۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۲۱۳۵۹
یک کارشناس شعبه شورای حل اختلاف شهرستان شهرکرد :

اعتیاد و اختلافات خانوادگی عوامل اصلی طلاق در استان/ نبود آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی باعث بروز اختلافات خانوادگی می شود

کارشناس شورای حل اختلاف گفت: متاسفانه نبود آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی مانند اینترنت ، ماهواره و شبکه هایی همچون واتس آپ و وایبر و ... دیگر علت بروز اختلافات خانوادگی در جامعه شده است.
اعتیاد و اختلافات خانوادگی عوامل اصلی طلاق در استان/  نبود آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی باعث بروز اختلافات خانوادگی می شود
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز در جامعه ما شمار جدایی زن و شوهرها رو به افزایش است و در حال حاضر در برخی از كشورهای صنعتی پیشرفته نیز میزان طلاق تا رقم ۵۰ درصد افزایش یافته است . این گفته بدان معنی است كه نیمی از زنان و مردانی كه روزی با شوق و هیجان ازدواج می‌كردند ، تصمیم گرفته‌اند این پیوند را پس از مدتی از هم بگسلانند .

دشواری‌های این جدایی گاهی چنان ناگوار است كه منجر به سرخوردگی یا افسردگی نه تنها در والدین به ویژه مادران ، بلكه آسیب‌های روانی جبران ناپذیری در فرزندان خواهد شد . در سال‌های اخیر مسأله طلاق چنان متداول گشته كه نیمی از ازدواج ها قبل از پایان ده‌ سال به جدایی می‌كشد .

نسرین حیدرپور کارشناس شورای حل اختلاف شهرستان شهرکرد در گفتگو با جهانبین نیوز با اشاره به بیشترین پرونده های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف گفت: پس از موضوع اعتیاد به مواد مخدر که عامل اصلی نابهنجاری ها شده است بیشترین پرونده ها به شورای حل اختلاف شهرکرد مسائل خانوادگی و در مرحله بعد مباحثی همچون چک و اختلافات مالی است.

وی در مورد بروز اختلاف بین زن و شوهر در خانواده اظهار کرد: اگر بررسی شود در هر فرهنگی حتی جوامع گذشته بعلت قدرت فیزیکی مرد وهمچنین قوانین و شرع مقدس بیان شده است که باید زن از مرد تمکین نموده و مرد باید مسئولیت کلان و مدیریت زندگی را بر عهده داشته باشد ولی بخاطر عدم تمکین خانم ها در این دوره که ناشی از تحصیلات دانشگاهی آنان و به تبع آن بالا رفتن توقعات خانم ها ، این حس در آنان بوجود آمده است که هر چیزی که آنها گفتند باید عملی شده و می باید شوهر از زن تمکین کند که این امر باعث بروز اختلاف و درگیری و طلاق در خانواده ها شده است .

وی افزود : مباحثی همچون ادامه تحصیل خانم ها و افزایش سطح تحصیلات آنان و انجام مقایسه هایی بین خانواده ها و چشم و هم چشمی و از همه مهمتر نبود آموزش زندگی ویژه دختران و پسران در مدارس و دانشگاهها باعث گردیده گاهی این احساس به خانم ها دست دهد که سطح فرهنگی شوهر خیلی از خانم پائین تر بوده و همین موضوع جرقه درگیری و اختلافات در خانواده ها گردیده است .

این کارشناس شورای حل اختلاف شهرکرد تصریح کرد : بروز مشکلات اجتماعی متعدد در جامعه و نبود کلاس های آموزش خانواده قبل از ازدواج برای زوجین ، باعث افزایش روبه رشد طلاق در استان شده است. وی اظهار می دارد : باید یک روانشناس مرد برای خانم ها و یک روانشناس زن برای آقایان دوره آموزشی برگزار کنند تا طرفین با نیازها و علاقمندی ها ی طرف مقابل بیشتر آشنا شوند.

