاد کرده که توافق صورت گرفته همچنان در هاله ای تناقضات بوده و منوط به ایجادشرایط خاص است . اظهار نظر مسئولان ایالات متحده آمریکا در مورد رفع تدریجی تحریم ها و وابسته بودن آن به اقدامات ایران ،تناقضی آشکار با مواضع مسئولین کشورمان دارد که مدعی رفع این تحریم ها با امضای توافق هستند.این دوگانگی در کنار سانسورقسمتی ازصحبت های تهدید آمیز مسئولین آمریکایی در رسانه های داخلی نتیجه ای جزسرگردانی افکار عمومی ، رواج شایعات و روی آوردن مردم به کسب اخبار از رسانه های خارجی فارسی زبان نخواهد داشت که نتیجه آن نیزبا توجه سیاست رسانه ای غرب از ابتدا مشخص است .

۳-پوشش رسانه ای تمامی دیدگاه های مرتبط با توافق صورت گرفته از اموری است که باید رسانه های داخلی و خاصه رسانه ملی به آن توجه ویژه نشان دهند . توجه صرف به مسئله شادی های غیر متعارف افرادی که به هر بهانه ای اقدام به جشن ، پایکوبی و رفتارهای ناهنجار می کنند نباید منجر به این گردد که افکار عمومی جهان چنین برداشت نماید که قاطبه مردم ایران از چنین برداشت سطحی و ابتدایی در برخورد با مسائل کلان برخوردارند .افرادی که در رسانه دستی بر آتش دارند خوب می دانند که نگرش مخاطبین خصوصاً آنهایی که دسترسی فیزیکی و زنده به یک رویداد ندارند از طریق بیان رسانه ها صورت می گیرد این "بازنمایی رسانه ای " بسته به نوع سیاست هر رسانه می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد . رسانه های داخلی و در راس آنها رسانه ملی باید تلاش کند با ارائه تمامی دیدگاه های موجود در مورد توافق صورت گرفته و برجسته کردن دیدگاه های خارج از احساسات جامعه ایرانی ، در نشان دادن چهره منطقی و عقل گرا از مردم کشورمان در اذهان عمومی جهانیان وظیفه خود را به خوبی وبه صورت کارشناسی انجام دهند.وگرنه باید شاهد نشان دادن جامعه ایرانی به عنوان جامعه ای ذوق زده ، هیجانی و دور از منطق بر اثر تعمیم ناروای رسانه های مغرض در جهان باشیم.

۴-در کنار ضرورت هدایت افکار عمومی باید به مسئله سازماندهی افکار عمومی هم توجه شود. توجه ویژه به افکار عمومی و هدایت و سازماندهی آن در قالب هایی چون سازمان های مردم نهاد و ... ضمن دخیل کردن افکار عمومی در تصمیم گیری ها و استفاده از نظرات مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور، موجب ایجاد یک جریان نظارتی قوی مردمی برای تحقق خواسته ها و مطالبات خود در موضوع توافق مذکور شده و به تعمیق همدلی و همزبانی دولت و ملت که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست منجر می گردد. ضمن اینکه تحقق این مسئله کاهش تخریب های صورت گرفته در رسانه های خارجی در راستای ایجاد شکاف بین دولت و مردم را نیز به دنبال خواهد داشت .

۵-مجلس به عنوان خانه ملت ونمایندگان به عنوان برآیند اقشار و قومیت های مختلف می توانند نقشی بی بدیل در این موضوع داشته باشند. مجلس به عنوان چشم بینای ملت با اختیارات نظارتی که در دست دارد باید در انتقال صحیح مطالبات به حق مردم به مسئولین و نظارت بر تحقق آنها و جلوگیری از کج روی های احتمالی، نقش نمایندگی جامعه را به خوبی ایفا کند . این امر علاوه بر تقویت نظارت غیر مستقیم توده های جامعه بر توافق صورت گرفته از طریق نمایندگانشان در مجلس ، موجب هم افزایی اقدامات و تصمیمات مسئولان نظام شده و به بهتر شدن نتایج اقدامات کمک شایانی می کند.

