۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۲۱۷۷۸
رویترز مدعی شد؛

خبر جنجالی: همکاری ایران و اسرائیل در رزمایش ردیابی هسته‌ای!

در حالی که ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های جهانی از رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس خودداری می‌کنند چرا نماینده ایران در مانوری که صهیونیست‌ها حضور دارند شرکت کرده است؟
خبر جنجالی: همکاری ایران و اسرائیل در رزمایش ردیابی هسته‌ای!
به گزارش جهانبین نیوز، رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که «يکی از مسئولان پيمان جامع ممنوعيت آزمايش‌های هسته‌ای می‌گويد ايران و اسرائيل در قالب پيمان موسوم به "مانورهای ردیابی آزمایش‌های هسته‌ای" با يکديگر همکاری کردند.»

مقامات رسمی ایران تاکنون درباره درستی یا نادرستی این خبر اظهارنظری نکرده‌اند.

پيمان جامع منع آزمايش‌های هسته‌ای که در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد و شکل گرفت از حمايت گسترده جهانی برخوردار است اما برای اينکه جنبه اجرايی پيدا کند بايد به تصويب اسرائیل و هفت کشور هسته‌ای ـ از جمله ايران و ايالات متحده ـ برسد. اين پيمان ۴۴ عضو دارد.

خبرگزاری رويترز نوشته است: "لاسينا زربو" معاون اجرايی کميسيون مقدماتی پيمان جامع ممنوعيت آزمايش‌های هسته‌ای (CTBTO) گفته که «کارشناسان هسته‌ای ايران و اسرائيل در مانور اردن (در ماه آذر ۹۳) با يکديگر همکاری داشتند.»

در اين ميان امضاءکنندگان خاورميانه‌ای پيمان به صورت منظم با يکديگر نشست‌های فنی برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مانور اردن در ماه نوامبر و دسامبر پارسال (آذر۱۳۹۳) اشاره کرد که هدف آن شناسايی آزمايش‌های هسته‌ای غيرقانونی بود.

لاسینا زربو در سفرش به سرزمین‌های اشغالی گفت: «ايران در مانور اردن شرکت داشت. مصر نيز بخشی از آن بود. من فکر می‌کنم که همه کشورهای عربی در اين مانور در اردن نماينده داشتند.»

وی مدعی شده است: در طول اين مانور وقتی ما ميزگردها يا ضيافت شام و ناهار داشتيم کارشناسان ايران و اسرائيل دور يک ميز می‌نشستند.

رژیم صهیونیستی به تأسیسات اتمی غیرمجاز و زرادخانه‌های هسته‌ای مجهز است. این رژیم در سکوت مجامع بین المللی صدها بمب هسته‌ای در اختیار دارد.

زربو گفت پيمان جامع منع آزمايش‌های هسته‌ای يک سيستم را برای رديابی هر انفجار هسته‌ای طراحی کرده است و دارای بيش از ۳۳۷ تاسيسات نظارتی در سراسر جهان است.

از جمله اين تاسيسات می‌توان به دو ايستگاه زلزله‌نگاری در اسرائيل [سرزمین‌های اشغالی] و ايران اشاره کرد. ايستگاه زلزله‌نگاری ايران از سال ۲۰۰۶ غير فعال شد يعنی از وقتی که شبکه بين‌المللی به روز شد و ايران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحريم شد و همين امر انتقال تجهيزات به اين کشور را سخت کرد.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۲:۳۰

28 Feb 2020