حیدرپور مباحث مربوط به مادیات و بیکاری جوانان و نبود شغل ثابت را از دیگر علت های طلاق در جامعه دانست  و گفت : متاسفانه نبود آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی مانند اینترنت ، ماهواره و شبکه هایی همچون واتس آپ و وایبر و ... دیگر علت بروز اختلافات خانوادگی در جامعه شده است.

وی از علت های بروز اختلاف در خانواده ها بعد از ازدواج را دخالت خانواده ها در زندگی فرزندانشان عنوان کرد و بیان کرد : بخصوص این موضوع در خانواده دختر که فکر می کنند هنوز دخترشان است و فکر نمیکنند آن دختر ، همسر یک آقای دیگر شده است و این امر هم در خانواده هایی بیشتر رخ داده است که تک فرزند و آن هم دختر بوده است.

این کارشناس با اشاره به راهکارهای جلوگیری از افزایش طلاق اظهار کرد: قبل از ازدواج بایستی از مشاوره استفاده شود و آن هم چندین جلسه متوالی ، چه بصورت تنها و چه زن و شوهر با هم مشاوره شوند تا از نظر اخلاقی خصوصیات شخصیتی آقا و خانم کاملا شناخته و سنجیده شده و برای زندگی بهتر لازم است نکات و حساسیت های طرفین در زندگی دقیقا بررسی شوند.

حیدرپور در خصوص عامل سن و تحصیل زوجین در طلاق تصریح کرد : طلاق در سنین بالا کمتر اتقاق افتاده است ولی اکثرا که در سن کم به میل خانواده و یا تحت تاثیر احساسات زودگذر ازدواج کرده اند انسجام و دوام زیادی نداشته و متاسفانه بیشترین طلاق نیز در بین تحصیلکرده های دانشگاهی رخ داده است .

وی افزود: در مسئله ازدواج بلوغ عقلی ملاک است و زمانی باید تشکیل خانواده انجام شود که احساس مسئولیت در طرفین بوجود آمده و از نظر مالی طرفین توان اداره کردن زندگی را داشته باشند.

وی همچنین در خصوص روند رسیدگی به پرونده های خانوادگی گفت : در شورای حل اختلاف ابتدا بر صلح و سازش پرونده ها کار می شود ولی اگر به نتیجه نرسید پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود .

حیدرپور اظهار کرد : ای کاش رفتن پیش مشاور ضروری دانسته و یک امر طبیعی قلمداد می شد هر کسی و هر خانواده ای احتیاج مبرم دارد با مشاور مشورت کند این کارشناس دادگاه خانواده با ابراز تاسف از کمی مراکز مشاوره در سطح استان میگوید : متاسفانه روند طلاق سال به سال در شهرکرد در حال افزایش است.

حیدرپور تالکید کرد : ما پدر و مادرها نسبت به فرزندانمان باید مسئولیت پذیر باشیم مهر مادری و محبت خودمان را به فرزندانمان نشان دهیم و نشانه مهر مادری کنترل کردن آنها نیست بلکه باید با سیاست مادرانه با فرزندان رفتار شود که زده نشوند.

وی افزود: باید معایب و بدی های آنان را کم رنگ ببینیم . خوبیها و استعداد های آنها را در حد بالا و پر رنگ ببینیم و قدردان کارهای مثبت آنها باشیم. با دوستان فرزندانمان آشنا و رفت و آمد کنیم اگر دعوا و اختلاف هایی در خانواده وجود دارد این دعواها مقابل فرزندان به هیچ وجه انجام نشود و نگذاریم فرزندان در فضای مسموم بزرگ شوند بایستی پدران و مادران فضای خانه را مملو از آرامش کنند چرا که اگر فضا مسموم شود فرزندان به دوستان گرایش پیدا می کنند که امکان بروز خطر برای آنان دور از انتظار نیست .و دریک جمله کوتاه باید بگویم سعی کنیم با فرزندانمان دوست باشیم.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۳۱:۵۱

7 Jan 2020