۶-باید توجه داشت که احساساتی شدن مسئولان در این برهه زمانی و بیان اغراق گونه از تحولات ناشی از توافق هسته ای نتیجه ای جز افزایش غیر منطقی مطالبات عمومی به دنبال نخواهد داشت .انتظاراتی که در عمل محقق نشوند نیز نتیجه ای جز ایجاد نارضایتی های اجتماعی و بهره برداری های تبلیغاتی دشمنان ندارند.صحبت های آقای هاشمی رفسنجانی در مراسم افطاری اصحاب فرهنگ و رسانه از این مقوله است.ترسیم فضایی احساساتی و خیالی از موفقیت مذکور فقط به افزایش انتظارات عمومی منتج می شود این درحالیست که فضای ساختگی مذکور در تضاد علنی با مواضع طرف مقابل دارد.نتیجه اینکه در صورت عدم تحقق بسیاری از مواعید مسئولین ،اعتماد عمومی به مسئولین نظام کاهش یافته و در مقابل مواضع طرف مقابل با پذیرش بالاتری در افکار عمومی همراه خواهد شد.

۷-این نکته را نباید فراموش کرد که تعدد نظرات وسلایق در خصوص توافق صورت گرفته امری طبیعی است اما باید به این امر هم توجه کرد در در زمان حاضر هماهنگی بین دولت، مجلس ، شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه های مرتبط لازم بوده و به افزایش اعتماد افکار عمومی به مسئولین ختم می شود . در واقع همدلی و همزبانی مسئولان در این برهه مقدمه تجلی همدلی وهمزبانی دولت و ملت خواهد بود.در مقابل عدم هماهنگی مسئولین، به کاهش اعتماد افکار عمومی منجر شده و زمینه لازم را برای جنگ نرم تمام عیار دشمن فراهم می کند.نمونه اظهارات تفرقه افکنانه را می توان در سخنان مسعود پزشکیان ،نماینده اصلاح طلب مجلس ،مشاهده کرد مقایسه منتقدین مذاکرات با دشمن دیرینه ملت ایران یعنی آمریکا و مصادره کردن توافق صورت گرفته به نفع یک جریان سیاسی ،در حال حاضر نتیجه ای جز آب به آسیاب دشمن ریختن و ایجاد دودستگی و قطبی کردن جامعه که از سیاست های اصلی دشمنان است ندارد.

۸-توجه به مدیریت افکار عمومی جهان و خصوصاً طرف مقابل در مذاکرات باید مورد توجه مسئولان باشد . امری که در روز گذشته کمتر از سوی مسولان کشورمان به آن پرداخته شد . در حالیکه مسئولان آمریکایی نظیر جان کری با خطاب قرار دادن ملت ایران آنهم با لحنی جذاب و دلسوزانه در این راه گام برداشته اند.کری در سخنان تامل آمیزی عنوان نموده که کشورش هیچگاه با ملت ایران نزاعی نداشته و به برکت این توافق مسائل تغییر خواهد کرد البته وی با زیرکی هرچه تمام تر بعد از این جملات عنوان می کند با تعهداتی که ایران پذیرفته و زمانی که به آنها عمل کرد تحریمها لغو می شود.در واقع وی از سویی به جلب افکار عمومی ایران اقدام کرده و با ایجاد بستر مناسب در اذهان عموم ،هرگونه عدم تحقق مفاد توافق را پیشاپیش به عدم همراهی طرف ایرانی متوجه کرده است . این نوع از مواضع نشان ازاهمیت افکار عمومی ایرانیان در منظر سیاسیون طرف مقابل دارد که نتیجه آن جدا کردن دولت ایران از ملت وایجادنوعی انحراف در افکار عمومی بوده و نوک پیکان توجه افکار عمومی در ایران از دشمنی و کارشکنی آمریکا به سمت سیاست های جمهوری اسلامی تغیی می دهد.

در مجموع بر کلیه مسئولین و اصحاب تفکر و اندیشه خاصه اهالی رسانه فرض است با نصب العین قراردادن منش رهبری فرزانه انقلاب در حمایت معقول از تیم هسته ای به تقویت جبهه خودی در مقابل طرف مقابل پرداخته و ضمن تشکر از تمامی تلاش های صورت گرفته از طرف تلاشگران عرصه دیپلماسی کشوربه مصداق "رحماء بینمهم " عمل نمایند .


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۳:۳۰

27 Dec 2019