۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۲۱۳۰۹
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان:

آمارهایی که در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی ارائه می شود صحیح نیست

وی افزود: آمارهایی که در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی ارائه می شود صحیح نیست و آمار واقعی بسیار کمتر از مقدار عنوان شده 90 درصد است.
آمارهایی که در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی ارائه می شود صحیح نیست
مهندس حمیدرضا دانش معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در نشست مطبوعاتی این معاونت با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار جهانبین نیوز در خصوص بحران آب و مصرف بی رویه آب به ویژه در بخش کشاورزی گفت: اگر قرار است صرفه جویی شود همه بخش ها از جمله صنعت و مصارف خانگی باید صرفه جویی کنند نه فقط بخش کشاورزی. وی افزود: آمارهایی که در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی ارائه می شود صحیح نیست و آمار واقعی بسیار کمتر از مقدار عنوان شده ۹۰ درصد است.

دانش با اشاره به ضرورت اصلاح روش های آبیاری گفت: اجرای آبیاری تحت فشار اولویت جهاد کشاورزی است و در این زمینه هر کشاورز می تواند به ازای هر هکتار حدود ۶۰میلیون ریال بلاعوض دریافت کند. برای آبیاری بارانی هم به ازای هر هکتار ۵۵ میلیون ريال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی برنامه دیگر این سازمان برای صرفه جویی در مصرف آب را کشت محصولاتی دانست که نیاز کمتری به آب دارند و خاطرنشان کرد: در این راستا تشویق به کشت زعفران و گیاهان دارویی که نیاز کمتری به آب دارند از برنامه هایی است که برای همین منظور کمیته ای راه اندازی شده که ۹ مزرعه نمونه در ۹ شهرستان استان برای این منظور ایجاد شده اند. همچنین ۱۵۰۰ تن رقم پیشگام گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصلاح شیوه های خاک ورزی را از برنامه های دیگر این معاونت برای صرفه جویی در مصرف آب برشمرد و افزود: عملیات بی خاک ورزی در دستور کار است و ما به دنبال این هستیم که روش های سنتی شخم را اصلاح کنیم.

همچنین مهندس فاطمی رییس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گفت: در سال گذشته پس از برداشت ذرت، در زمین های شهرکرد با استفاده از گاوآهن های مرکب عملیات خاک ورزی صورت گرفت که در نتیجه آن عملکرد ۱۱ تنی محصول گندم به دست آمد. وی افزود: امروز کشاورزان به اهمیت این نوع خاک ورزی پی برده اند و از مزایای آن آگاه شده اند.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۶:۱۸

9 Jan 2020